Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege - Outbreak

Gamereactor fikk prøve seg på Outbreak under Six Invitational-turneringen i Montreal.

  • Tekst: Sam Bishop
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Da Ubisoft først begynte å snakke om Rainbow Six: Siege sin Outbreak-modus under Rainbow Six Pro League-finalene i november var det mange som begynte å klø seg i hodet. Karantenesymbolene, den skumle atmosfæren og uttalelsen om at dette ville være noe helt annerledes førte tankene rett til zombier. Nå traff vi ikke helt blink, men er ikke så langt unna heller.

For Outbreak, som i utgangspunktet bare blir tilgjengelig i fire uker, kaster realismen Rainbow Six: Siege er kjent for ut av vinduet, og erstatter den med noen nye, interessante ideer. Det starter allerede i figurutvalget. Her får vi bare velge mellom 10 operatører, hvor to av disse kommer med utvidelsen. De utvalgte tar vi så med på tre historieoppdrag hvor vi skal undersøke en utenomjordisk infeksjon som truer menneskeheten, samtidig som vi må ta oss av monstrene som ønsker å gjøre jobben vanskeligere.

Vi fikk prøve to av oppdragene da vi besøkte Six Invitational-turneringen i Montreal, og hver av disse hadde sine egne særegenheter. Det første oppdraget tok oss for eksempel til et relativt stort nabolag, hvor de åpne områdene gjorde det lett å se hva som ventet lenger framme. Derfor var det ganske lett å snike oss forbi fiender eller fyre av noen kuler mot de intetanende hodene deres om vi ønsket det. Det andre oppdraget var på sin side mer klaustrofobisk siden det tok oss til de trange korridorene i et sykehus. En god plass om man er glad i nærkamper.

Du bør uansett ikke bli veldig selvsikker, for som sagt møter vi ikke på de vanlige fiendene her. Denne gangen er virkelige mennesker erstattet med utenomjordiske vesener av ulike slag. Den mest vanlige typen kalles enkelt nok "grunts", og er ganske enkle å ta seg av så lenge man ikke har for mye å passe på. Utenom det har vi flere andre varianter de fleste vel har sett i lignende moduser før. Her snakker vi om fiender som eksploderer når de er nærme, noen som kan lime deg fast til bakken, en type som bare vil storme mot deg, og Apex-en som vil tilkalle hjelp så snart den ser deg. Hver av disse har ulike svakheter, så her lønner det seg å tenke og handle taktisk for å overleve.

For spillet har fortsatt ikke blitt helt "run and gun". Sniking er fortsatt den beste taktikken. Grunts er mye lettere å drepe når de ikke har oppdaget deg, for disse vil mutere til sterkere skapninger så snart de merker at noe er galt. Samtidig er det jo mye lettere å ta seg av eksplosive fiender på avstand enn når de plutselig overrasker deg på nært hold.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege