Norsk
Gamereactor
forspill
Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider - inntrykk fra E3

Vi har fått enda et glimt av Lara Crofts kommende eventyr.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Det er ikke så lenge siden vi var på avdukingsarrangementet til Eidos Montreal og Square Enix sitt Shadow of the Tomb Raider, og forspillet derfra dreide seg rundt begynnelsen til det tredje kapittelet i Laras opprinnelsestrilogi. Denne gangen, derimot, fikk vi se to seksjoner fra mye seinere i spillet, som viser frem to forskjellige sider ved Laras reise.

I den første delen introduseres vi til hub-verdenen Paititi i Peru. Den minner om hub'en vi finner i Rise of the Tomb Raider, hvor man kan snakke med NPCer, finne ekstrainnhold og få sideoppdrag, bare med bryteren skrudd hele veien til 11. Eidos kaller det den største hub-verdenen i et Tomb Raider-spill noensinne.

Paititi er en fiktiv og bortgjemt by hvor mennesker fra en rekke forskjellige kulturer - inkludert maya, aztec og inka - har tatt turen, noe studioet har sagt tøyer grensen mellom fleip og fakta. det er ingen bevis som støtter at alle disse kulturene emigrerte til Peru, men muligheten er der. Som sådan er det en levende plass fylt med masse forskjellige mennesker og språk, og det er en tydelig konflikt her mellom den morderiske kulten som har gjort inntog i landet, og rebellene som kjemper mot sine undertrykkere.

Dette er en annonse:

Eidos Montreal guider oss gjennom byen i Laras sko, og gjør det klart hvor mye arbeid de har lagt ned i å få byen til å fremstå så levende som mulig, med folk som går til og fra hele tiden og utfører sine daglige gjøremål. På denne plassen kan du ta på deg sideoppdrag, som å finne terningene til en trist guttunge du støter på. Dette gjør at Lara får vist frem flere sider ved seg selv, som humoren sin, som en kontrast til den mørke og dyriske morderen vi har sett hittil.

Selv om det er tydelig at dette spillet fortsatt er under utvikling, må vi nevne at ansiktsanimasjonen og stemmeskuespillet til Lara, og NPCene, var relativt flatt, og lite overbevisende. Vi håper dette er noe de fikser opp i i løpet av de neste månedene, spesielt siden det er tydelig at de vil at spillere skal fordype seg og leve seg inn i denne verdenen.

I selve byen er det flere forskjellige distrikter du kan utforske, blant annet et marked fullt av kjøpmenn, et religiøst område og et område hvor de farger klær. I de forskjellige distriktene er det flere bygninger du kan gå inn i, og vi ble lovet at vi kan besøke alle de stedene vi kan se, inkludert de svære templene som ruver i horisonten.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Dette er en annonse:

Etter omvisningsturen i byen dro vi ut i jungelen for å finne noen utfordringsgravkamre. Vi ble fortalt at ikke bare er inngangen til disse gravkamrene vanskelige å finne, det er i tillegg farlig å lete etter dem. Inni gravkammeret finner vi mer av det vi er vant med i et Tomb Raider-spill: Puzzles, feller og store juv som må hoppes over. Det er ikke bare skattekamrene som er av interesse her, da man kan finne mye rart jo dypere inn man går. utviklerne forsikret oss om at gjenstandene vi finner gis tilbake til innbyggerne i Paititi, istedenfor å sendes til et støvete museum.

Det er mange flere svømmeseksjoner denne gangen, som vi nevnte i forrige forspill. For å komme inn i utfordringsgravkammeret måtte Lara svømme gjennom et nettverk av tunneler, og unngå blindveier og andre farer som ål og piraja. Det finnes også en rekke stupeutfordringer rundt omkring i verdenen (som om ikke completionsists har mer enn nok å henge fingrene i).

En ting vi la merke til, som vi likte utrolig godt, er at Lara velger bort kampklærne sine i Paititi til fordel for en kjole som passer bedre inn blant de sør-amerikanske kulturene hun er omgitt av. Det viser en litt mer menneskelig side ved henne, og er en fin kontrast til den beinharde kvinnen som er klar til å knivstikke hvem som helst når som helst. Hun blir en del av kulturen hun befinner seg i, og antrekket ser i tillegg megabra ut.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Den neste demoen vi fikk se tok oss med til et forlatt oljeanlegg hvor vi er på rømmen fra Trinity-soldater, og har bare kniven og buen for hånden. Her måtte Lara bero seg på snikeevnene sine, og som nevnt tidligere gjelds det å gå så i ett med omgivelsene sine som mulig.

I det Trinity-soldater, bevæpnet til tennene, saumfarte jungelen hoppet Lara over på en grein for å gjemme seg, og da soldatene splittet opp var det på tide å vise hva hun er god for. Hun hoppet fra treet og kjørte kniven i en intetanende fiende, før hun hoppet tilbake til treet. Fiende nummer to ble slått ut og dratt opp i et tre, på samme vis som vi så i traileren.

Nede på bakken har Lara litt flere ting til rådighet, som flasker og piler for å distrahere fienden med lyd og få dem til å fokusere oppmerksomheten i feil retning. Dette lar henne snike seg bort til dem, og her er Discovery Vision til stor hjelp, for det lar henne skille mellom ensomme fiender og fiender som er en del av en større gruppe.

I demoen blir Lara oppdaget, men det betyr ikke nødvendigvis at det blir en massiv skuddveksling av den grunn. Hun kan bare komme seg opp i trærne igjen og zipline avgårde til trygghet. Og så er bare å snike seg tilbake, bruke omgivelsene til å skjule seg og kanskje kaste en røykbombe eller to, før hun tar resten av gjengen av dage.

Shadow of the Tomb RaiderShadow of the Tomb Raider

Etter jungelen tar Eidos Montreal oss med på en liten jaktsekvens hvor et helikopter prøvde å skyte Lara mens hun strevde for å komme seg unna oljeanlegget som sto i flammer rundt henne. Et missil traff røret hun står og hun faller ned i vannet nedenfor. Da hun steg ut av vannet fikk hun øye på en såret fiende, som dermed ble hennes neste offer.

Disse to delene er fine kontraster til hverandre, og Eidos forklarer at det er et gjennomgående tema i spillet - kontrast. Når Lara ikke er en kaldblodig morder i jungelen, er hun veldig menneskelig og varm når hun omgås folkene i Paititi. Frykt funker også som en kontrast i spillet, man har frykten Lara sprer blant fiendene sine, og frykten Lara selv kjenner på når hun forårsaker katastrofer og må takle konsekvensene av dem.

Disse to delene fanget oppmerksomheten vår på en annen måte enn det gameplay-demoen på forrige arrangement gjorde. Her fikk vi se mer av det rovdyr-inspirerte kampsystemet, og vi fikk et godt inntrykk av hub-verdenen, som er både nydelig og virker å ha veldig mye innhold å by på. Vi trenger ikke å vente lenger enn til 14. september for se hvordan alt dette funker i praksis, men så langt virker Shadow of the Tomb Raider veldig lovende.

HQ

Relaterte tekster

5
Shadow of the Tomb RaiderScore

Shadow of the Tomb Raider

ANMELDELSE. Skrevet av Silje Marie Ruud Slette

Silje har begitt seg ut i de søramerikanske junglene for å lete etter skjulte skatter, jakte på slemme fiender og forhindre en apokalypse. Hvordan har det vært å gå noen mil i Lara sine sko?



Loading next content