Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill
The Lord of the Rings: Living Card Game

The Lord of the Rings: LCG blir å finne i digital form

Har det nye Tolkien-inspirerte spillet noen ess i ermet?

  • Tekst: Garry Leprince
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

En digital utgave av kortspillet er nå på vei, takket være Fantasy Flight Interactive og utgiver Asmodee Digital. Vi slo av en prat med Fantasy Flight-sjef Timothy Gerritsen, og tok en titt på beta-utgaven av spillet.

Dette er ikke et standard samlekortspill, det har mer fokus på PvE og en fastsatt historiedel, og minner mer om spill som Hand of Fate, fremfor Hearthstone og Gwent.

Historien er hjørnesteinen i spillet, og påvirkes av valg spilleren tar. Historien utspiller seg i en periode rett før tidsperioden i Ringenes Herre.

Den første kampanjen heter Lost in Mirkwood Forest, og tar deg med nord for Mordor. Det første oppdraget heter Escape the Spider Colony, og er ganske selvforklarende. Mulige stier og veier dukker opp som tokens på brettet, og når du skyter en token tar du den veien. Men fiendene kommer til å følge etter deg. Fremgang låser opp mer innhold, mål alternative ruter du kan ta, monstre som blokkerer veien og tvinger deg til å forandre retning; de gjør alt de kan for at hver seksjon skal føles unik og spennende.

Spillet ser ganske bra ut, spesielt siden det bare er en digital kortstokk. Men det er ingen filmsekvenser, stemmeskuespill eller andre visuelle hjelpemidler som gjør det lettere å leve seg inn i historien. Så spillere må nøye seg med noen få setninger når spillet laster inn, eller man befinner seg i menyen. Mest sannsynlig så er dette noe som kommer til å forandre seg innen spillet er helt ferdig og skal gis ut. Jeg er ikke helt sikker på når det blir.

The Lord of the Rings: Living Card GameThe Lord of the Rings: Living Card Game

Jeg vet heller ikke hvordan AI-en i spillet kommer til å bli i den ferdige utgaven. Det er ikke uvanlig at AI-styrte figurer tar valg som gir dem problemer og trøbbel, og denne betaversjonen var intet unntak. Min motstander, selveste Sauron, virket ikke spesielt ondskapsfull eller utspekulert, men han er ikke underlagt samme regler som spilleren, noe som kan bli interessant, med mindre spilleren finner en måte å utnytte svakhetene hans på.

Oppdrag og daglige utfordringer er med i spillet for å holde spillerne involvert, det samme er flerspiller-modusen. Co-op-funksjonen lar to spillere oppleve historiedelen, og bekjempe Sauron sammen. Det virker også som det å være litt lur og finne alternative løsninger på problemer låser opp belønninger, nye kort og nye taktikker. Så her blir det mer enn nok å ta seg til hvis man vil fullføre spillet fullstendig.

Fantasy Flight Interactive har prøvd så godt det lar seg gjøre å fjerne det mer tilfeldige elementet som er typisk for free-to-play-spill. Du kommer alltid til å vite sånn ca hva du får i booster-pakkene du kjøper, slik at du ikke må bruke haugevis med penger eller poeng for å få tak i et spesifikt kort. Dette eliminerer også muligheten til å mekke eller bytte kort. Booster-pakker kan derfor kun kjøpes med ordentlige penger eller spillvaluta.

The Lord of the Rings: Living Card GameThe Lord of the Rings: Living Card Game

Gameplay-messig er spillet ganske enkelt: Du spiller ut kort mot motstanderen din, høyeste poengsum vinner. Kortene har forsvarsstats og angrepsstats, og total kostnad. Du står litt friere til å bygge stokken din enn i andre spill, men oppsettet er fremdeles ganske standard: Tre helter, ikke flere enn to identiske kort, 35 kort totalt. Den største forskjellen her er at det ikke er så mange spell-kort. Seier er basert på verdien av heltene dine, som kan variere utifra plassering på brettet og oppdraget som utføres.

Alt i alt så virker det ikke som denne tilpasningen fra papir til skjerm finner opp kruttet på nytt akkurat, men spillet er mer komplekst enn et vanlig Hearthstone-eventyr, for eksempel. Bruken av kort til å føre fortellingen fremover på en mer langsom og personlig måte ser ut til å funke. Mangelen på PvP og konkurranse er et valg som gir en frisk og spennende opplevelse man vanligvis ikke får i denne sjangeren. Men det valget fører også med seg faren for at dette blir et nisje-spill, selv om de fleste Tolkiens burde sjekke det ut.

The Lord of the Rings: Living Card Game kommer snart til Steam Early Access, men bare i solo-modus. Spillet lanseres offisielt i løpet av 2018.

The Lord of the Rings: Living Card GameThe Lord of the Rings: Living Card Game