Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill
Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider

Vi blir introdusert til en tryggere Lara Croft som må hanskes med konsekvensene av handlingene sine i en mye mørkere historie.

  • Tekst: Sam Bishop

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

For fem år siden ble vi introdusert for en ny utgave av Lara Croft i 2013-rebooten av Tomb Raider-franchisen. Dette var første spill i en origins-trilogi, som fortsatte i Rise of the Tomb Raider to år senere, og som nå avsluttes i Shadow of the Tomb Raider. Jeg fikk nylig bryne meg på spillet på et avdukingsarrangement i London.

Jeg befinner meg i Mexico sammen med min venn Jonah. Vi jakter på en skatt, og en arkeolog som vet noe om skatten. Vi forkler oss og blander oss inn i folkemengden slik at han ikke skal få ferten av oss, og sniker oss etter ham i ren Assassin's Creed-stil.
I det denne mystiske arkeologen entrer et område bevoktet av skumle menn, kaster vi av oss forkledningen og prøver å finne skatten på egenhånd. Jeg får et første glimt av antrekket til Lara Croft, og det minner meg med en gang om eldre spill som Tomb Raider Anniversary, hvor hun er mer kampklar enn avslappet.

Det er ikke bare klærne som gjør at jeg tenker på eldre spill, det er også tryggheten og erfaringen til Croft, som minner om de spillene hvor hun alllerede var en etablert skattejeger og var mer selvsikker. I begynnelsen hiver hun seg på enhver mulighet uten å nøle, og finner etter hvert nøkkelen til en eldgammel skatt. Nøkkelen er en dolk, som må kombineres med en sølvboks.

Shadow of the Tomb Raider

Jeg skal ikke spoile for mye, men hastverket Lara hadde med å finne denne nøkkelen får konsekvenser senere i spillet, og ikke bare for henne. Dette er noe utviklerne sier at de utforsker i spillet - handlinger og konsekvenser. Dette betyr at valgene til Lara kan få potensielle katastrofale følger, noe som føles illevarslende og lovende, spesielt når det kommer til det å forme Lara som figur.

Dette betyr ikke dermed sagt at man må legge bånd på seg når det kommer til å knerte skurker. Ut ifra reveal-traileren å dømme er Lara mer kaldblodig nå enn tidligere. Selv i tutorialen får vi prøve oss på stealth kills, og takedown-animasjonen er brutal som fy. Kvelingen fra tidligere spill har blitt erstattet med en serie med knivstikk. Og det er ingen tvil om at både kuler og piler kommer til å fly når skurker kommer i hennes vei.

Mye av drapsteknikkene hennes har blitt tilpasset jungelsettingen i spillet. I traileren får vi se henne knerte fiender i ren Predator-stil, før hun forsvinner og etterlater de overlevende noe engstelige. Hun kan igjen gjemme seg i busker og blant løvverk, men nå kan hun også presse ryggen mot vegger og murer dekket av slyngplanter, og på den måten nesten forsvinne helt, før hun hopper ut og overfaller intetanende fiender.

Utviklerene har tatt grep i Survival Instict for å gjøre sniking lettere. Survival Instinct funker litt som Detective Vision i Batman Arkham-spillene og viser deg ting du kan bruke i omgivelsene dine, samt fiender og veimarkører. Men denne gangen er de fargekodet. Gule fiender betyr at de ikke er i noen andres synslinje og kan knertes uten at alarmen går. Røde fiender kan sees av sine allierte, og bør separeres fra flokken før de knertes. Dette førte til at jeg valgte meg ut mål på veldig taktisk vis, som var veldig tilfredsstillende og gjorde at jeg følte meg som en badass i samme stund.

Da jeg fikk alarmen til å gå ble jeg tvunget ut i åpen kamp, noe eksisterende fans ikke burde ha noe problem med å få dreisen på. Man har fortsatt de samme fire våpentypene; bue, pistol, maskingevær og hagle - hver med sine styrker og svakheter, som at buen er best for sniking og hagla er best for nærkamp. Her er det ingen nevneverdige forskjeller fra tidligere spill - ammo finner du på bakken, det er bedre å holde seg i skyggen enn ute i det åpne og du finner murer og vegger i brysthøyde som du kan gjemme deg bak.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider