Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit

Den nederlandske simracing-produsenten Simlab er tilbake med den mest ekstravagante, stødige og ikke minst solide pro-riggen vi har vært borti.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

I de siste to årene har Gamereactor brukt "Modus" som er profil-riggen med aluminiumsprofil fra Swedish Rig Design som vår hovedcockpit samtidig som vi har testet og kjørt produkter og aluminiumsløsninger fra blant andre Next Level Racing, Treq, Playseat og Fanatec. Markedet er nesten overfylt med produsenter som gjør de eksakt samme tingene, aluminiumsprofiler og enkle systemer som oppgraderer racingoppsettet fra å bare være koblet til skrivebordet, og over til noe som i det minste føles litt som en ekte bil.

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Den veier 90kg uten sete, ratt og skjerm. Et virkelig beist, men du får også det stødigste produktet på markedet i dag.

I flere år har nederlandske Simlab dominert dette området med sin bestselger P1-X, og nå lanserer de en pro-rigg, og vi i Gamereactor måtte selvsagt teste den. Etter en uke med bygging og konfigurering og to uker med testing er jeg klar for å si akkurat hva jeg mener om den nyutgitte Simlab X1-Pro premiumriggen, og som prisen på produktet antyder er dette enkelt og greit simracing-riggens Rolls Royce.

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Det buede aluminiumsgulvet (pulverlakkert) er en strålende løsning.

X1-Pro er bygd på en større, og derfor også sterkere, aluminiumsprofil enn de fleste andre løsninger på markedet. Dette betyr at den veier noe mer, men tilbyr også føreren uavhengig av kroppsvekt eller hvor mye utstyr du kobler til den null vingling. Profilene er på 120x40 millimeter til sammenligning med 80x40 millimeter på vår SRD Modus, og allerede under montering merker vi en forskjell i kvaliteten, og profilene i seg selv beveger seg ikke en eneste mikromillimeter. Det alene er ikke nok til at du skal punge ut rundt 18.000 kroner for en aluminiumsprofil-cockpit, men snarere hvordan den er bygd opp med tanke på gulv, skjermfeste og rattfeste.

Dette er en annonse:
Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Å montere skjermen rett bak baksiden av rattbasen er selvsagt en perfekt løsning.

X1-Pro har nemlig et spesiallaget gulv i bøyd, pulverlakkert aluminium (fem millimeter i tykkelse) som er montert i tre forskjellige skillevegger, og strekker seg over profilsidene som vinger, noe som utgjør hele maskineriet, og å gå inn og ut av riggen er lekende lett. Gulvet er pent utført med en suveren utførelse, det veier ikke så mye, er ekstremt stivt og akkurat som resten av riggen er det zero-flex. Det er også et spor i midten av gulvet for montering av det spesialdesignede pedalstativet som gjør at det kan flyttes forover eller bakover uten å støte på gulvpanelene, noe som er superkult og smart utført.

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Skivene med Simlab-logoen på gjør skruen ti ganger mer sexy.

Selve pedalstativet er supersolid og tungt frest av solide aluminiumsbiter, og i motsetning til mange andre riggløsninger gjelder null-flex her også. Helt utrolig. Vi har hatt flex i riggen vår det siste året, noe som har gjort meg frustrert og irritert. De små problemene kan fort bli store når du kjører med dingser som krever at du styrer for livet (Fanatec DD2) og bremser med 100 kg kraft (Heusinkveld Ultimate Plus).

Dette er en annonse:
Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
X1-Pro er dyr, men også det beste du kan kjøpe innen simrigg.

En annen unik del av denne riggen er måten rattbasen er festet på, samt skjermfestet som henger over rattbasen for å gi meg som spiller muligheten til å plassere skjermen min så nært bak på rattet som mulig, og dette bare forsterker følelsen av å faktisk sitte i en ekte bil. Styrefestet sitter via avstandsstykker, og gjør sammen med gulvet denne riggen bredere og større enn noe vi noen gang har vært borti, noe du bør tenke på hvis du har begrenset med plass til en rigg, men det fungerer utmerket her. Å ha rattet på den måten Simlab her har tenkt og skjermen rett bak, er en original løsning som både føles og ser veldig 'motorsportslig' ut.

Simlab X1-Pro Sim Racing Cockpit
Er du klar til å kjøre?

Overalt i denne riggen har du muligheten til å sette inn M8-skruene med spesiallagde skiver av sortlakkert aluminium, og selv om det høres ut som en minimal funksjon er det noe som gjør at denne enheten føles mer luksuriøs og designet enn noe annet vi har sett i en aluminium profilrigg før. Gulvet er også superstilig og ekstremt fleksibelt når du som fører vil gå inn og ut av riggen.

Simlab X1-Pro er dyr, men ettersom den ser veldig bra ut og fungerer utrolig bra er den verdt det, og for de som virkelig ønsker den beste riggen som er tilgjengelig på markedet akkurat nå, er dette det eneste og helt åpenbare valget. Skruene sitter solid, profilene er perfekt pulverlakkerte, instruksjonene er suverene, og som en komplett løsning er dette virkelig neste skritt fremover for hele produktkategorien.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster



Loading next content