Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Sekiro: Shadows Die Twice

Sekiro: Shadows Die Twice

Ti år etter lanseringen av Demon's Souls er FromSoftware klare med et nytt spill i en ny setting. Ingar dro til London for å teste spillet og få en innføring i kendofekting.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Å påstå at FromSoftware har gjort et inntrykk på dataspillkulturen de siste ti årene må være selve definisjonen av en underdrivelse. Med spill som Demon's Souls, tre Dark Souls-spill og det PlayStation 4-eksklusive spillet Bloodborne har de japanske utviklerne nærmest skapt sin egen spillsjanger av lettere sadomasochistiske utfordringsbomber. For utenforstående må det virke sært at spillere verden over higer etter å kaste seg inn i spill hvor ordene «You died!» er så altfor velkjente, men belønningen man sitter igjen med etter å ha memorert fiendens bevegelsesmønster og hvert bidig tastetrykk man må trykke for å knerte bosser er et dopaminrush få andre spill kan skimte med. Bare det faktum at vi har begrepet «Souls-like» om spill hvor høy vanskelighetsgrad er en sentral del av spillet, som Cuphead, Dead Cells og til en viss grad fjorårets mesterlige God of War, viser bare hvilken kulturell påvirkning FromSoftware har hatt på spillindustrien de siste ti årene.

Med et såpass godt rykte å leve opp til bør det ikke komme som en overraskelse at forventningene til selskapets nyeste spill, Sekiro: Shadows Die Twice, er eksepsjonelt høye. Bloodborne viste oss at FromSoftware ikke behøver å lene seg på Souls-settingen for å skape oppslukende spill med de samme kravene til ekstrem oppmerksomhet fra spilleren. Nå som studioet har gått videre fra Souls-serien er det spennende å se hvilken retning utviklerne ønsker å ta herifra.

Sekiro: Shadows Die Twice

Den første og mest åpenbare forskjellen mellom Sekiro og dens forgjengere er settingen. Borte er den mørke settingen inspirert av europeisk middelalder som vi kjenner fra Souls-spillene. Denne gangen går turen til Japan og sengoku-perioden på 1500-tallet. Denne tidsepoken var en tid med konstant konflikt mellom lokale føydalherrer og samuraikrigerne deres, og det var svært lite som minnet om en sentral samlende statsmakt (dette kom først på plass senere rundt århundreskiftet etter nesten tre hundre år med lokale føydalkriger). Dette er en tid i japansk historie hvor krigsherrer, soldater og lokale bønder var i konstant konflikt med hverandre, og det er samtidig en historisk periode som er perfekt for å blande inn elementer fra de mer mytiske og mystiske sidene av japansk folklore og kultur slik som ninjaer, ånder og demoner (en kombinasjon som fungerte godt for Nioh for to år siden).

Med denne settingen som bakteppe for Sekiro er det bare passende at japansk kampsport og kampteknikker er noe FromSoftware og Activision ønsker å fokusere på. Dette er også årsaken til at jeg for første gang har vært på en forhåndstitt av et spill i London som også inkluderte et 75 minutter langt introduksjonskurs i kendofekting, den japanske kampsporten hvor utøverne bruker tresverd (bokuto) for å slå hverandre etter spesifikke kriterier. Grunnprinsippene i kendo stammer fra gamle samurai-kampteknikker, og bushido, samuraienes filosofiske retning som direkte oversatt betyr «krigerens vei», er en sentral del av kampsporten.

Sekiro: Shadows Die Twice

Det viktigste grunnprinsippet i kendo er å vippe motstanderen ut av balanse ved å bruke hans egne bevegelser mot ham og således bryte kroppsholdningen til vedkommende. Dette er også en kjernemekanikk i Sekiro, hvor kampene er sentrert rundt prinsippet om å bryte fiendens holdning ved hjelp av et sverd og en prostetisk arm før man gir dem dødsstøtet når holdningen er brutt. Souls-spillere vil finne mye kjent i spillmekanikkene når det gjelder fokuset på timing, unnviking og parering, men konseptet om å bryte motstanderens holdning føles langt mer unik, raffinert og passende i forhold til settingen sammenlignet med hva vi har sett før i Souls-serien eller Souls-inspirerte spill.

Etter å ha lært meg noen av de grunnleggende elementene i kendo er det imponerende å se hvordan kampene i Sekiro sikter seg inn mot en form for realisme i måten man håndterer fiendene på. Selvfølgelig er denne realismen inspirert av faktiske kampteknikker krydret med en solid dose blod, gørr og vold av den mørke fantasy-sorten, og spillere som ønsker en langt mer realistisk tilnærming til kampteknikkene bør muligens vente på det PlayStation 4-eksklusive Ghost of Tsushima. For la det ikke være tvil: Volden og intensiteten kan bli ganske høy i Sekiro, og kombinert med mørke element fra japansk mytologi er dette et spill hvor 18-årsgrensen ikke blir vanskelig å forsvare.

Sekiro: Shadows Die Twice
Sekiro: Shadows Die Twice