Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
God of War

Vi har prøvd God of War!

Det er snart dags for et gjensyn med Kratos, og i forkant av lanseringen har vi fått leke oss litt med det nyeste tilskuddet i God of War-serien til Santa Monica Studio.


Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Da God of War: Ascension kom ut for fem år siden, var det ingen som trodde at det kom til å ta så lang tid før vi fikk se sinnataggen Kratos igjen. Han dukket jo tross alt opp i reklamer, i PlayStation All-Stars Battle Royale og på nesten alt av promomaterialet for PlayStation 4. Det var tydelig at Sony anså Kratos som en viktig merkevare, en maskot. Men hvor var han? Rykter svirret om at Sony Santa Monica skulle lansere en ny IP i stedet (de jobbet med en, men den ble kansellert), og det var mye usikkerhet rundt om serien kom til å gjøre et comeback på denne generasjonen eller ikke. For selv om Kratos er ikonisk, er det ikke alle som er like glad i ham, og det blinde rasriet og den dårlige figurutviklingen hans har sådd splid blant fansen.

Men i 2016 fikk ryktene for alvor fart på seg da det dukket opp konseptbilder av Kratos i norrøn mytologisk skrud, og fans hele verden over ropte igjen om et comeback - og på E3 det samme året var det nettopp det de fikk. I et av E3-historiens største øyeblikk ble figuren introdusert av et helt kor - med nytt utseende, en sønn og mer dempet action enn tidligere. En ting var sikkert, dette kapittelet kom til å bli annerledes - veldig annerledes - og selv om det virker relativt risikofritt å ta en mer røff, cinematisk The Last of Us-inspirert tilnærming til et spill, er det en helt annen sak når man bruker en allerede etablert og ikonisk figur i et kapittel som er visuelt og mekanisk forskjellig fra alt som har blitt utgitt tidligere.

Men, her står vi da, bare fem uker unna lansering, og har så langt bare sett et par trailere. Spillet er fortsatt innhyllet i mystikk og hemmeligheter, men vi står parat til å løfte litt på sløret for vi har nemlig vært i København og prøvd spillet, samt slått av en prat med sjefsdesigner Derek Daniels.

Det første du bør vite om God of War er at det ikke føles ut som noen av de andre spillene i serien. Så når designerene snakker om at de har prøvd å beholde seriens grunnleggende strukturelle og mekaniske DNA, så overdriver de. God of War er så forskjellig at det nesten kan ansees som en reboot, eller en spin-off, til tross for at spillet fortsetter på historien til Kratos. Det er forskjellige fordi det har et langsommere tempo, er nærere, har mer fokus på dialogbasert eksposisjon og har større og mer imponerende omgivelser. Det kan nesten beskrives som intimt.

God of War

Overraskende nok begynte vi å spille der du, kjære leser, også kommer til å starte reisen din sammen med Kratos, nemlig helt på begynnelsen. Akkurat som trailerne beskriver (og kanskje spoiler) har Kratos' kone og Atreus' mor nettopp dødd, og de drar ut for å oppfylle hennes aller siste ønske; at asken hennes skal bli spredd fra den høyeste fjelltoppen i riket. Det er en road-trip, enkelt og greit, men det er også en reise hvor Atreus lærer om fortiden til faren sin, aksepterer arven sin og, godt mulig, ødelegger halve Midgard på veien. Alle reiser starter i det små. med de første få stegene, og det samme gjelder for God of War. Du overgir styringen konstant i filmsekvenser og i replikkutvekslinger, og selv om det er veldig cinematisk, er det også...veldig annerledes.

God of WarGod of WarGod of War
God of War
God of WarGod of War