Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Assassin's Creed Odyssey

Assassin's Creed Odyssey

Antikkens Hellas er neste stoppested for Assassin's Creed-serien, hvor spillerens valg blir et kjerneelement.

  • Tekst: Bengt Lemne (Oversettelse: Anders Aarhus)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Assassin's Creed: Origins var en milepæl i serien, en sårt tiltrengt evolusjon av oppskriften, og Odyssey fortsetter i samme spor. Det tilbyr den samme åpne verdenen og rollespillelementer, men i tillegg til den nye lokasjonen er det også flere viktige tilskudd som videreutvikler seriens nye rollespillpreg.

Det har hovedsakelig med avgjørelser å gjøre og helt i begynnelsen får spilleren et interessant valg. Vil du spille som Alexios eller Kassandra? Det er ikke som i Assassin's Creed: Syndicate, hvor du kan veksle mellom både Jacob og Evie. Her velger du en av to etterkommere av kong Leonidas og spiller som den personen gjennom hele spillet. Historien er en episk, gresk tragedie. Som barn blir du separert fra familien din, du overlever og ender opp som en leiesoldat for å tjene til livets opphold mens Peloponneskrigen bryter ut mellom Athen og Sparta. Det er den greske gullalderen, grunnlaget for vestlig sivilisasjon, hvor du også vil stifte bekjentskap med personligheter som Sokrates og Perikles.

Assassin's Creed Odyssey

Spillet finner sted 431 år f.Kr, fire århundrer før Bayek grunnla brorskapet og du er da naturlig nok ikke en snikmorder i dette spillet. Du bære verken hette eller den skjulte klingen, i det minste ikke fra det vi har sett, men det generelle gameplayet er likevel mye likt. Det viktigste er kanskje at det ikke er noen trosbekjennelse å følge, slik at spillerens valg faller mer naturlig. Båndene til selve franchisen er likevel der selv uten snikmordere, da spillet er knyttet til den første sivilisasjonen, samt at Layla Hassan fra Assassin's Creed: Origins, vil fortsette sin historie i nåtiden. For de som ønsker å grave dypere i mysteriene til den første sivilisasjonen, vil det være flere valgfrie oppdrag å utforske i nåtiden.

«Vi var veldig fascinert av antikkens Hellas og spesielt tiden rundt Peloponneskrigen»
forteller narrative director Mel MacCoubrey. "Dette er en periode hvor vi kan se Hellas i sin gyldne tidsalder. Det er en tid da kulturen blomstret i Athen. Men denne krigen setter også en demper på den sprudlende atmosfæren som er i anmarsj."

Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Vi har antydet betydningen av valg allerede, og dette er det første Assassin's Creed-spillet med et dialogsystem hvor dine valg vil påvirke relasjoner og hendelser både på kort og lang sikt, slik du kan forvente i spill som The Witcher og Dragon Age. Det er til og med plass til litt romanse her, og i løpet av vår gjennomspilling, prøvde vi å godsnakke med opprørslederen Kyra på Delos, mens vi spilte som Kassandra. Dessverre nådde ikke det siste dialogalternativet igjennom og det endte ikke opp i noe som helst. Romanser er en ting, men dialogsystemet vil styrke forholdet du har til alle personene i Odyssey. En av dem er Sokrates, som sannsynligvis vil drive oss til vanvidd med sine moralske dilemmaer og komiske oppførsel.

«Jo mer vi leste om Sokrates, gjennom Platon's verk, jo mer forsto vi at han var en person som ville få folk til å stille spørsmål ved deres tro, ved å stille dem spørsmål om deres rasjonalitet, noe som potensielt kunne få dem til å skifte mening på godt og vondt" sier MacCoubrey. "Noen ganger kunne det resultere i at folk brøt ut i raserianfall midt i byen. Så vi ønsket å representere det så godt vi kunne."

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey