Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Divinity: Original Sin II

Vi har testet Divinity: Original Sin II på PS4

Larian Studios har arbeidet hardt for å forbedre deres episke rollespill innen lanseringen på konsoll. Vi har prøvd den såkalte "Definitive Edition"


Facebook
TwitterReddit

Divinity: Original Sin II var, i det store og hele, et av de beste spillene som kom ut i fjor, og for mange har det gått hen og blitt en moderne klassiker i samme slengen. Larian Studios bød på noe som kan kalles det mest systemdrevne og dynamiske rollespilleventyret vi noensinne har sett innenfor sjangeren, men selv noe så fantastisk og storslått som dette kan naturligvis forbedres. Derfor har de arbeidet hardt og lenge på en Definitive Edition, som både er gratis for PC-eiere, og blir en del av den samtidige konsollutgivelsen.

Vi fikk lov til å ta en prøvetur i PlayStation 4-versjonen for å se hvordan styringen er, og hvordan spillet oppfører seg innenfor dette mer begrensede mekaniske oppsettet. Vi startet mer eller mindre fra begynnelsen av i prologen, og vi valgte Beast som hovedfiguren vår (én av de i alt seks forskjellige man kan starte med). Dette var en annerledes figur enn den vi valgte i PC-versjonen, og vi valgte dessuten å ikke redde vennene våre om bord på det brennende skipet, noe vi fikk kjeft for da vi endelig krabbet i land. Igjen, dette var ikke sånn vi spilte da vi anmeldte PC-versjonen, og det var overraskende å se nøyaktig hvor annerledes hver gjennomspilling kan være. Dette er naturligvis det Divinity: Original Sin II har som mål, å gi deg en ekte, dynamisk oplevelse som virkelig reagerer på valgene dine.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II

Forgjengeren til dette spillet, det originale Divinity: Original Sin, tok også spranget fra PC til konsoll, så det er ingen overraskelse at Larian Studios ved hvordan de skal overføre alle disse komplekse systemene til nye plattformer. Man skal dog ærlig talt venne seg litt til det, særlig i forbindelse med å velge imellom lagkameratene dine med det såkalte "Global Party Selection Wheel" (L2). Men det er så sannelig også fordeler ved det mer begrensede utvalget med knapper, så du kan, for eksempel, kjapt finne ut av hvilke ting som finnes rundt deg ved å holde inne X-knappen. L1 og R1 brukes også til å bla igjennom journaler, menyer og fiender i kamp, og det er, alt tatt i betraktning, enklere enn før. Samlet sett virker styringen utrolig responsiv og lett å ha med å gjøre, og det er nødvendig i et såpass langt og komplekst eventyr.

En annen stor endring er i forhold til å spille lokalt kooperativt. Divinity: Original Sin II har alltid tilbudt co-op, men det er en litt annen sort som tilbys i konsollutgaven. Her splitter spillet skjermen i to, og så kan du og en venn ellers utføre oppgaver sammen eller hver for seg. Det føles ganske naturlig, men litt uoversiktlig, fordi mye informasjon nå vises på halvparten av plassen.

I forhold til den tekniske prestasjonen, så er det kun naturlig at konsollene ikke kan gjenskape samme tekniske nivå som kraftige datamaskiner, men selv om det var én enkelt feil eller to i den preview-versjonen vi spilte, så så det hele solid nok ut til at vi synes at det tok seg glimrende ut, altså basert på de timene vi spilte. Lastetidene var ikke altfor lange, og verdenen fremstod detaljert og vakker.

Divinity: Original Sin II
Divinity: Original Sin IIDivinity: Original Sin II

I forhold til nytt innhold så kommer der til å være en ny Arena Mode, og en bonusfigur kalt Sir Lora, the Squirrel Knight (han er en litt fjollete lagekamerat som gir deg et oppdrag som handler "The Great Acorn"). Det høres litt teit ut, men er det én ting Larian Studios faktisk gjør ganske glimrende - så er det å blande det seriøse med det morsomme.

Det er ganske tydelig fra start til slutt, at Larian Studios har brukt konsollutgivelsen som en unnskyldning til å gjennomgå arbeidet deres på nytt, finpusse litt skjemmende skavanker som har vært der siden PC-lanseringen. De har tilføyd flere detaljer, gjennomgått tempoet i særlig den første og siste akten, og har finpusset hele historien. Faktisk avslørte Larians Kieran Kelly ved E3, at hele manuskriptet i spillet er omkring en million ord, og at de i forbindelse med Definitive Edition-utgaven har skrevet hele 100 000 om.

Det skal dog sies, at Divinity: Original Sin II er den typen spill du forventer passer aller best på PC, men det er aspekter av opplevelsen såsom lengden og det kooperative elementet som gir mer mening på en konsoll. Vi var også overrasket over hvor fantastisk det føltes å spille med en kontroller i de timene vi tilbrakte med spillet, så alt tyder på at PS4- og Xbox One-eiere godt kan glede seg til utgivelsen senere denne måneden. Og PC-eiere? Ja, de får jo det hele gratis.