Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Roccat Leadr

Fremtiden er trådløs.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Den store trenden de siste årene virker å være en insistering på at vi skal bruke trådløst. Den store bekymringen herifra er at de fleste produsenter ikke helt har skjønt at 2.4 GHz-båndet er temmelig fullt, mens radiobølger og 5 GHz fortsatt har plass. Det kan gi noen ytelsesmessige problemer. Forskjellige produsenter gjør ting forskjellig, men tendensen virker å være at man i stedet låser en spesifikk frekvens mellom mus og signalmottaker, og gjennom dette sikrer brukeren bedre kontroll.

Så kommer Roccar Leadr inn på arenaen. Her benyttes en "egen" Owl Eye-sensor, som er en lettere modifisert Pixart 3361, og en av fordelene skal være at sensorene kjører på 100% hele tiden. Samtidig skal den levere full 1:1-tracking og ikke bare interpolert gjetningsarbeid. Det kombineres med en optimering for bruk under 3000 DPI, selv om musen går opp til 12.000, og bruken av Roocats egen Distance Control Unit, som gir forbedret ytelse i forhold til når musen løftes opp fra musematten og likevel beveger seg, et problem man ofte vil støte på ved meget lave DPI-innstillinger. Det er dessverre en ren høyrehåndsmus, men mon tro det ikke kommer en til begge parter på et tidspunkt?

Ladestasjonen er av den mer finurlige sorten. Den står loddrett, og musen hviler på en liten plattform hvor man også finner ladekontakten. Den ser overraskende bra ut og fungerer fint, selv om den kan oppfattes som litt dominerende på skrivebordet. Den har også en batteriindikator. Dessverre fungerer den trådløse overføringen kun til selve signalet, så data og oppdateringer krever at musen kables. Det fungerer fint, men det er litt merkelig at man velger å lage en (nødvendig) releaseknapp til det ene men ikke det andre. Det er fint signal fra de cirka fire meterne det er fra ladestasjonen til mitt film-setup, og det er ikke utenkelig at man kan slippe unna med større avstand hvis det ellers er fri utsikt mellom ladestasjon og mus.

Det skal også låte et ekstra hurrarop for at de har utstyrt USB-kabelen med en stor og klar overflate som indikerer tydelig at det er Roccat Leadr man har med å gjøre. Roccat er ikke de eneste som gjør dette, men det er til stor hjelp for dem som har mange ting som er tilkoblet via USB.

Roccat Leadr
Dette er en annonse:

Markedsføringen er ganske anstendig, men mitt primære ankepunkt er stemplene "FPS Approved" og "MMO Approved". Hvem er det som helt offisielt sertifiserer datamus til det ene eller det andre? Er det derimot ment som en hjelp til forvirrede foreldre, som kanskje ikke vet hva MMO eller FPS betyr uansett, så kan jeg til nøds tilgi det.

Batterilevetiden er satt til 20 timer. Den holder ikke helt, og slettes ikke ved heftig bruk. Det er en av-og-på-knapp, og det kan godt hende man kan oppnå 20 timer ved å bruke denne, men det gidder denne skribenten ærlig talt ikke. 15 timer er nokså bra det også og matcher konkurrentene, og det ligger i den høye enden av skalaen. Ettersom oppladingen er så lett gjør det heller ikke så mye. Den er imidlertid litt treig til å lade hvis den er tømt fullstendig for batteri, og særlig de siste 25% virker å være tidkrevende, eller så er bare ladestasjonens batteriindikator ikke så presis som man skulle ønske. Tross dette er det fortsatt snakk om en særdeles velutført og meget funksjonell stand/ladestasjon. Selve musen har et innebygget 1000mAh-batteri, hvilket rett og slett er ganske voldsomt. Både mus og stativ bruker en ARM Cortex-MO-prosessor og kjører på en fast 1000 Hz Polling Rate.

Selve musen er tydelig basert på Roccat Tyon. Det betyr en del ekstra knapper som er plassert rundt omkring på musen, og det ser nok rart ut med de mange ekstra finnene på musen, men de er plassert i forhold til hva som er mest hensiktsmessig rent ergonomisk. Særlig finnen over tommelfingeren, en analog styrepinne kalt "X-celerator", er meget praktisk. Jeg brukte denne til å zoome, men den er særdeles praktisk til å skrolle på hjemmesider. Her kommer Easy-Shift, Roccats dobbelknappsystem, virkelig til sin rett. Dette aktiveres via en dedikert knapp under tommelfingeren. Dette gjør den langt mer hendig enn mange andre Roccat-muser. Derimot savner jeg 4D Titan-musehjulet fra den nye Kone. Det er litt merkelig at man "bare" har satt et alminnelig 2D Roccat-musehjul på. Det virker fint, men 4D Titan er merkbart bedre bygget og laget for multiaksefunksjonalitet, så det ville gitt god mening å bruke det til en mus hvor det allerede er så mange ekstra muligheter og knapper. Musen er ikke akkurat liten: 8 cm bred, 4,5 cm høy og 12,6 cm lang, med en vekt på 134 gram. Det er en mus som tydelig favoriserer håndflate-grep og ikke klo-grep (hvis en leser forresten har en bedre oversettelse av claw grip og palm grip, vil jeg gjerne høre dem).

Roccat Leadr
Dette er en annonse:

Designet vil man enten elske eller hate. Det ser meget futuristisk ut med de ekstra finnene, og mon tro om de ikke laget en hvit utgave av musen på et tidspunkt slik de gjorde med Tyon. Det er plassert en ekstra knapp bak musehjulet, samt to ekstra knapper på hver museknapp. Det betyr altså at det er 14 funksjonsmuligheter pluss mulighet for dobbelkonfigurasjon gjennom Easy-Shift, så i realiteten snakker vi om 28 funksjonsmuligheter. Det virker kanskje mye, men det gir en annen følelse enn å skulle bruke tastatur til de samme tingene. Også mer hverdagsorienterte ting som å skru opp og ned på volumet blir lettere, men særlig i spill hvor mange funksjoner en nødvendige er dette bare mer praktisk. Som standard brukes de ekstra knappene til å skifte DPI og profil.

Lyseffektene er nå todelte, i den forstand at lys i musehjul og på selve håndleddsstøtten nå er uavhengige. Det er fint, men for meg er det ikke en revolusjonerende funksjon. Det er naturligvis RGB-belysning med flere muligheter for effekter, som det jo skal være nå til dags.

Roccat Swarm, driveren, er bevart i samme kjølige Roccat-stil, det vil si blå og svart. Her er mange funksjoner, og det kan virke litt rotete første gang man ser det, men mange ting gir god mening etter litt bruk. Det kan også synkroniseres mellom flere enheter, og dine ting huskes og lagres i skyen. Drivere vil etter hvert ha mange ting, og med 28 muligheter utover bare det å være mus er det fair nok at driveren også kan litt mer enn bare å skifte lys. Den er for øvrig ganske stabil og velfungerende.

Og så til det essensielle, nemlig den daglige bruken. Ergonomien er fin, og selv om de mange ekstra finnene og knappene ser merkverdige ut er de svært bekvemt plassert, hvilket gjør dem veldig hendige å bruke. Igjen er musehjulet den største mangelen - ikke fordi den er dårlig, men fordi man vet det finnes bedre i Roccats eget sortiment. Overflaten av musen kjennes ut som halvt gummi og halvt plastikk. Det gir et godt grep, og man føler at musen er ekstra solid bygget.

Roccat Leadr

Musen ble prøvd både med og uten kabel i testperioden, og umiddelbart virker det ikke å være en stor forskjell. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at Roccat rent faktisk holder det de lover. Trackingen er også veldig god, og hører til i den gode enden av hva vi har prøvd de siste par årene.

Samlet sett trekker ytelse, brukervennlighet og opplading opp, men Leadr er også vesentlig dyrere enn de fleste andre Roccat-muser. Det er for så vidt rettferdig nok, for den er ekstremt komplisert og avansert, men rundt 1500 norske kroner er fortsatt mye penger for 134 gram plastikk.

09 Gamereactor Norge
9 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content