Shooty Fruity

Shooty Fruity

Det er et spill hvor man skal skyte frukt... Høres jo ganske enkelt ut, eller hva?

Det blir mer og mer vanlig å lage VR-spill som handler om, ja, helt vanlige ting (bare se på Job Simulator), hvor et eller annet går galt og alt bare blir helt kaotisk, og hysterisk morsomt. I nDreams Ltd og Near Lights Shooty Fruity jobber du i kassa på et supermarked, men av en eller annen grunn blir du angrepet av stadig mer aggressiv frukt. Istedenfor å bli sint tar du heller igjen...samtidig som du også utfører arbeidsoppgavene dine.

Dette resulterer i et spill hvor du må balansere det å bemanne kassa di med det å få tak i våpen og skyte frukt og grønnsaker som ikke vil la deg være i fred. Alle som har erfaring med VR vet at den første delen er en utfordring i seg selv, som så klart bare blir vanskeligere når du må sikte med den ene hånda og leite rundt på arbeidsområdet ditt med den andre hånda.

På den første arbeidsstasjon er oppgaven enkel nok, alt du trenger å gjøre skanne varer med Move-kontrollerene (jeg spilte på PS4) og man blir lurt til å tro at dette ikke kommer til å bli så vanskelig. Så kommer neste arbeidsstasjon hvor man må sortere varer etter farge, og en hvor man har to rullebånd som det skal sorteres varer på samtidig...

Man starter hvert brett med en vanlig pistol og etter hvert som man spiller tjener man Juice som man kan kjøpe mer avanserte våpen med. Eneste problemet her er at enkelte våpen må låses opp med poeng, og man kan kun tjene poeng ved å utføre arbeidsoppgavene man har i kassa. Så man kan ikke ignorere det som skjer i kassa til fordel for å skyte frukten som hiver seg mot deg i stadig økende tempo.

Shooty Fruity
Shooty FruityShooty FruityShooty Fruity

Våpnene du kan låse opp varierer fra helt standard hagler og revolvere, til mer eksotiske granat- og C4-kastere, og du kommer til å trenge disse etter hvert som frukten blir større og tøffere. Dette gjør også at du må velge loadouten din med omhu, da du bare kan ha seks våpen tilgjengelig per brett.

Jeg må innrømme at spillet var ganske vanskelig. Innen jeg hadde fullført 10 brett svettet jeg som en gris, og etter det slet jeg med å i det hele tatt fullføre et brett- noe som ført til at jeg måtte grinde etter mer Juice så jeg kunne få et litt bøsere arsenal. Du kan være den beste skarpskytteren i hele Norge, men når dagligvarer suser nedover rullebåndet og kassa di er omringet av 15 bringebær, kommer selv du til å ha en dårlig dag!

Hver frukt har sine egne spesielle evner - Kirsebær faller ned fra taket og eksploderer, mens druer skyter ut prosjektiler. Vannmeloner er tanks, mens bringebær er lette å knerte, men de er raske og kommer alltid i grupper. Det å vite hvilken frukt du skal fokusere på, og når, er ekstremt tilfredsstillende.

Shooty Fruity
Shooty FruityShooty FruityShooty Fruity

Det er også veldig tilfredsstillende å skyte med Move-kontrollerne, de gir god respons og er enkle å bruke. Å fyre av et lang skudd mot et eple i det fjerne er digg, spesielt siden du får flere poeng for å gjøre det, men det er ingenting som føles helt som den rå kraften til granater og hagler. Det er ganske lett å bli flinkere til å skyte også, siden en oransj prikk markerer hvor du sikter, og spillet har en skytebane hvor du kan øve deg på å skyte.

Det eneste problemet jeg hadde med spillet var at trackinga ikke alltid funket helt som den skulle. Dette merket jeg spesielt godt på arbeidsstasjon nummer to hvor jeg måtte hente opp varer i forskjellige farger - det var ikke alltid kameraet kunne "se" langt nok ned og registrere at jeg plukket opp varene med kontrolleren. Men bortsett fra det hadde jeg det veldig gøy.

Dette er et spill som ikke tar seg selv spesielt seriøst, og latteren satt veldig løst hos meg, spesielt når du får en skikkelig nasal New Yorker som kommenterer hver gang du roter det til, eller skyter butikken ved et uhell. Fysikken i spillet, som med de fleste VR-spill, er morsom bare i seg selv fordi den gjør en del krumspring når du prøver å grabbe tak i våpen, eller skal plassere varer på riktig sted.

Det enkle premisset til Shooty Fruity er god gjennomført. Det er engasjerende og underholdende, til tross for at det er kaotisk og vanskelig. Jeg digget å plasse løs på frukt med diverse våpen, og det at man måtte fokusere på butikkjobben sin i tillegg gjorde det ekstra utfordrende. Det er et flott spill for de som er ute etter en lett og tilgjengelig VR-utfordring, og som med et arkadespill kan du jobbe med å bli bedre for hver gang du spiller.

8 / 10
+
Enkelt og engasjerende premiss, blir stadig mer utfordrende, tilfredsstillende våpenutvalg, morsomt.