Gamereactor Close White
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Gamereactor Norge
forspill
The Outer Worlds

The Outer Worlds

Vi fløy hele veien til Obsidian sitt hovedkvarter i California for å ta en titt på studioets kommende rollespill, The Outer Worlds.

  • Tekst: Marco Vrolijk (Oversatt av Ayub Dizaei)

Facebook
TwitterReddit

Hva mener du er viktige elementer som bør være med i et rollespill? En stor og åpen verden, eller prioriterer du heller rikelig med innhold og godt varierte områder og fiender? For Obsidian Entertainment handler det ikke om å velge mellom det ene eller det andre, men heller å få til en god blanding av alt dette. I tillegg til å lage et spill som fokuserer på spillerens frihet til å gjøre (nesten) akkurat som de vil. Dette er i hvert fall inntrykket vi satt igjen med etter at vi besøkte spillstudioet, og fikk se på en forhåndsvisning av Obsidians kommende spill, The Outer Worlds.

The Outer Worlds har nå vært under utvikling i litt over to år, og utvikles av Obsidians desidert mest erfarne folk - de har jobbet med spill som Pillars of Eternity: II, South Park: The Stick of Truth og Star Wars: The Old Republic II. Vi ser hvor mye og hardt arbeid som er lagt til grunn her, og sitter igjen med et godt inntrykk, spesielt av spillets atmosfære, som preges av morsom dialog og lettbent humor.

I The Outer Worlds har du kun muligheten til å spille i enspillermodus og er låst til den gode gamle førstepersonsvinkelen, men enkelte ganger kan det endres til tredjeperson, hvis du for eksempel står helt stille en liten stund. Det vi derimot la spesielt merke til var den flotte art nouveau-stilen, blandet med futuristiske gjenstander og teknologi. Dette valget forklarer sjefsdesigner, Charles Staples, som følger

«It takes place in an alternate future where humanity has expanded. The game takes place in a colony on the edge of known human space, [which] was founded by a corporate board of ten corporations. They sent two main colony ships to found the colony, of which along the way one made it and one did not. The player was aboard the one that did not. [After 70 years] a crazed scientist finds the player and thaws him out of hibernation and asks you to save the rest of the colonists."

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds

Som oftest liker man å få spille så fort som mulig, noe Obsidian har skjønt. Spillet deres har en relativt kort intro, før man får friheten til å slå seg løs i universet. Viktigst av alt så får du lov til å ta dine egne valg. Dette utdypet spillregissøren Tim Cain i etterkant:

"The scientist wants you to help collect more chemicals to save the other colonists. But you don't have to help him do that, you could decide I'm going to hand him in to the evil board of corporations and turn this guy in to see what happens. [If you do so] you'll get a lot of money and get to live in the city of the elite [called Byzantium]. It's really important for us that players can drive the story. We want this to be as open-end for players as possible. [...] Players can drive the story, be any kind of player you want to be. You want to be an anti-hero, you want to be a hero or you want to be a psychopath?"

Hjemmet ditt befinner seg på et romskip som går i bane mellom to av hovedplanetene; den terraformede planeten 'Terra-2', og den mindre vellykkede planeten 'Monarch', som blant annet er overfylt med ufyselige romvesener og andre uhumskheter. Sjefsprodusenten, Matthew Singh, fortalte oss at:

"Your ship is your means to move between different locations. It's not like you'll be charting your course on a map, [but] there will be a travel system from your ship itself."

Begge planetene er kolonisert av to organisasjoner. Gjenstander du finner på veien vil være merket med hvilke organisasjon de tilhører. Alt fra byer til fabrikker til mennesker tilhører en av disse organisasjonene. Den ene spesialiserer seg på billige varer av dårlig kvalitet som våpen og rustninger, mens den andre spesialiserer seg på å selge matvarer og dop, og tilgjengeligheten av våpen-modifikasjoner varierer fra organisasjon til organisasjon. Så her gjelder det å utforske, finne den rette selgeren og kjøpe i vei.

The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds
The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer Worlds
The Outer Worlds
The Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer WorldsThe Outer Worlds