Norsk
Gamereactor
forspill
The Elder Scrolls Online: Summerset

Vi har utforsket Summerset i The Elder Scrolls Online

Summerset Isles har åpnet grensene sine, men det er ugler i mosen i High Elves-landet. Vi har prøvd en time av det nye kapittelet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Se for dere dette: Etter å ha mekket en figur våkner vi opp på et forunderlig sted, og en svevende, spirituell stemme guider oss gjennom denne marerittlignende verdenen. Stemmen forklarer oss hvordan vi tar på oss forskjellige rustningdeler, hvordan vi angriper de som vil oss vondt og hvordan vi bruker evnene våre. Alt er badet i et lilla lys, og enorme monstre er en allstedsnærværende trussel. Dessuten får vi vite at en stor perle, som svever over oss, har en spesiell makt i denne verdenen.

Vi blir kastet ut i den virkelige verden igjen, hvor vi våkner opp til at et medlem av Psijic-ordenen står bøyd over oss. Den eldgamle ordenen holder til på øyen Artaeum, en øy som forsvinner og dukker opp som den vil. Nå har ordenen kommet tilbake til Tamriel for å undersøke noen mystiske greier, og vårt fangenskap i marerittverdenen er bare ett av mange mysterier som må nøstes opp i på Summerset Isles.

Du skjønner, Summerset Isles er hjemstedet til High Elves-rasen, men etter at de åpnet grensene sine har det ikke gått så greit for dem. Embedsmenn av høy status i regjeringen har kommet under mistanke, det florerer rykter om at det finnes Daedric-prinser i landet, nye immigranter blir bortført, og høyalvene er ikke spesielt begeistret for sine nye landsmenn.

Dette er en annonse:
The Elder Scrolls Online: SummersetThe Elder Scrolls Online: Summerset

Det er her vi blir kastet inn i det nye kapittelet til Elder Scrolls Online, som har fått navnet Summerset. Vi fikk kose oss med det på et Bethesda-arrangement i London nå nylig. Etter å ha unnsluppet marerittverdenen, og snakket litt med vår nye venn fra Psijic-ordenen, står vi fritt til å utforske omgivelsene våre, noe som er kult, for utvidelsen tilfører et helt nytt landområde til spillet.

Akkurat som Morrowind handler dette nye "kapittelet" (Bethesda sa at dette ikke er en ordentlig utvidelse med tanke på størrelse og struktur) like mye om nye spillere som veteraner, så hvis du ikke har fått hevet deg i gang med ESO ennå, kan du fortsatt gjøre det, og gi deg i kast med det nye innholdet med en gang. Det hører ikke til på slutten av spillet, men det visste du allerede hvis du utforsket Vvardenfell i fjor.

Denne tilgangen satte vi utrolig pris på. Vi er store Elder Scrolls-fans her hos Gamereactor, men det er ikke alle spillere som vet like mye om seriens gigantiske univers - spesielt om Summerset Isles, som sist dukket opp i The Elder Scrolls: Arena fra 1994. Derfor gjorde det ikke noe å bli holdt litt i hånden, og det tror vi ikke andre spillere har noe i mot heller. Selv favorittfiguren vår Razum-dar vender tilbake som rådgiver til dronningen, og han trenger naturligvis din hjelp til å finne ut av hva det er som foregår.

Dette er en annonse:

I den timen vi rakk å spille ble vi fullstendig oppsvøpt i de begivenhetene som fant sted på øya, både i forhold til de politiske partiene som sitter ved makten, og de helt alminnelige menneskene vi møtte i gatene og skogene. Vi vil ikke spolere handlingen, men det er mange intriger å holde styr på, og de tar form av et mordmysterie, forsvunne immigranter, politisk korrupsjon og det okkulte. Selvfølgelig kom vi ikke så veldig langt, men denne åpningsseksjonen fanget interessen vår fra starten av, og ga ikke slipp.

The Elder Scrolls Online: Summerset

Rent strukturelt byr Summerset på mye av det samme man er vant til, på den måten at det er en varieret blanding av å snakke med forskjellige folk som trenger hjelp, for så å begi seg ut i villmarken og gjøre det de ber om, drepe en rekke fiender på veien og så vende tilbake. I prosessen støter du heldigvis på en lang rekke nye fiendetyper, deriblant Griffins, som minnet oss mer om Harry Potter-universet enn Elder Scrolls. Vi fikk ikke muligheten til å teste mer avanserte kampscenarier, så i stedet fokuserte vi på verdenen og dens beboere.

Det blir fort gjort tydelig for spilleren ved å snakke med beboerne at folket er splittet når det kommer til åpningen av landegrensene, hvor de stolteste ikke synes det er passende for High Elves å være sammen med andre raser. Du støter derfor oftest på mektige personer som ikke snakker helt åpent til deg, og dermed må du bruke instinktene dine, og du skal være slu for å få den riktige informasjonen ut av dem. Her er det gode muligheter for å spionere og infiltrere. For eksempel måtte vi bruke en spesiell kappe for å kunne delta på et hemmelig møte, hvor vi lærte mye om de viktigste og mektigste personene på Summerset.

The Elder Scrolls Online: SummersetThe Elder Scrolls Online: SummersetThe Elder Scrolls Online: Summerset

Det er stadig tonnevis av ting vi ikke fikk muligheten til å dykke ordentlig ned i, og det er enda mer på vei. Det nye Jewelcrafter-systemet, for eksempel, lover at tilføye enda et lag av kompleksitet og dybde til de som ønsker å bruke mye tid på å skape nye ting, og det er masser av nye evner, deriblant et sett dedikert til Psijic-ordenen For de som elsker å slåss er det Cloudrest Trail, en gruppeprøve kalt Abyssal Geyser - alt tilsammen blir til 30 timer med nytt innhold.

Ut ifra det vi har sett og opplevd er vi overbeviste om at disse 30 timene kan bli like så kule som Morrowind-kapittelet fra 2017. Her får vi levert en verden fylt med interessante figurer og spennende politiske intriger. Vi gleder oss til utgivelsen i juni.

HQ

Relaterte tekster



Loading next content