Rage 2

Rage 2 etterlater sin forgjenger i støvet til fordel for farger, fest og vold. Men har det virket? Vi anmelder denne ambisiøse produksjonen.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Bethesda, id Software og Avalanche Studios har alle hver for seg levert spill av ganske svingende kvalitet i det siste. Bethesda med deres Fallout 76, og Avalanche med både Just Cause 4 og Generation Zero. Den sistnevnte hadde jeg "fornøyelsen" med å anmelde for et par måneder siden, så da jeg hørte at nettopp disse to studioene jobbet sammen på Rage 2, så var jeg ganske skeptisk. Nå er spillet nesten her, det kommer den 14. mai på PlayStation 4, Xbox One og PC. Så la oss se om spillet kan løfte de to studioene ut av middelmådighetens sump, og gi oss voldelig festfyrverkeri, som diverse trailere har lovet oss. Det første Rage kom i 2011, og ble mottatt med generelt positive anmeldelser. Dog later det til at holdningen blant forbrukerne har syrnet litt siden den gang, og spillet anses som en relativt middelmådig opplevelse. Det skyldes blant annet at det ikke var noe revolusjonerende på noen måte, så mange ble overrasket da Bethesda annonserte spillet i fjor.

Historien i Rage 2 starter noen tiår etter det første spillets historie, og de onde The Authority er tilbake for å overta verdensherredømmet. Spillet starter med en ganske lang sekvens, hvor spillets antagonist General Cross forteller om det som skjedde i det tidligere spillet, og om at han nå er tilbake og vil utrydde de overlevende på kloden. Heretter velger man sitt kjønn, og så blir man kastet direkte inn i handlingen, hvor ens base blir angrepet av den onde generalen. Man ser en Ranger som blir ett hode kortere, og velger så å ta på seg uniformen hans, hvilket resulterer i at man blir langt sterkere og raskere. Man kjemper seg så igjennom basen, og ser hvordan ens elskede tante Prowley blir spiddet av onde Cross. Cross unnslipper mens en av hans titaner angriper basen. Etter det store monstret er beseiret, får man vite av tantens hologram at man skal oppsøke tre tidligere motstandsfolk i den farlige verden, så man kan kjempe mot Cross og hans mutanter. Man blir etter denne scenen utnevnt til Ranger, og Walker, som han nå heter, får ansvaret for å redde disse sørgelige restene av sivilisasjonen. Som du kanskje allerede har lagt merke til er det bare ergerlig at historien ikke foregår i Texas, for da hadde man vært Walker Texas Ranger, men så heldig er man dessverre ikke.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2

Skal vi starte med den tidligere nevnte skepsisen, så man faktisk noe som likner en tredjedel av spillets plott i denne sekvensen, og det viser hvor lite historien fyller. Men det er masse man kan lese seg til ved å finne diverse datapads, men historien er ikke det spillet fokuserer mest på, og det gjør faktisk ikke så mye. For eksempel kan man i spillets fire byer finne mennesker med oppgaver til en, men de sier bare hva man skal. Har man gjort det kommer man så tilbake, og de sier takk, deretter glemmer de hva man har gjort, og spør igjen om oppgaven er utført. Det er litt tynt, men igjen gjør det ikke så mye, for spillets kvaliteter skal finnes andre steder. Faktisk er det kun seks viktige karakterer i alt, og der er alle tett bundet til hovedhistorien, og disse er ganske underholdende å snakke med da de i motsetning til andre karakterer faktisk har en smule personlighet. Generelt er historien fra start til slutt ikke spesielt opphissende, og tar cirka 15 til 20 timer å gjennomføre, hvis man ikke lager alt mulig ekstra, hvilket er vanskelig å unngå, men mer om det i neste avsnitt. Da jeg hadde gjennomført historien sa jeg med en tom følelse i kroppen, for jeg følte at jeg ikke lærte de onde og de gode godt nok å kjenne, til at det hele betydde noe.

Så historien var litt intetsigende, og nei, det ender ikke med å bety så forferdelig mye i det samlede bildet. Men la oss snakke om noe som ikke var intetsigende, nemlig mekanikkene i spillet, for Rage 2 er sannelig bra laget og gøy å spille, og styringen er knivskarp og presis. Jeg har sjeldent hatt det så gøy med å skyte i noen spill, og det må si noe. Jeg opplevde masse ekstremt fete sekvenser hvor jeg knertet den ene mutanten eller motstanderen etter den andre. Man er nemlig en "badass" helt fra starten, noe man ikke opplever i mange spill. Ens nye armering har masse fete evner som gjør en til en drapsmaskin, og det blir bare bedre og bedre som man oppgraderer ens evner og får nye. Disse finner man i de såkalte "Arcs" som man må utforske seg frem til. Her kan man finne evner som dobbelthopp, Vortex, hvor man kaster en tyngdekraftskule inn i mellom fiendene som løfter dem og detonerer kort etter, og Shatter, hvor du med én berøring kaster fiendene bakover med enorm kraft.

Rage 2
Rage 2Rage 2Rage 2