Gamereactor / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
Hitman 2

Hitman 2 - Ghost Mode

Agent 47 vender tilbake neste måned, og denne gangen er han ikke alene.


Facebook
TwitterReddit

Vi har fått prøve Hitman 2 flere ganger det siste året, så vi trodde egentlig at IO Interactive hadde vist oss alle de mest nevneverdige endringene oppfølgeren til det episodebaserte spillet fra 2016 har gjort. Der tok vi skikkelig feil, for nå har vi også fått prøve den helt nye modusen Ghost Mode. Plutselig er ikke Agent 47 alene på oppdrag lenger, for her kjemper du om å være den raskeste og mest effektive snikmorderen med en annen spiller. Spørsmålet er bare om Agent 47 takler å kjempe mot andre snikmordere eller om han er best alene ute i feltet? Her er vår første inntrykk av Ghost Mode.

Etter å ha tilbrakt litt i underkant av to timer i enspillerdelen av Hitman 2 ble vi sendt opp til øverste etasje av IO Interactive sitt hovedkontor hvor haugevis av spillkonsoller var klare til å spilles på. Vi forventet å tape relativt fort siden vi utelukkende har spilt Hitman med tastatur og mus, mens vi måtte bruke en Xbox-kontroll denne gangen. Heldigvis viste det seg at vi ikke hadde grunn til bekymring, noe som blant annet skyldes at det første vi måtte gjøre var å bare gå til en tilfeldig sivilperson og trykke på X-knappen for å slå knyttneven langt opp i trynet hans. Ikke akkurat et typisk Hitman-strategi dette her, nei.

Enkelt forklart er Ghost Mode en slags "best ut av fem"-utgave av Hitman. Hver spiller har sin egen verden å spille på med akkurat de samme reglene, og målene blir tilgjengelige underveis i oppdraget. Typiske mål er VIP-personer som er omringet av sikkerhetsvakter. Disse personene vil bevege seg akkurat på samme måte hos begge spillerne med mindre den ene finner på noe som påvirker det, samtidig som at det finnes esker med våpen, utstyr og klær spillerne må fordele seg mellom. Når den ene spilleren dreper offeret må ingen hverken se hendelsen eller klare å finne liket i løpet av de første ti sekundene, noe som betyr at mordet må skje ubemerket. Den andre spillerne vil også få ett poeng om den klarer å fullføre drapet i løpet av de neste tjue sekundene, men blir vedkommende oppdaget blir det null belønning. Når tiden er ute eller begge spillerne har fullført oppdraget sitt vil et ny mål bli tilgjengelig. Om du dreper sivile mennesker vil du miste ett poeng fra poengtavlen, noe som er med på å skape den ultimate flerspillerdelen.

Hitman 2

Det høres kanskje ut som om Ghost Mode er en «falsk flerspillerdel», men det er fortsatt en form for samspill mellom begge spillerne som gjør modusen unik. Vanligvis kan ikke handlingene deres påvirke den andre, med unntak av såkalte "ghost coins". Disse vil ikke bare distraherer figurer i verdenen til personen som kastet mynten, men også den andre spillerens. Selv om dette er den eneste måten å påvirke hverandre på er muligheten for å se hverandre i spøkelseform alltid tilgjengelig. I likhet med en blå pil, er det en rød pil som avslører området offeret befinner seg i. Dette resulterer i en nokså underholdende situasjon hvor du prøver å gjette hva fienden holder på med, men siden du ikke kan se de andre figurene i verdenen deres blir det ofte uklart om den andre spilleren holder på å kvele
en person eller hva annet som foregår i deres verden.

Det mest fascinerende med Ghost Mode er at den løser et gjentakende problem i Hitman-serien hvor tanken om perfeksjonisme undergraver selve opplevelsen. Her kan ikke engang selvmord gi deg en ny start, for dør du vil folk fortsatt jakte på deg når du kommer tilbake. Grundig planlegging kan du bare glemme, for Ghost Mode tvinger deg til å handle raskt ved å finne den beste metoden å drepe offeret på før motstanderen din gjør det. Om drapet skjer ved bruk av feil klær må gjemme deg lynraskt, for så å finne de rette klærne og prøve igjen.

Ghost Mode handler ikke om å få det perfekte Silent Assassin-resultatet, men i stedet om å tilvenne seg raskt og utnytte enhver situasjon til sin egen fordel. Du må kaste deg ut i det og ta noen sjanser, men samtidig være forberedt på å feile. Vårt første drap var av en person som lente seg over et rekkverk på et offentlig område. Ved hjelp av litt flaks klarte vi å dytte han over rekkverket uten at noen så det i løpet av de første ti sekundene. Kort tid etter ble vi ettersøkt, men det tror vi var på grunn av at vi befant oss i et ulovlig område. Vi måtte derfor raskt finne en bestemt type klær som lot oss være i området uten problemer. Med litt kreativ tankekraft, som for eksempel myntkasting, skru på vannkraner og en del kveling og brukne nakker, klarte vi å vinne over motstanderen vår med 5-3 på poengtavlen.

Hitman 2

Vårt første møte med Ghost Mode var utrolig hektisk og adrenalinfylt. Som spiller tvinges du til å utforske områdene så godt som mulig ved å blant annet finne og utnytte tilgjengelige ressurser, og bare glemme tanken på å fullføre oppdraget perfekt. Dette er i seg selv veldig unikt og frigjørende fra den relativt ordinære tilnærmingen serien har hatt gjennom årene. Oppdraget vi prøvde oss på varte i knapt 20-30 minutter og kan fullføres på mange ulike måter, noe som så klart øker motivasjonen for å prøve seg på en ny runde. Hva om vi hadde annet utstyr enn det vi hadde sist gang, eller om vi fikk andre mål og oppdrag? Variasjonen gjør sitt for at du aldri er ute av kampen uansett hvor dårlig det går i starten.

Dette ser også ut til å være tanken IOI hadde under utviklingen av modusen. Ghost Mode er mer enn en påtvunget flerspillerdel, og konseptet ser ut til å være en velutviklet utvidelse av Hitman. Det at man kan utføre et nærmest perfekt mord nesten overalt i Miami er i seg selv ganske imponerende. På den annen side er det vanskelig å si om hele konseptet bak Ghost Mode egner seg som eSports eller en bare en slags videreutvikling av seriens poengsystem, for den er veldig sjansebasert. Her er det en sjanse for at en av spillerne alltid vil føle seg urettferdig eller litt for godt behandlet. Ellers er Ghost Mode den perfekte modusen om du heller vil ha det moro sammen med en morderglad venn.

Ghost Mode ser ut som om den kan bli en stor suksess, og vil kunne gi Hitman 2 en mye lengre holdbarhet enn det ellers ville hatt. Dette er bare ekstra imponerende med tanke på at det forrige Hitman-spillet definitivt tilbydde en stor gjenspillingsverdi. Vi ser definitivt fram til å få prøve Ghost Mode på de andre banene av spillet når det kommer ut til PC, PS4 og Xbox One den 13. november.

Hitman 2