Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Red Dead Redemption 2

Vi har fått en prøvesmak på Red Dead Redemption 2

Rockstar inviterte Gamereactor til å prøve deres episke western-spill på et luksuriøst hotell i København. Her forteller Magnus om sine opplevelser med spillet.

  • Tekst: Magnus Groth-Andersen (Oversatt av Tomas Veiden)

Facebook
TwitterReddit

Jeg besøkte Rockstars kontorer i London i 2014 og var blant de aller første som fikk se Grand Theft Auto V kjøre på en PlayStation 4. Både utviklerne og PR-folkene som var tilstede oste av selvtillit. Spillet hadde blitt lansert på PlayStation 3 og Xbox 360 et år i forveien, til fantastiske anmeldelser og skyhøye salgstall. Rockstars siste suksesshistorie hadde, selvfølgelig, satt sine spor på menneskene som hadde dedikert flere år av livet sitt foran PC-skjermen for å lage det neste kapitlet til en av underholdningsbransjens største giganter. De var fullt forberedt på å ta imot alle mulige spørsmål fra oss i pressen, men selv da kunne de ikke vite hvilket monster de var i ferd med å slippe løs på verden - et spill som ville selge 90 million utgaver i løpet av de neste fire årene, oh hvor stor suksess GTA Online kom til å få.

Men hvorfor dette tilbakeblikket, lurer du kanskje? Vel, forskjellen på det Rockstar stilte med for fire år siden, og det jeg fikk se på et luksushotell i København nå nylig, er stor. Nesten skremmende. Det var helt tydelig at Rockstar behandler lansering av Red Dead Redemption 2, som er satt til 26. oktober i år, som om det var et debutalbum.

Denne gangen var det spenning, og nervøsitet, i lufta, og utviklerne virket nærmest unnskyldende. Noen vil kanskje si at det er et faresignal at utvikleren mangler selvtilliten de hadde for bare noen få år siden, men slik må du ikke tolke det. Rockstar var kanskje ydmyke på tross av sin suksess med GTA V, men helt tydelig fast bestemt på å levere en opplevelse som er imponerende, banebrytende og uforglemmelig.

Etter nesten to timer med både øyne og hender på utviklerens neste western-epos, var det umulig å ikke respektere deres bidrag til moderne spilldesign. Jeg kan med hånden på hjertet melde at Red Dead Redemption 2 er en av de mest imponerende demoene jeg noensinne har fått oppleve.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Året er 1899 og den gamle vesten er på vei inn i historiebøkene. Det amerikanske landskap er i ferd med å omgjøres til industri, og grenselandene som en gang var harde og utilgivende, er blitt temmet av beboelse, lover og institusjoner som har fjernet faren, og til sist friheten, som en gang fikk spire fritt. Dette er dårlig nytt for Van der Linde-gjengen, som tviholder på det frie liv utenfor myndighetens rekkevidde, der man tar ting som det faller seg, selv om det tilhører noen andre.

Demonstrasjonen åpner overraskende nok med en gammel kjenning. En ung John Marston. Han er skadet, med blodige filler som dekker over ansiktet. Hans kone Abigail, og sønn Jack, entrer scenen, sammen med Dutch Van der Line og seriens nye hovedperson, Arthur Morgan. De har blitt jaget gjennom snødekte fjell av lovens lange arm, etter at et brekk i Blackwater gikk i vasken, der Marston ble skadet. Nå er togrøveri den eneste muligheten de har igjen.

Arthur, Dutch, og resten av gjengen, trår inn i salen og rir ut i den snøfylte villmarken. Kontrollen gis sømløst over til spilleren. Her begynner Rockstars sedvanlige ferd fra A-til-B, hvor figurene snakker med hverandre, og gir eksposisjon til spilleren. Noen vil kanskje påpeke at denne delen minner litt for mye om forgjengerne, men det byr på en god anledning til å puste inn den fantastiske, detaljrike verdenen. Hundrevis, om ikke tusenvis av arbeidstimer, har blitt lagt ned i de minste ting. Snøen slepes avgårde av hovene til hestene i det de stamper gjennom vinterlandskapet, og isen slår sprekker under beina deres, i det man krysser en liten elv.

I det banden starter turen ned fra fjellene, får man virkelig se hvor stor verdenen er. Et skue, ulikt noe i noe annet spill jeg kan huske, åpenbarer seg. Ikke bare er hele spillverdenen synlig herifra, men du kan se de små detaljene i avstanden også. Bekmørk røyk fra et oljefelt. Brilliante solstråler som spretter opp fra en elv nede i gressmarkene.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

På vår ti minutters lange reise ned fjellskrenten blir det klart for meg at dette ikke bare er den største verdenen Rockstar har laget, men også den mest omfattende. Hver krok, hver centimeter, has blitt rørt av menneskehender. Den føles virkelig, også i liten skala.

Denne ideen om å lage verdener som både tar pusten fra deg med sin enorme skala, og som samtidig bærer så tydelig preg av godt håndtverk, er det som skiller Rockstars verdener fra resten. Red Dead Redemption 2 demonstrerer dette talentet uten nåde, og gir et inntrykk av et utviklerstudio som er på høyden av sine kreative evner.

Togrøveriet som følger gir oss mer av dette mesterlige håndtverket. Arthur får først i oppgave å rulle ut en sprengkabel fra togskinnene til en detonator. Etter at sprengningen går galt, må han heise en kamerat opp på toget. Plan B var nemlig å hoppe på de forbipasserende togvognene i det de dundrer forbi i høy hastighet. Disse små øyeblikkene kan virke trivielle hver for seg, men utgjør tilsammen et større bilde. Spillet vil at du skal føle at du er tilstede, og koblet til handlingene som utspiller seg på skjermen. Gjennom hele demonstrasjonen er det tydelig at dette er spillets overhengende mål. Dette detaljarbeidet er så tungt vektlagt, at man til og med kan spise stuing med flere trykk på høyre skulderknapp. Under oppdrag, kan du rote rundt i skap og kommoder, hente ut gjenstander, og putte dem i skulderbagen din. Du kan plukke opp brev og notater, lese dem og snu dem rundt for å undersøke om det finnes noen hemmeligheter på baksiden.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2

Selve togrøveriet involverer selvfølgelig også en god del vold, og ikke minst en ordentlig skuddveksling. Våpnene føles kraftige, responsive og realistiske, i større grad enn i noe annet Rockstar-spill. Når figuren må lade om og bytte våpen gjennom lengre, vellagde animasjoner, får du virkelig inntrykket av at du fyrer av en rifle fra den ville vesten. Det kan se likt ut på overflaten. Du sikter fortsatt med analog-spaken, du skyter fortsatt med høyre trigger, du kan fortsatt søke dekning bak gjenstander og pumpe fiender fulle av bly med Dead Eye-mekanismen. Men under overflaten har Rockstar finpusset og finpusset, slik at vi får de mest gjennomførte utgaven av spillmekanismene til nå.

I det man stopper toget, og skyter alle som har sagt seg villige til å dø for den dyrebare lasten til forretningsmagnaten Lividicus, slutter oppdraget og første del av demoen. Det var endelig duket for at jeg kunne ta fatt i kontrolleren. Vi ble pent spurt om å forlate rommet mens demoen ble gjort klar på ny. I det vi kom inn var de snødekte fjellene borte, og erstattet av et gressdekt prærielandskap. Til høyre, i det fjerne, kan man se Lividicus sine oljefelt, rett nord for Valentine, en av spillets mange byer. Foran meg strakte dalene seg milevis utover - et løfte om et enormt areal som ventet på å bli utforsket.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2