Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Spec Ops: The Line

Spec Ops: The Line

Spec Ops: The Line har et smart kommandosystem, spennende sandfysikk og en historie som spiller på hjertestrengene. Vi ser konturene av et lovende skytespill...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det har vært stille rundt Spec Ops: The Line i de siste månedene. Spillet ble annonsert i 2009, og det er først i den senere tiden at 2K Games har begynt å gi ut informasjon om det taktiske skytespillet. Jeg dro til hjem til utvikleren for å prøve meg på litt tredjepersons action.

Da jeg entret lokalene til 2K Games skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke var helt klar over hva som forventet meg. Jeg visste at spillet het Spec Ops: The Line, og at det var snakk om et tredjepersons skytespill, men stort mer enn det ante jeg ikke. Det skulle vise seg å være mer enn bare enda et skytespill. I stedet fikk jeg prøve et spill med fokus på intuitive og taktiske manøvre, spennende sandfysikk og en historie som faktisk får deg til å tenke over de valgene du tar.

Spec Ops: The Line
Her har sanden forsvunnet under beina til kaptein Walker, og han må henge etter én arm mens fienden håndteres.. Et godt eksempel på hvor variert gameplayet er.

I det første brettet ble jeg plassert bak et heftig skytevåpen, mens helikopteret det var festet på beveget seg med en voldsom fart gjennom et ødelagt Dubai, som var rammet en konstant og ussel sandstorm. Plutselig svermet det av skuddsalver rundt oss, og jeg fikk streng beskjed om at de fire-fem fiendtlige helikoptrene, som tok seg den frihet å pepre oss, skulle skytes ned.

Dette er en annonse:

Jeg nølte ikke og beveget siktekornet mot nærmeste helikopter før jeg klemte inn avtrekkeren. Det andre helikopteret reagerte med en spastisk unnamanøver, og endte opp på andre siden av en enorm kontorbygning. Jeg kunne hele tiden se det gjennom vinduene, så jeg så ingen grunn til å la avtrekkeren hvile. Skuddene mine knuste vinduene og skapte kaos inne i kontorene, hvor pulter, dataskjermer og diverse dilldall ble kastet rundt i rommet. Så fort jeg så helikopteret krasje inn i kontoret dukket det opp ett til. Og så enda to til. Piloten min innså at dette var en tapt kamp, og la på vei inn i en pågående sandstorm, en plan som min figur, med Nolan Norths stemme, mislikte sterkt.

Spec Ops: The Line
Man får ikke mer moro enn den man lager selv. Her leker Walker gjemsel med skurkene.

Og med god grunn, for ikke lenge etter gikk vårt eget helikopter ned. Heldigvis overlevde hele laget, og snart var vi på vei ut i den glovarme ørkenen som en gang var Dubai. I horisonten stod målet vårt: En håndfull skyskrapere. Den beste ruten vi kunne velge var helt klart en motorvei med tusenvis av forlatte biler.

Vi leter etter oberst John Konrad. Han ble igjen i Dubai for å hjelpe befolkningen da sandstormen tok overhånd. Han har ikke gitt lyd fra seg på flere uker, men forsvaret plukket nylig opp et nødsignal som sannsynligvis ble sendt fra den fortapte obersten, og det er nettopp derfor vi ble sendt inn i den sandfylte byen.

Dette er en annonse:

Ikke lenge etter vi begynner å spasere bortover motorveien, blant alle de forlatte bilene, kommenterer en av mine lagkamerater at det føles ut som om noen holder øyet med oss. Og ganske nøyaktig fem sekunder senere hagler det nok en gang, og vi har ingen andre valg enn å dra fram maskingeværet og besvare ilden. Det var først da jeg innså at dette ikke er et rent skytespill. Spillet forklarte at jeg kunne bruke RB-knappen til å kommandere laget mitt. Det gjorde jeg enkelt og greit ved å sikte over en gruppe fiender, for så å trykke knappen.

Spec Ops: The Line
Her er Martin Walker på sjiraffjakt. Uncharted-Nolan er musestille for ikke å skremme vekk maten.

Spillet forstår hva slags handling du ønsker å ta, og figuren din roper ut kommandoer som å flanke, dekningsild og andre lignende manøvrer. Det høres kanskje litt enkelt ut, og det er fordi det er nettopp det. Men ikke misforstå meg, det fungerer veldig bra, selv om jeg ikke er helt sikker på nøyaktig hvordan spillet forstår nøyaktig hvilken handling det er du ønsker å utføre.

Spillet byr også på en veldig interessant sandfysikk. Står du for eksempel inne i et bygg dekket av sand, kan du skyte glassruter for å sende all sanden inn og over eventuelle fiender. Sandskredene ser naturlige ut, og det er ganske så tilfredsstillende å ta ut fiender med denne metoden. Det er uklart om det er snakk om regisserte sekvenser eller ikke, med tanke på at jeg bare fikk kjøre gjennom demoen én gang, men jeg fikk inntrykk av at sanden hadde egen fysikk.

Spec Ops: The Line
Napalm er et av de mest ødeleggende våpnene Spec Ops: The Line har å by på.

Historien i Spec Ops: The Line, ser ut til å bli en rimelig kjip affære. Ikke fordi den er av laber kvalitet, men heller fordi det er sekvenser der figurene begår handlinger som ikke bare er umoralske, men også triste. Det var spesielt en scene jeg reagerte på, hvor hovedfiguren sendte et stort kvanta av napalm mot det han trodde var et fiendtlig tilholdssted, og slakter en hel bataljon. Etter en kjapp gjennomgang av det nå utbrente området, kommer han over en døende soldat som, på gråten, spør oss om hvorfor vi angrep, og at de bare prøvde å hjelpe sivile ut av byen., før han trakk sitt siste, smertefulle åndedrag.

Spec Ops: The Line
Selv om Dubai ikke lenger er en funksjonell by, leverer den fortsatt på flotte omgivelser.

Det var også en sekvens hvor to av mine lagkamerater debatterte seg i mellom hvorvidt jeg skulle ta ut en gruppe vakter, eller fokusere på å redde gislene disse vaktene hadde tatt til fange. Igjen var det uklart om dette var sekvenser hvor du selv kan velge hva du vil gjøre, og hvilken effekt det vil ha på historien. Etterhvert viste det seg også at oberst Konrad, av en eller annen grunn, har brutt med hæren, og for øyeblikket kontrollerer han det som er igjen av Dubai med jernhånd. Jeg fikk følelsen av at noe skjulte seg bak den grunnleggende historien i Spec Ops: The Line. Hovedfiguren, Kaptein Martin Walker, ser stadig syner som viser ham en mørk og dyster verden som minner om helvete. I demoen jeg fikk prøve derimot, ble det ikke forklart hva dette skulle bety, men det hinter til at det ligger noe litt mer utenom det vanlige i spillets handling.

Spec Ops: The Line ser ut til å bli et kjempespill. Det er action på sitt beste, og fortsetter 2K Games slik får vi en hesblesende skytespillopplevelse når det lanseres senere i år. Jeg gleder meg hvertfall!

Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line
Spec Ops: The Line

Relaterte tekster

Spec Ops: The LineScore

Spec Ops: The Line

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Spec Ops: The Line forteller en god historie, men lite engasjerende gameplay holder det tilbake. Robin har satt karakter...

2
Få Spec Ops: The Line gratis til PC

Få Spec Ops: The Line gratis til PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Yager Development overrasket store deler av spillverden da de slapp Spec Ops: The Line i 2012. I markedsføringen hadde de stor grad fokuserte på hvordan man kunne skyte...



Loading next content