Sniper Elite 4

Karl Fairburne er tilbake for å bekjempe det tredje riket, og denne gangen får han gå hvor han vil. Vi har testet...

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Gode snikskyttere har lenge vært et bra utgangspunkt for historiefortelling i populærkulturen. Vi ser gladelig på Bradley Cooper i American Sniper, holder pusten mens Jude Law finner målet sitt i Enemy at the Gates, og vi blar febrilsk til neste side i Shadow of Babylon av David Mason. Og hvorfor ikke? Snikskyttere representerer en form for moderne samurai, en ensom kriger i felten som ved hjelp av tålmodighet og en slags morbid ynde lykkes med å gjøre frontlinjen enda mer utrygg. Det er et uttrykk for kløkt, smidighet og overlegenhet.

Av disse grunnene har snikskyttertematikken også blitt populær innenfor spillenes verden, og det å finne og eliminere et mål har blitt fast inventar i sandkassespill som Grand Theft Auto V, Ghost Recon: Wildlands og Far Cry 4. Men rifla kan også være hovedfokuset, noe den også er i flere spillserier. Blant disse finner vi Sniper Elite-serien, en serie som sakte men sikkert har etablert seg som spillernes foretrukne valg innenfor undersjangeren. Med hvert nye kapittel i serien har utviklerne lagt til flere elementer, og nå slippes vi løs i en mer åpen verden enn tidligere for å bekjempe tyskerne under andre verdenskrig.

Med Sniper Elite 4 forsøker ikke Rebellion bare å gi oss en haug med frihet, men ved å legge handlingen til Sør-Europa blir spillet også en mer innbydende opplevelse visuelt sett.

Hvis du allerede er kjent med Sniper Elite-serien, vet du hva du får i 4-eren. Du spiller i tredjeperson, og i de ulike sandkassene blir du bedt om å drepe bestemte mål. Du har et bredt utvalg av våpen til hjelp, deriblant snikskytterriflen, en pistol med lyddemper og et Thompson-maskingevær. Alle kan oppgraderes og utsmykkes etter eget ønske før og etter hvert brett. I tillegg finnes det et belønningssystem som gir deg poeng for hvordan du håndterer fienden, og etter hvert som du klatrer i nivå vil du også låse opp nye ting.

Sniper Elite 4
Sniper Elite 4Sniper Elite 4Sniper Elite 4

Så langt er alt som før, men i Sniper Elite 4 får du full frihet innenfor hvert brett. Borte er bestemte ruter du må følge, og i stedet finner du mer sirkulære kart hvor du kan gå hvor du vil.

Størrelsen på kartene i hvert brett er faktisk blant de beste tingene ved spillet. Man føler i sterkere grad at det er ens egne evner som avgjør etter at man har planlagt oppgaven selv. Du får ulike verktøy til å ta ut fienden, og du velger selv fremgangsmåte og tempo. Det er med andre ord full frihet, og det er veldig positivt for spillets struktur.

Men med alle spill med åpen verden hvor man må holde seg usett, er verktøyene like viktige som områdene i seg selv. Figuren din har en rekke slike for å gjøre livet surt (eller avslutte det) for nazistene, som de nevnte skytevåpnene i tillegg til miner, bomber og distraherende steinkast.

Disse verktøyene gjør deg naturligvis mer effektiv i felten, men i praksis føler man seg ganske svak i forhold til mengden fiender man står overfor. Dette skyldes hovedsakelig at spillet er satt til andre verdenskrig, og man har derfor ingen teknologiske hjelpemidler som droner til å markere fienden (man kan dog benytte kikkerten, men den krever sikt på en litt mer gammeldags måte). Spillet plasserer deg derfor i et litt merkelig mellomsjikt der du har mange evner å verktøy til hjelp, men likevel ikke nok til at du har et ess i ermet til å takle enhver utfordring. Kanskje er det ganske enkelt for få hjelpemidler til å holde opplevelsen spennende hele veien gjennom.

Sniper Elite 4