Norsk
Gamereactor
forspill
Fallout 76

Fallout 76

Vi ble invitert til nesten himmelen, West Virginia. Til å spille Fallout 76. Livet var gammelt der. Eldre enn trærne. Yngre enn fjellene, og gledet oss mer enn en bris.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da Bethesda offentliggjorde det nyeste tilskuddet i Fallout-serien, Fallout 76, like før årets E3-messe gikk spillere verden over helt berserk, men de visste ikke helt om det var i positiv eller negativ forstand. Hva var egentlig Fallout 76? En klassisk oppfølger? En spin-off á la Fallout: New Vegas? Et MMO-spill i samme stil som The Elder Scrolls Online? Forvirringen har vært stor til tross for flere oppklaringer i senere tid, så vi tok turen til Greenbrier Hotel i West Virginia for å spille det selv og stille spørsmålene vi hadde.

Fallout 76
HQ

For å si det kort er Fallout 76 Bethesdas forsøk på å blande MMO-sjangeren og multiplayer med seriens klassiske, elskede elementer. Dette bringer med seg noen kompromisser - kompromisser som ikke vil være perfekte for verken MMO- eller Fallout-fansen, men som uansett har stort potensiale.

Dette er en annonse:

Begrepet som har skremt mang en Fallout-fan er uten tvil "always online". Verdenen i Fallout 76 bringer oss til en nydelig ødemark i West Virginia sammen med tjuetre andre spillere. Det er fullt mulig å spille det alene som et klassisk Fallout-spill, men det virker som om dette ikke blir helt den samme fullverdige opplevelsen som man får om man spiller med andre. Multiplayer, om det er PvP eller samarbeid, er uten tvil hovedfokuset i spillet, og selv om kartet, som er fire ganger større enn det i Fallout 4, byr på en rekke oppdrag virker det mer bart på papiret siden mange av opplevelsene er skapt med multiplayer i tankene. For eksempel finnes det ingen andre mennesker i verdenen enn de som er ekte spillere. Dermed kan du legge fra deg tanken om å få oppdrag fra fascinerende personer med en gang, og erstatte dette med holotapes, notater og roboter.

Om du ønsker litt kvalitetstid sammen med andre ødemarkvandrere (noe vi håper du gjør siden oppdragene vi prøvde oss på virkelig hadde multiplayer/MMO-vibber over seg med ting som "beskytt denne plassen" og lignende) kan du se gruppelederen markert med en stjerne på kartet og kompasset, men du må godta oppdraget og gå gjennom de ulike delene av det selv. Hadde du planlagt å bare finne på andre ting mens vennene dine gjorde alt grovarbeidet i jakten på erfaringspoeng og loot må vi altså skuffe deg. Noe du derimot kan ta nytte av takket være kravet om å alltid være online er muligheten til å bytte utstyr med andre spillere og goder fra noen spesielle perks. Siden du ikke kan forhandle med datakontrollerte figurer i ødemarken må du nemlig håpe at andre spillere ønsker å bytte noen av de uønskende greiene du har i sekken mot noe verdifullt de har. Forhåpentligvis går disse forhandlingene hyggelig for seg.

Fallout 76

For som sagt er det ikke bare mulig å samarbeide i Fallout 76, men også drepe andre spillere. Den gode nyheten for dere som ønsker å unngå konflikter er at det krever en del å faktisk drepe andre spillere. Blant annet er det ikke mulig å skade en person i laget sitt, mens du vil gjøre minimalt med skade på andre om motparten ikke angriper deg tilbake. Om derimot begge er interessert i å skyte prosjektiler i knærne til hverandre er det bare å fyre løs. Taper du kampen trenger du ikke å frykte de helt store konsekvensene heller. Utstyret som du har med deg når du dør kan plukkes opp igjen fra liket ditt i ødemarken, samtidig som at du ikke trenger å vente lenge på å komme inn i spillet igjen. Om du ikke dreper noen som ikke har gjort motstand da.

Dette er en annonse:

Dreper du noen som ikke har angrepet deg vil du nemlig ikke kunne se andre spillere på kartet lenger, samtidig som at det vil være en dusør på hodet ditt. I tillegg vil du markeres med rødt på kartet, noe som helt klart vil skille seg ut for villige dusørjegere der ute. De vil kunne drepe deg uten noen negative følger, men bare belønnes med noen korker for å ha kvittet verdenen fra deg. Verdenen er stor, men det er ingen lett jobb å overleve når tjuetre personer jakter på en og samme dott på kartet, så oppfør deg pent (eller ikke om du ønsker å teste ferdighetene og hellet ditt). Uansett hva du gjør vil du nok føle hevnen etter hvert. Om folk går helt lei kan de nemlig sprenge deg med en atombombe.

Vi fikk ikke gleden av å bombe noen selv, for Bethesda har gjort det klart at det vil kreve en del innsats for å få tilgang til disse kodene. Deler av kodene er spredd over hele verdenen, så utviklerne tviler på at mange klarer å samle alle selv så veldig mange ganger. Dermed er dere flere som må ta en avgjørelse om hvilken plass som skal sprenges i fillebiter.

Fallout 76

Når det kommer til selve kampene har selvsagt V.A.T.S.-systemet gjennomgått noen endringer. I stedet for å stoppe eller få tiden til å gå saktere fungerer systemet nå mer som en slags "aim assist" hvor man kan sikte seg inn på ulike kroppsdeler mens tiden fortsatt går. Sannsynligheten for å faktisk treffe kan du øke ved å bruke spesifikke perks-kort.

Du vil uansett kjenne igjen mange av mekanikkene i Fallout 76. Blant annet er fokuset Fallout 4 hadde på crafting er tilbake og bedre. Her får vi mulighet til å lage en enorm mengde ulike ting. Våpendeler som ammunisjon, sikter, magasiner, håndtak, løp og spesielle egenskaper er bare noe av det du kan lage av ressursene du finner. Når man i tillegg kan lage rustninger, møbler, hus og en rekke andre ting er det liten tvil om at hver server og spill vil kunne gjøres unik. Den eneste begrensningene er at man ikke kan lage hva som helst fra starten av. Håper du å bygge noe må du først ha de riktige skissene, noe du får ved å finne hemmeligheter i verdenen, fullføre utfordringer eller ta nytte av spillets mikrotransaksjoner ved å kjøpe dem med valutaen Atoms. Sjansen for å gå tom for ting å lage er også null, for utstyret ditt vil stadig slites ned. Den eneste måten å forhindre dette på er å holde dem i stand ved å bruke spesifikke arbeidsbenker. Derfor er det som vanlig lurt å plukke opp nærmest alt du kan, selv om det kan virke som søppel i starten. Å bryte ned slik ting vil nemlig gi deg ressurser som blant annet kan brukes til slikt vedlikehold, samtidig som at det ikke vil ta opp nevneverdig av vektgrensen din. Ikke at du trenger å frykte flere kilometer med krypefart like mye lenger..

Nytt denne gangen er C.A.M.P.-systemet. C.A.M.P. er kort sagt din egen bærbare boplass hvor du kan lage ting, sove, lage deg mat og kvitte deg med litt radioaktivitet. Det fungerer også som fast travel-punkt. Akkurat dette er ekstra viktig å huske på, for det finnes bare tre slike punkt i Fallout 76 som er gratis: C.A.M.P.-en din, Vault 76 og lagkameratene dine. Andre områder krever betaling, og jo lengre unna de er - jo mer koster det å komme seg dit.

Fallout 76
HQ

En av de andre nevneverdige endringene er hvordan leveling-systemet fungerer. Selve S.P.E.C.I.A.L-aspektet er relativt uberørt, men perks er ikke lenger noe man får i en bestemt orden. Denne utgaven gir oss i stedet tilfeldige pakker når vi øker i nivå eller fullfører bestemte utfordringer. Disse kortene kan man så plassere ett av i hvert S.P.E.C.I.A.L.-punkt og kan erstattes med andre nesten når man vil uten å være redd for at man har utviklet figuren sin feil.

Verdenen føles på sin side akkurat som man forventer av Bethesda Game Studios. De ulike delene er varierte og en fryd å utforske både alene og med venner. Vårt mest minneverdige øyeblikk fra besøket var da vi fant Greenbrier Hotel i spillet og sammenlignet det med rommet vi satt i i virkeligheten. Likheten var slående, så det var ikke rart Bethesda valgte å ta oss dit. Når det er sagt var det uansett noe enhver Fallout-fan forventer som satte en demper på opplevelsen. Vi snakker selvsagt om tekniske problemer. Bildeoppdateringen var forferdelig på Xbox One X-en vi spilte på. Faktisk ble den så ille at vi måtte restarte konsollen da figuren vår ble stående i en uendelig lag-syklus hvor kroppen forsvant ned og opp av bakken hele tiden. Slettes ikke et godt tegn såpass tett til lansering, særlig med utviklernes historie innen dette området.

Denne opplevelsen hjalp oss uansett med å svare på spørsmålet vi spurte i starten: hva er Fallout 76? Vel, av det vi har sett er det i grunn et Fallout hvor noen av de beste opplevelsene kommer når man er sammen med venner. PvP-delen byr på mye moro om man finner de rette lagkameratene, for antitroll-systemet virker å fungere som smurt. Det nye leveling-systemet gjør det hele ekstra interessant ved å la oss endre figuren vår når vi vil, samtidig som at den allerede fascinerende verdenen blir enda bedre med tilskuddet av multiplayerelementer. Spørsmålet er bare om multiplayerfokuset bare vil gjøre seriens velkjente problemer med bugs og bildeoppdatering enda større, men vi liker å tro at de verste tingene vil lukes vekk før spillet lanseres for fullt. Klarer utviklerne dette har Fallout 76 stort potensiale for å glede både de som ønsker å spille alene og de som slår seg sammen med venner i utallige timer i West Virginia fremover.

Fallout 76

Relaterte tekster



Loading next content