Det var fantasien min som gjorde leketøyene levendene da jeg var barn. I disse dager er denne jobben overlatt til Skylanders-serien. Måten de har kombinert leketøy og spill har ført til stor suksess, men kan det femte spillet i rekken by på noe nytt?
For en knapp måned siden besøkte jeg Vicarious Visions' hovedkvarter i USA, og der fikk jeg beskjed om at noe nytt absolutt var på vei. Skylanders Superchargers skulle by på en større dybde, men uten å kutte seriens kjennetegn som humor, fargerikt univers og fantastisk stemmeskuespill. Derfor var jeg naturligvis veldig spent da jeg endelig fikk sette meg ned med det ferdige spillet.
Premisset for historien virker kjent, ettersom Kaos igjen har til hensikt å ta over Skylands. Han har laget innretningen Sky Eater, og den gjør som navnet sier - fortærer himmelen. I takt med at maskinen jobber sprer Mørket, roten til alt ondt i Skylands, seg med stadig større kraft. Det er naturligvis opp til Skylanderne å redde verden, men denne gangen skal de gjøre det med kjøretøyene sine.
Disse kjøretøyene blir raskt en viktig del av spillet. Alle figurene kan hoppe inn bak et ratt, og alle områdene er designet med kjøretøy i bakhodet. De blir altså ikke kun et tilbehør, men et nødvendig verktøy. Avhengig av om du er til lands, til vanns eller i luften får du ulike oppdrag å bryne deg på, og du kan oppgradere kjøretøyene slik at de passer din spillestil. Selv om alle figurene kan kjøre alt, så er de likevel tildelt ett spesielt som de trakterer bedre.
Sammen med denne nyheten kommer også en bonusaktivitet utenfor oppdragene, nemlig race. Her kan du i beste Mario Kart-stil kjøre om kapp med AI-en eller venner. Disse løpene var absolutt fornøyelige, og det er ikke til å komme fra at jeg tilbragte mye tid med modusen.
Som nevnt har utvikleren ønsket å gi mer dybde til Skylanders Superchargers. De ulike figurene har som fått mer taletid i noen få sammenhenger, og stemmeskuespillet er fortsatt på topp. Eller har det blitt lagt ned mer arbeid i grafikken, og resultatet er bedre lys og skygger som eksempelvis gir jetmotorene penere etterbrennere og røykskyer.
Jeg skulle uansett ønske at de hatt tatt historien videre. Åpningen setter nemlig en veldig mørk og dyster stemning, men jeg mistenker at utvikleren ikke våget å holde det slik. Det er nemlig ikke lenge før historien lysner og vitsene sitter løst igjen. Jeg forstår at det er skrevet for barn, men de burde ha turt å spille videre på den stemningen de skaper i begynnelsen.
Historiedelen er likevel en fornøelse. Brettene er varierte og byr på mange ulike utfordringer. Skylands er i hvert fall ikke et sted man rekker å kjede seg, noe som også fører til at man kanskje raser litt fort gjennom. Det hadde neppe skadet med litt mer innhold i oppdragene og brettene, men det er fortsatt like lettbeint og underholdende som de tidligere spillene.
Ved siden av historiedelen er det mye å gjøre. Vicarious Visions har lagt til en rekke aktiviteter som utfordringer, race, kortspillet Skystones, skatter som skal finnes, daglige oppdrag med mer, og det er så mye at de fint kunne spart noe av det og sluppet det som gratis DLC etter en stund. Jeg fryktet tidligere at spillet vil ha for mange elementer til at det ville føles helhetlig, men har tok jeg feil. Levetiden på spillet er denne gangen mye lengre, og det er jo bra med tanke på hvor dyrt det kan være å spille Skylanders.
Spillseriens løsning på co-op har alltid vært klønete ettersom man deler skjerm og må gå i samme retning. Heldivis har de løst dette problemet når det kommer til kjøretøyene, for her havner en av dere bak rattet mens den andre får ansvaret for et våpen ombord. Dessuten er Skylanders Superchargers nå på nett, og det gjelder co-op, billøpene og Skystones.
Garvede Skylanders-spillere har allerede akseptert spillets premiss om at man må samle spillfigurer fra alle elementene for å kunne fullføre 100 prosent. Denne gangen er det altså farkoster man må samle. De fysiske leketøyene bidrar likevel med en bismak, for det er virkelig irriterende å belønnes med en såkalt Soul Gem som låser opp evner hos et leketøy du ikke eier. <Kjøretøyene har en litt annen effekt på meg, for flere ganger har jeg vært nødt til å forlate trengende siden jeg ikke har en båt eller et fly. Disse kan jo heldigvis låses opp, så jeg blir nødt til å komme tilbake senere for å redde dem. For å se positivt på >
Selve leketøyene er av topp kvalitet. Denne runden er de mer detaljerte og har bevegelige deler, men det har ikke gått på bekostning av byggekvaliteten. Til tross for noen mangler mener jeg at Skylanders Superchargers leverer det spillet prøver på, nemlig et storslått eventyr med fart og action. Det fortsatt enkelt å klage på totalsummen etter å ha kjøpt inn spill, portal og figurer, men Skylanders Superchargers byr på så mye underholdning at argumentet svekkes en god del. Dessuten er sjansen stor for at spillet blir brukt også etter at de minste har lagt seg.