Norsk
Gamereactor
forspill
Conan Exiles

Vi har tatt en liten titt på Conan Exiles

Suzanne tuslet ned til kontoret til Funcom, og fikk servert både påskegodt og noen godbiter om Conan Exiles, som lanseres for fullt den 8. mai.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg og en rekke andre spilljournalister fra Nederland, Tyskland og Italia samlet oss hos Funcom onsdagen før påske for å se hva de har drevet med mens Conan Exiles har vært i Early Access. Svaret er: Mye.

HQ

Det spillet som lanseres for fullt den 8. mai er et ganske annerledes spill enn det man har kunnet spille i Early Access det siste året. Men det har vært planen til Funcom helt fra starten av, forklarer Joel Bylos, Creative Director hos Funcom. Målet har hele tiden vært å ha en kort Early Access-periode og så gi ut et spill som er merkbart forskjellig fra testversjonen, istedenfor å dra Early Access ut i evigheten og gi ut et spill som bare er en forlengelse av testversjonen.

Friklatring, slåssing og overlevelsesmekanismer

Han begynner med å vise en ny mekanikk de har implementert i den ferdige versjonen, som helt klart er et resultat av at utviklerne har spilt The Legend of Zelda: Breath of the Wild, nemlig klatring. Som i BoTW kan man klatre på det meste, og hvor mye/langt man kan klatre styres av hvor mye stamina man har. Og som i BoTW er det en genial mekanikk. Senere da vi får prøve oss på Conan Exiles består hele overlevelestaktikken min stort sett av klatring. Møter jeg på en fiendtlig stamme klatrer jeg straka vegen opp en fjellvegg og i sikkerhet. Stjeler jeg egg og erter på meg noen sinte flodhestlignende beist klatrer jeg opp i et palmetre og venter til de har roet seg ned. Kanskje spiser jeg et egg mens jeg sitter der oppe for å få tilbake litt helse. Jeg greier meg ganske lenge på dette viset, helt til jeg blir overmodig og utfordrer en gigantisk krokodille til tvekamp.

Dette er en annonse:
Conan Exiles

Jeg gjør det for å teste ut det nye kampsystemet, som har fått seg en kraftig overhaling, og som er noe av det Joel er mest stolt av i hele spillet. Det har gått fra et enkelt Skyrim-lignende system, til et mye mer avansert kombo-basert system med lette og tunge angrep, blokking og dodging. Det er i nærheten av å være like bra som i God of War eller Dark Souls, sier Joel, uten at utviklerne har brukt på langt nær like lang tid på å utvikle det. Det er imponerende hva de har fått til på såpass kort tid. Og jeg må si meg enig. Det funker bra, og jeg knerter det ene dyret etter det andre, og et menneske på et tidspunkt, men jeg tror kanskje det var en vennlig NPC som bare ville slå av en prat. Men selv om kampsystemet er responsivt og gjør det både gøy og utfordrende å slåss med fiender, er det likevel ikke en god ide å gi seg i kast med en gigakrokodille kun bevæpnet med en hjemmesnekret steinøks...

Etter å ha surret litt rundt, og blitt fortalt at jeg faktisk kan høste ressurser fra dyrene jeg dreper istedenfor å bare la dem ligge (jeg er ikke noen overlevelsesekspert, ok?), får jeg mekket sammen litt diverse saker og ting. Og hver gang jeg gjør noe som er bra sånn rent overlevelsesmessig, og gjør meg bedre rustet til et liv i eksil, får jeg en liten notis om at jeg har fullført et oppdrag, og får tips om andre ting jeg burde prøve meg på for å øke sjansene for at jeg lever når sola står opp igjen. Dette er en del av Exiles Journey, en slags tutorial for oss som ikke er Bear Grylls, som skal hjelpe oss i gang ved lansering. Jeg får mekket meg et bål og tilberedt litt kjøtt (det er tydeligvis ikke bra å spise det rått. Who knew?) og er storfornøyd. Helt til jeg ser over på sidemannen min som allerede har kommet seg så langt at han har begynt å bygge en festning. Jeg dør av dehydrering og Funcom mener at jeg er klar for å sendes ut i krig.

Dette er en annonse:

De kommer aldri til å ødelegge basen din fullestendig, forklarer Bylos, bare herpe den litt, og du kan få henda fatt i spesiell loot eller unike treller under et Purge-angrep, så litt herping kan fort være verdt det.

The Purge, dungeons og nye regioner

Alle journalistene blir delt opp i to lag og så er det dags for litt god gammeldags kaotisk PvP-moro i form av et iscenesatt raid. Jeg er på angriperlaget som skal overta borgen til forsvarerlaget, og det går særs dårlig helt til noen får påkalt en God Avatar og vi vinner en knusende seier. Det er en smule buggy og glitchete, men fader så morsomt.
Gudeavatarene kan også påkalles i kamper, og under The Purge, som er en ny PvE-modus. I denne Tower Defense-inspirerte modusen må du forsvare basen din mot fiender som er ute etter å bryte seg inn og stjele noe. De kommer aldri til å ødelegge basen din fullestendig, forklarer Bylos, bare herpe den litt, og du kan få henda fatt i spesiell loot eller unike treller under et Purge-angrep, så litt herping kan fort være verdt det. Hvor du bygger basen din bestemmer hvor mange og hva slags fiender du blir angrepet av.

Conan Exiles

I tillegg til disse store forandringene har utviklerne også lagt til nye regioner, blant annet en sumpregion, hvor man finner nye NPCer, nye monstre og nye dungeons med nye bosser (3 store dungeons og 3-4 mindre dungeons). Og Joel har gode nyheter til alle de ensomme ulvene der ute: Det er mulig å renske ut alle dungeons og bekjempe alle bosser alene. Og begi seg inn i en dungeon har flere fordeler enn bare ekstra XP, du kan også mekke spesielle våpen der. Obsidian-våpen, for eksempel, kan kun mekkes i The Great Forge, som du finner inne i en vulkan. Det har også blitt gjort en rekke "mindre" forandringer i løpet av Early Access-perioden, som å legge til flere hundretalls nye objekter, øke kartstørrelsen med 100% og generelt sørge for at verdenen du herjer rundt i virker så levende som mulig.

Hva har blitt ofret på veien?

Men, med så stram tidsramme har ambisjonene helt klart vært større enn det som har vært mulig å få til, og på spørsmål om hva de har vært nødt til å ofre i prosessen, virker det som det er spesielt fem ting som har vært ekstra sure å kutte, for Joel svarer kontant: Magi, kjæledyr, ridedyr, avansert trelle-AI og bosetninger. Men han håper at akkurat disse tingene kan bli lagt til seinere, hvis tiden og budsjettet tillater det. Men som han også sier, det er stor forskjell på hva de kreative vil, og hva som er fysisk mulig å få til - det viktigste er å være ærlige om hva som kan bli gjort, og ikke forbli i Early Access altfor lenge for å prøve å få til alt.

Det er stor forskjell på hva de kreative vil, og hva som er fysisk mulig å få til.

Veien videre

Gjengen i Funcom har så klart også planer for hva som skal skje etter lansering. Joel sier at de nok kommer til ha noen mikrotransaksjoner, men av den kosmetiske sorten - nye kulturer, antrekk, byninger, den typen ting. Og i tillegg til håpet om å kunne legge til noe av det som har blitt kuttet (Magi, kjæledyr, ridedyr, avansert trelle-AI og bosetninger), håper de også etter hvert kunne legge til åtte forskjellige kart. Nye kart ville medført en helt ny figur, og en helt ny historie. For ja, det er en historie i Conan Exiles, den er bare ekstremt subtil og indirekte, og blir fortalt gjennom hint og hendelser i verdenen og gjennom NPCers teorier om hvorfor du har blitt sendt i eksil. Og historien har en avslutning, en ganske permanent en, hvis du vil det...

Conan Exiles

Så ja, det er mange store og spennende endringer på vei til Conan Exiles, og det blir interessant å se hva en måned til med finpussing og bug-fiksing kan gjøre for det endelige resultatet. Men til dere som er bekymret for at de har forandret på for mye, har jeg bare en ting å si: Det er bare å slappe av, de har ikke forandret på det viktigste elementet - Du kan fortsatt leke deg med størrelsen på utstyret ditt.

HQ

Relaterte tekster



Loading next content