Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Detroit: Become Human

Detroit: Become Human

Et av de mest ambisiøse prosjektene til Quantic Dream er snart klart for lansering, og vi har fått spille gjennom åpningssekvensen.


Facebook
TwitterReddit

Markus sitter på bussen. Helt bakerst. Men ikke på en kul måte. På en trist måte, for det er der annenrangs borgere må sitte for seg selv. Separat fra de andre. Sånn var det med rasesegregeringen i Detroit på 1940, 50 og 60-tallet. I 2038 er den bakerste delen av bussen forbeholdt androider - en enkel glassvegg holder dem adskilt fra menneskene. Den enkle glassveggen holder hele verdener adskilt. Men snart kommer noen til å ta første steget i å ødelegge denne skilleveggen. Androidene bryter seg gjennom, på et vis. Såpass mye kan avsløres om plottet i Detroit: Become Human. Det er på en måte allerede avslørt i tittelen.

I løpet av to timer spiller jeg gjennom hele åpningssekvensen og blir introdusert for de tre hovedfigurene, Markus, Connor og Kara. De er tre vidt forskjellige androider med helt forskjellige oppgaver i hverdagen. Connor er en politi-androide, Markus er en hardtarbeidende hjelper-androide og Kara er en hjemmehjelp og barnepasser. Dette spekteret av figurer gjør at historien blir fortalt fra veldig polariserte synsvinkler.

Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human

Det er to spillmoduser i Detroit: Become Human. En casual-modus som guider spilleren mer direkte gjennom historien og dreper færre folk, forklarer Guillaume de Fondaumière, COO hos Quantic Dream. Den andre modusen gir spilleren større kontroll over hva som skjer, og gjør historien mer interaktiv. Har du spilt Heavy Rain, Fahrenheit eller Beyond: Two Souls vet du hva du går til. Er du ute etter et hektisk skytespill med mye action eller et eventyrspill a la Uncharted bør du kaste blikket annensteds.

Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human

Detroit: Become Human er et langsom spill, sagt i beste mening, hvor man må ta kjappe avgjørelser. Hvert brett, hver episode, hver scene eller hva du enn måtte velge å kalle det følger den samme grunnleggende ideen. Vi introduseres til scenen, kan utforske den som vi vil og sakte men sikkert nærme oss klimakset. Og det her jeg bør si noe om hva som skjer med oss og menneskene og androidene rundt oss. Alt dreier seg rundt liv eller død. Og vi kan miste en hovedfigur ganske tidlig i spillet på veit til en av avslutningene. En gal avgjørelse kan forandre absolutt alt.

Så gameplayet er designet rundt oppdagelser og analyse. Vi utforsker omgivelsene våre, snakker med deltakere, kobler sammen informasjon og konkluderer med en mulig sannhet. Om og om igjen må vi ta avgjørelser enten bevisst i samtaler med andre, eller ubevisst i hva vi velger, og ikke velger å gjøre. Episoden til politi-androiden Connor har vi visst om en stund. Den markerer slutten på han sin tidslinje, og finner sted rett før åpningssekvensen er over. Denne episoden kan ende på seks forskjellige måter. Hvem som dør og hvem som overlever avhenger av hvor fort vi spiller gjennom episoden, hvem vi stiller hvilke spørsmål, hva vi undersøker og hva vi går glipp av. Noen samtalevalg blir låst hvis du ikke har oppdaget en spesifikk ting. Og du blir hele tiden servert data om hvor stor sannsynlighet det er for at politi-androiden fullfører oppdraget sitt på en vellykket måte. Men hva som regnes som vellykket er litt forskjellig fra person til person.

Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human

Dette er for meg spillets største styrke. Det vekker følelser i meg. Veldig ekte følelser. Som en far, for eksempel, er jeg livredd for å ende opp som den fæle junkie-faren Todd som jeg tjener når jeg spiller som Kara. Alice sin frykt for sin far har en sterk påvirkning på meg. Samtidig synes jeg det er enormt fascinerende at en annen spiller kanskje synes denne biten er enormt kjedelig.

Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human
Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human
Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human
Detroit: Become Human