Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Vi fikk spille mer av det etterlengtede spillet, inkludert litt av den underholdende "tactical"-modusen.

  • Tekst: Sam Bishop

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Nå har det gått litt over to år siden Ni no Kuni II: Revenant Kingdom ble annonsert, og etter flere utsettelser nærmer vi oss endelig lanseringsdagen. Dette betyr at tiden også har kommet for å se hvor langt spillet har kommet i utviklingen, så vi tok turen til Frankrike for å se nærmere på to av sekvensene som venter den 23. mars.

Den første delen vi fikk prøve kan du se over, og er en sekvens kalt Battle for the Heartlands. Vi har allerede sett denne i trailere, men det var noe helt annet å få prøve den selv. Her prøver Level-5 seg på et mer taktisk kampsystem, og opplæringsdelen viste frem mye av særpreget denne byr på. Å se den sjarmerende minihæren sirkle rundt Evan mens vi kjempet for å ta kontroll over området skilte seg virkelig ut fra det vi hadde satte av spillet tidligere. På den ene siden hadde vi nærkampfokuserte styrker, mens den andre bestod av bueskytere. Den vesle gruppen vår kunne derfor være ganske dødelige om brukt riktig, og heldigvis fungerer kontrollene meget bra for dette.

Vi ble nemlig veldig overrasket over hvor lett det var å kontrollere disse. En av grunnene til dette er at kontrollene ikke er særlig kompliserte siden det i hovedsak bare handler om å rotere gruppen. Ulike knapper aktiverer ulike angrep, men riktig posisjoneringen virker mye viktigere. Gruppen kan roteres ved å bruke analogspakene på Dualshock 4-kontrollen, og selv om vi ikke akkurat er de skarpeste taktikkerne i skuffen forstod vi at hovedregelen er å la bueskyterne holde seg i bakgrunnen. Da vi prøvde å bare storme inn i fienden ble det ofte mye rot i systemet, hvor nærkamp-enhetene og bueskyterne ble blandet, men eller virket systemet veldig godt. De ulike delen lystret ordre og holdt seg til plassene sine.

Dette er viktig siden spillet bruker et klassisk "stein, saks, papir"-system, altså at en enhet både har en gruppe den er ekstra sterk mot og en annen gruppe den er ekstra svak mot. De ulike fiendetypene har ulike farger, noe som gjør det hele mer oversiktelig enn det kunne blitt. På toppen av det hele vil blåe og røde piler viser om gruppen din kjemper mot motstandere den er sterk eller svak mot. Kanskje får vi det til å høres forvirrende ut, men siden det ikke er mer enn noen få styrker på skjermen samtidig fungerer det veldig bra.

Høres dette for enkelt ut? Frykt ei. Det finnes også spesielle taktikker for både deg og fienden. For eksempel er Chingis sin spesialtaktikk et luftangrep, mens Khunbish sitt lar deg lege allierte styrker.

Alt dette er greit å tenke på når man kjemper i ulike omgivelser. Vi lærte fort at det lønner seg å få bueskyterne opp i høyden for å skyte ned på motstandere ellere prøve å samle fienden for å bare fyre løs. Uheldigvis fikk vi ikke nok tid til å virkelig gå i dybden til systemet, men dette virker lovende for dere som liker litt strategi i spill. Utviklerne ga oss inntrykk av at det vil bli stadig viktigere å utnytte de ulike enhetenes styrker og svakere, samt ta høyde for omgivelsene, så vi gleder oss helt klart til å se hvordan de gode kontrollene og enkle oppsettet fungerer utover i spillet.

Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom