Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
forspill
Rage 2

Vi har testet Rage 2

Vi tok en svipptur innom Avalanche Studios for å være blant de første i verden til å prøve Rage 2.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Det har gått syv år siden Rage. Id Software hadde nettopp blitt kjøpt opp av Bethesda, og dette var spillet som skulle bevise at de var verdt pengene. Opp til lanseringen ble det snakket mye om den nye motoren, og hvordan den kom til å revolusjonere spillindustrien fremover. I tillegg kom spillet til å inneholde skytemekanikken id Software var berømte for, krydret med litt bil-action og en semi-åpen verden;Rage var med andre ord klar til å overta verden. Det skjedde aldri. Men til tross for at spillet aldri tok helt av, var det ingen tvil om at franchisen hadde potensiale. Et potensiale Bethesda selv har bemerket, for nå er de klare for å satse på en stor, og ganske annerledes, fortsettelse.

Denne gang har id Software slått seg sammen med spesialistene i åpne verdener, nemlig Avalanche Studios (Just Cause, Mad Max), og i stedet for en postapokalyptisk brun verden, befinner vi oss denne gangen i en post-postapokalyptisk verden. En som har begynt å komme seg ovenpå igjen. Naturen er på vei tilbake, forskere utvikler teknologi og samfunnet bygges opp på ny... helt til en ny konflikt begynner, og Rage 2 starter.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2

"We've made up a whole story of what happens in those 25 years" forteller regissøren Magnus Nedfors. "The Authority was defeated in a big war, then there was a mutant uprising because the mutants got abandoned by their masters, The Authority, so they roamed free, there was a big fight. A lot different bandit groups had to band together and have a peace treaty amongst eachother, but then just before our game everything is calm, but then as often in human society power-hungry people starts to try and control the world. So there's a lot of conflict between different groups who struggle for power and all of a sudden The Authority comes back unannounced and invades part of the world again and that sets off this game."

Hovedpersonen har denne gangen en stemme. Og gjennom ham, Walker, vil spilleren lære mer om verdenen, og hva som har skjedd. Den første scenen jeg ser i demoen, viser en løpende Walker, som er på vei ut av et frodig, grønt område, med bambus overalt omkring ham. Det er helt forfriskende å se fargen grønn i et spill som Rage 2, og det er langt fra den eneste gangen den blomstrende naturen viser seg i demoen. Jeg er på vei til Doctor Kvasirs hjem, som er iferd med å bli overtatt av gale mutanter. De tar jeg meg hurtig av, og får deretter en cut-scene, som viser mitt vennskap til doktoren, som avslutter scenen med å ri avgårde på en mutant. Vanskelig å ikke like ham, altså. Ut fra denne scenen virker det som om at det er lagt mye mer arbeid i de sære figurene og narrativet.

Rage 2
Rage 2Rage 2

Kvasir vil ha meg til at samle inn noen Nanotrites - som befinner seg i rommet av alle steder, og jeg må ta meg til kontrollsenteret og få en pakke med dem til å styrte til jorden. Problemet? Kontrollsenteret er befolket med Goonsquad, en ytterst aggressiv bande, som liker å knerte folk som kommer utenfra. Det fører naturligvis til spørsmålet; hvordan er skytemekanikken i Rage 2? Det er vanskelig å svare på etter kun en kort periode med spillet, men vi kan allerede konkludere én ting ; det er intenst, blodig og vanvittig, og på den måten virker det ikke akkurat fjernt fra et typisk spill fra id Software.

"When we first started our collaboration it was one of the main milestones or goals that we set out jointly to tackle" sier Tim Willits, studiosjef hos id Software. "We were able to utilise our experience. We pulled people in and out of the project to help with certain specialties and we were, I believe, really able to craft that DNA of an id Software shooter into this open-world game."

I løpet av min korte tid med spillet fikk jeg bryne meg på litt forskjellige nanokrefter: dash (spirtung til høyre eller venstre), shatter (hvor dine fiender smuldrer foran deg) og slam (hopper opp i luften og suser ned mot jorden i et angrep, som er bra for å kontrollere en større mengde fiender). Fiendene trengte en god mengde skuff før de falt til jorden, men med nano-krefter til rådighet kan du pløye gjennom dem raskt og effektivt. I hvert fall hvis legger til overdrive funksjonen, som lar din indre gærning komme frem og forvolde enda mer skade og kaos.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2

"The overdrive mechanic is the core of the on-ground combat loop where by playing in a certain intense way you fill your overdrive meter faster and faster and faster" sier Nedfors. "You can't really make them flow into eachother, but very, very close."

I forhold til våpnene, var det helt standard saker jeg fikk lov til å prøve i denne demoen. Det vare en kraftig pistol, som jeg gleder meg til å avfyre mer i den endelige versjonen, et maskingevær, og en tilfredsstillende hagle. Avalanche gjemmer tydeligvis det litt mer eksotiske utvalget til en senere anledning, men jeg regner med at en snikskytterrifle og en rakettkaster dukker opp om ikke så altfor lenge. De hører bare hjemme i universet.

En ting jeg ikke fikk lov til å prøve, men som kort ble vist frem på storskjermen, var bil-aspektet. Walker har sin egen bil, som kan oppgraderes- selv om oppgraderingene ikke er like omfattende som i Mad Max. Til gjengjeld vil det også være mulig å sette seg bak rattet på en av de utallige andre bilene i verdenen. Det så også ut til at bilen din hadde mulighet til å lagre en god mengde ammo til våpnene dine, og det er bar, for det er mye som skal skytes i stykker og sprenges i luften. Det er noe vi forventer av Avalanche, og der skuffer de selvfølgelig ikke.

Der er en liten stund til utgivelse, da Avalanche og id Software sikter seg inn mot 2019 på PC, Playstation 4 og Xbox One. Dette er en fortsettelse, som både ligner på det opprinnelige spillet, og samtidig føles helt annerledes. Og kanskje er det den rette veien å gå. Den postapokalyptiske verdenen greide ikke å overbevise spillerne helt i Rage. Kanskje har de mer hell med den post-postapokalyptiske verdenen i Rage 2.