Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Far Cry 5

Far Cry 5 - Å lage en kult

Vi har fått se og høre hvor mye arbeid som har blitt gjort for lage spillets kult og lederne i den så interessante som mulig.

Far Cry 5 bringer serien litt nærmere ting vi kjenner fra virkelighetens nyhetsbilde når det kommer i februar, så vi bestemte oss for å høre litt mer om hvordan utviklerne skapte spillets kult da vi besøkte dem i Montreal.

Dan Hay har jobbet med hvert eneste Far Cry-spill siden Far Cry 3, og kan fortelle at de har vurdert å bringe serien til USA i flere år. En av grunnene til dette var for å prøve noe helt annet enn de eksotiske omgivelsene serien er kjent for. Nå får de endelig muligheten til å gjøre noe helt nytt, og Hay tror dette vil gjøre spillet veldig unikt.

Denne endringen kommer selvsagt med noen spesifikke utfordringer også. For eksempel frykter nok mange at denne settingen vil få det hele til å virke litt for likt det man ser i virkeligheten, men utviklerne vil blant annet blande inn en god del fiksjon for å forhindre dette. Her er det ikke snakk om en virkelig kult eller en ekte del av Montana, men i stedet et oppdiktet område basert på virkelig opplevelser. Hay forteller at å balansere troverdighet med fiksjon har vært en av de største utfordringene med prosjektet.

Dette gjelder særlig kulten som ledes av "The Father". Denne karen skal være en meget innflytelsesrik leder som har noen klare mål, noe Hay tror vil skille han ut fra andre ledere vi har sett i serien. Han kjemper for noe han tror er det rette. Problemet er bare at han tror dette er at verden snart vil gå under, og at de "utroende" vil prøve å ta han. Sistnevnte får han jo rett i, for det er slik spillet starter. Vaas var den første Far Cry-karakteren Hay jobbet med, og bruker derfor den velkjente karen som sammenligningsgrunnlag. Ifølge Hay hadde Vaas aldri noe motiv for handlingene sine, men var mer ment som en ond person som var mer opptatt av definisjonen av sinnsyk og bare skape kaos.

Far Cry 5

Hvordan passer så Montana inn i det utviklerne ønsker å skape med Far Cry 5? Vel, Montana passer ganske godt siden det har en mer bygdeaktig og landlig natur, noe som betyr at det er lettere å skille seg fra resten av verden. Det er langt nok unna sivilasjonen og store byer til at man kan slå seg ned uten å bli plaget av noen, noe som passer veldig godt når man er en kult som vil være sikre på at ingen legger hindringer i veien for dem.

Det høres kanskje lite troverdig ut, men Ubisoft har som vanlig forsket på saken. Som sagt ønsker utviklerne at spillet skal virke så virkelig som mulig, og forsket derfor på hva som måtte til for at slikt skal kunne skje i virkeligheten. Da kom de blant annet frem til at The Father sine argumenter måtte være fristende. Hay sa spøkefullt at han ville vurdert å bli med i kulten selv etter å ha skapt denne skremmende lederen, noe som fikk han til å forstå at de hadde lyktes. The Father er ment til å friste deg, akkurat som ekte kultledere vil kunne gjøre.

Hva så med kulten sin innflytelse? Hvordan har den klart å få så mye makt. Forskningen studioet gjorde viste at en slik kult lett kunne skaffe seg store områder siden gårdsområder er relativt billige, særlig når naboene ønsker å flytte siden en gjeng med skremmende personer flytter inn ved siden av. Slik vil kulten stadig eie større deler av tomtene i et område. Med såpass mye eiendom er det relativt lett å få stadig mer makt, og dermed få mer innflytelse på lokalpolitikken. Både landbruket og handelen i området vil i stor grad være i deres hender, noe som betyr både mer makt og mer penger. Mer penger betyr igjen at de vil kunne kontrollere politiet og andre ledere. Plutselig har de dermed blitt veldig godt beskyttet.

Såpass mye makt er selvsagt en god del å ivareta for èn person, så ulike familiemedlemmer av The Father tar for seg ulike områder. En av søsknene hans passer for eksempel på at folk oppfører seg som de skal, en annen tar seg av opplæringen av nye kultmedlemmer, og en tredje rekrutterer folk på hvilke måter som nå måtte kreves.

Far Cry 5

Vi fikk ikke vite så veldig mye om hvordan disse lederne vil påvirke handlingen og gameplayet i spillet, men det er klart at vi kommer til å måtte hanskes med alle på ulike måter. Kanskje henter utviklerne litt inspirasjon fra Ghost Recon: Wildlands med at det å eliminere bestemte ledere vil få ulike resultater. Tiden vil vise.

Hva får så folk til å bli med i kulten når lederne er av dette slaget? Vel, noen har selvsagt blitt med frivillige. Mange av innbyggerne føler at politikerne overser dem, og har blitt overbevist om at denne kulten vil gjøre alt bedre. Akkurat her mener Hay at enkelte spillere vil kunne kjenne seg igjen, og nevner da blant annet det som skjer i USA. En rekke personer har sett seg lei av reglene og endringene som blir tvunget på dem, og er derfor villige til å gjøre mye de ellers ikke ville gjort for å få det bedre. De som ikke er like villige til å følge kulten vil på sin side "overbevises" på andre måter eller lukes ut.

En av dem som har hjulpet studioet med å gjøre det hele troverdig er kulteksperten Rick Ross. Han kan bekrefte at kulten i spillet i stor grad reflekterer virkeligheten. Folk som er misfornøyde med hvordan ting er vil ofte si seg villig til å bli medlemmer av slike grupper. Da snakker han ikke bare om folk vi ville kalt "raringer" heller. Hvem som helst vil kunne la seg friste om ting ikke går slik de ønsker. Her handler det ikke om hvor høy utdanning eller smart du er. Har lederne en god nok karisma og overbevisende argumenter, noe Father Joseph har, vil hvem som helst kunne la seg overtale.

Denne blandingen av virkelighet og fiksjon virker uten tvil interessant på papiret, og skiller seg ut fra de andre spillene i serien. Det er fortsatt noen måneder til vi får se hvordan dette fungerer i praksis, men akkurat nå gleder vi oss til å kunne sette en stopper for denne kulten.

Far Cry 5Far Cry 5