Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Soul Calibur VI

Vi har fråtset i Bandai Namcos godteskål

En hyggelig utsending fra Bandai Namco tok med seg nyeste build av Soul Calibur VI til Oslo, samt en rekke demoer fra Gamescom. Jeg og Odd Karsten hev på oss hatt og frakk og stormet ut døra.

  • Tekst: Suzanne Berget og Odd Karsten Svartaas

Facebook
TwitterReddit

Suzanne og Odd Karsten troppet glade og forventningsfulle opp på et hotellrom i Oslo, klare for å spise kanelboller og teste spilldemoer som Bandai Namco hadde tatt med seg hele veien fra... Sverige.

Odd Karsten fikk bryne seg på disse spillene:

Soul Calibur VI

Soul Calibur VI

Sist jeg møtte Bandai Namco i Norge fikk vi prøve en relativt tidlig build av Soul Calibur VI - såpass tidlig at de eneste figurene vi fikk prøve var Sophitia og Mitsurugi - og nå som vi nærmer oss lansering har vi igjen fått prøve en utgave som var kun en "Day One Patch" unna å være tilgjengelig for offentligheten. Og det synes, for fra en sparsommelig meny har vi nå gått til å ha et mangfold av mulige moduser. Deriblant en historiemodus hvor vi kunne følge både en hovedtidslinje hvor vi får oppleve historien rundt opprinnelsen til Soul Edge, og flere sekundære tidslinjer sentrert rundt spesifikke figurer og hvordan de flettes inn i narrativet.

Det hele ble presentert ganske kult med årstall og det hele, og historien blir fortalt med tekst og pent tegnede bilder. Dessverre er tempoet her nokså lavt så det passer nok bedre når en har kjøpt spillet og vil sette seg inn i hendelsene bak og rundt det myteomspunnede sverdet.

En kul detalj dog, var at om en har lagd egentilpassede figurer via "Creation"-modusen dukker disse opp som tilfeldige fiender om omstendighetene stemmer (har du lagd en Lizardman og det er disse kapittelet handler om, kan du for eksempel ende opp med å slåss mot en av dine egne eller dine venners kreasjoner). Dette fant vi ut ved at vi under et oppdrag plutselig måtte slåss med en grønn zombie-samurai med en gedigen rosa afro! Det viste seg da at personen som hadde prøvd spillet før oss hadde skapt denne skapningen, og hele scenariet fikk en noe bisarr (men veldig underholdende) vri.

Selvfølgelig måtte jeg etter dette prøve å lage min egen figur så jeg kunne etterlate mitt inntrykk på spillet! Etter mye tukling, fnising over de forskjellige mulige valgene, og finjustering av farger var min kreasjon ferdig - si hallo til Sverd-pisk-mannen Moshimoshi!

Soul Calibur VI

Men slåssespill er til for å slåss, så jeg og Sjefen gikk til VS-modusen og tok på oss krigsfjesene våre. Vi kan rapportere at denne utgaven hadde såvel som alle fighterene inne, og vi kunne velge og vrake mellom mange nye fjes og gamle kjenninger.
Blant annet fikk vi prøve: Grøh fra Norway, Kingdom of Denmark (som vi stusset litt over før vi husket unionen vår med danskene for lenge lenge siden, og som gir mening med tanke på når spillet foregår) som bruker et Darth Maul-aktig sverd som kan taes fra hverandre.
Azwel som kan mane frem sverd, økser, og masse andre skarpe ting fra luften.
Og til slutt, en rar ny type fra den franske rivieraen - Geralt! Neida, selvfølgelig kjente vi igjen Witcher-barskingen, og representanten fra Bandai Namco kunne fortelle om hvor nært utviklerne hadde jobbet sammen med CD Projekt RED for å fremstille han så tro til hans egen serie som mulig.

Kampene gikk vilt for seg, og vi kan med glede melde at Geralt slåss som et beist; du bør glede deg til å ta i bruk alle de forskjellige sverdene og angrepene hans. En ny modus som vi begge syntes var svært morsom å leke med var den såkalte "slip in"-modusen, hvor banen har redusert friksjon, som førte til noen svært intense og latterfylte runder mens vi skled rundt og forbi hverandre - ofte også ned i avgrunnen så motstanderen fikk en lett K.O.
Dette blir helt klart en party-slager, og vi ble begge enige om at Soul Calibur VI kommer på "må ha"-lista vår.

Soul Calibur VI kommer ut den 19. oktober til PC, PS4, og Xbox One

Soul Calibur VI

Ace Combat 7: Skies Unknown

Det er ikke lenge siden jeg så traileren for Ace Combat 7: Skies Unknown, og da mer spesifikt traileren for VR-oppdragene som man kan få tilgang til. Jeg har lenge vippet frem og tilbake på om jeg eeeegentlig trenger VR - men muligheten til å leke at jeg er med i Top Gun og kjøre F-14 (riktignok D, istedenfor A som ble brukt i filmen) ble for mye, og gjorde at jeg på flekken bestemte meg for at dette spillet må jeg ha, og VR attpå!

Vi fikk prøve et oppdrag hvor vi skulle leke målskive, og trekke oppmerksomheten bort fra bakketroppene som hadde som mål å innta festningen til fiender fra Bortlandia (eller lignende, kanskje det var Påfunnistan). Dette gikk i praksis ut på å få nok poeng ved å klare diverse mål man blir matet med underveis, typ skyt en tanks, ta ut et fiendefly, og så videre. Kontrollene er nok litt begrensede for de av dere som liker flysimulatorer, men da er nok ikke Ace Combat serien heller - for om du som meg er mest ute etter opplevelsen av å fly raskt som en flyvende gris mellom fjelltopper og gjøre store manøvrer hvor du skyter om deg med missiler i ekte Macross-stil, samtidig som dialog like cheesy som velmodnet blåmugg fra Tingvoll peprer intercommen... Da har du kommet til rett sted.

Så det er nok for min del, jeg ble fjetret av flyene og hvor glatt spillet kjørte til tross for at det var en relativt tidlig build vi fikk prøve - den samme som ble brukt under Gamescom for å være presis. Ifølge utviklerne skal de lesse på med forskjellige fly, og attpåtil prioritere de som er populære blant fans.

Så jeg gleder meg, og må nok belage meg på å punge ut for et VR-headsett når det kommer til PC den 1. februar - kanskje som en tidlig bursdagsgave til meg selv.
Om du vil fly på konsoll får du AC7 litt tidligere - 18. januar.

Soul Calibur VI

Jump Force

Jump Force er et spill jeg har vært nysgjerrig på lenge. Den uvanlige grafikk-stilen kombinert med et enormt figurgalleri fra mange av Shonen Jumps hits, kombinert med den mildt sagt forunderlige avgjørelsen å sette spillet til den virkelige verdenen - det høres jo ut som en oppskrift på et kaos uten like!

Mye tydet på at det var en tidlig build vi fikk prøve oss på; det var kun seks figurer å velge mellom: Goku/Frieza, Naruto/Sasuke, og Luffy/Zoro fra henholdsvis Dragonball, Naruto, og One Piece. Disse kunne kombineres fritt inn i lag på tre. Handlingen var også litt hakkete til tider, så utviklerne holder uten tvil på med å forbedre overgangen mellom kameravinkler og angrep.

Men men, nå erger du deg sikkert over at jeg ikke har nevnt selve action-aspektet?
La meg bare fortelle deg at dette blir, i all og den fullstendig uhemmede utgaven av ordet, episk! Ikke bare tar de kjære figurene med seg A-gamet sitt, det er en stor fokus på store angrep og definerende øyeblikk fra anime-seriene, så du kommer ikke til å savne spetakkel og enorme effekter.

Jeg hadde ingen problemer med å slenge ut grandiose angrep etter angrep, men kampene ble (kanskje som et resultat) litt vel korte. Dette er definitivt noe som må justeres etter hvert som spillet modnes, men som en demo fungerer det tålelig greit.

Ellers fungerte spillet som en standard 3D + 3. persons-fighter, noe likt Naruto Ultimate Ninja Storm-serien (som også publisert av Bandai Namco og jeg forøvrig er en stor fan av). Det er mye som tyder på at dette derfor ikke blir en e-sport fighter-utfordrer med det første, men nå har vi i nyere tid fått Dragon Ball FighterZ så et mer avslappet slåssespill er det ingenting i veien med.

Foruten at jeg er svært imponert over hvor bra de har klart å tolke figurene inn i den mer realistiske grafikk-stilen de går for, så kommer jeg til å følge spent med på hvilke andre figurer som blir med i kaos-bonanzaen. Jump Force kommer ut i løpet av 2019, også dette til PC, PS4, og Xbox One!

Soul Calibur VI
Soul Calibur VI
Soul Calibur VI