Det som har skjedd i sim-racing-verdenen de siste tre årene er fantastisk. Fantastisk utvikling og en fullverdig eksplosjon i popularitet, som jeg tror vi alle vet. En av produktkategoriene som har vokst enormt er selvfølgelig pedaler, og det er en haug med gode produkter til veldig rimelige priser. De Heusinkveld Sprint og Fanatec CSL Elite V2 er gode inngangsprodukter for de som ønsker å komme inn i sim-racing, men som egentlig ikke vil ofre en hel lønnssjekk for å komme raskere på banen, mens premiumpedaler som Heusinkveld Ultimate Plus og Simtrec Propedals GT er mine favoritter, og med de dyrere Asetec Invicta og Simagic P2000 er pedaler i dette segmentet som jeg anser for å være overvurdert og for dyre for det du faktisk får.
.
Den spanske produsenten Sim Racing Pro er, så vidt jeg vet, den eneste på markedet akkurat nå som tilbyr pneumatiske pedaler som ikke bruker fjærer, hydrauliske stempler eller gummipakninger som demping bak selve pedalene, og i stedet bruker stempelsystemer som måler lufttrykk. Det har vært mye snakk om SRP-GTR Pedals det siste året, og etter mye diskusjon har vi her på Gamereactor endelig lånt et sett og brukt det i riggen vår den siste måneden. Ideen med pneumatiske pedaler er å tilby en jevnere, mer konsistent og merkbart mer detaljert opplevelse, og selv om SRP-GTR er dyre, er de håndbygde og innovative på en måte som gjør at prislappen på € 960 ikke er så kjevefallende som det kan virke.
Designet her er suveren. Når det gjelder utseende, synes jeg dette er de vakreste pedalene på markedet, med strålende estetikk som virkelig utstråler "dyr racingteknologi". Jeg elsker hvor pent og ryddig alt er når det gjelder mekanisk design og ingeniør og skaper David Roca har virkelig tenkt på alt her. Den medfølgende pedalplaten har en gravert logo, og utformingen av pedalplatene og forskjellige fargealternativer (du kan velge mellom fem forskjellige nyanser av anodisering) er nydelig. Programvaren er også veldig pent gjort og superenkel å bruke, og en stor del av meg synes det er ganske utrolig at dette kommer fra en fyr i Spania og ikke et gigantisk, etablert, stort navn sim-racing selskap.
.
Gasspedalen er superfølsom her og, som sagt, glatt på et nivå som ingenting annet jeg noen gang har testet i sim-racing uten å være for myk eller for ikke-responsiv. Hardhet, motstand, kurve og helling på selve pedalen er lett å justere slik du vil ha den, og jeg gjorde gassen litt hardere enn det som gjelder direkte ut av esken. Bremsen, derimot, måtte jeg myke opp ganske mye. Det nyvunne vanvittige fokuset i racingverdenen på så hard bremsepedal som mulig anser jeg fortsatt for å være ikke bare merkelig feil, men også kontraproduktivt gal, da det på mange måter ødelegger følelsen av hvordan en bremsekaliper med bremseklosser klemmer rundt en stålskive. Dette dreper også noe av dynamikken ved å bremse mye, men ikke for hardt for å unngå å låse opp bremsene. SRP-GTR-bremsen var brutalt hard ut av esken, og jeg satte kraften ned til omtrent 25% (fra 70%) før jeg fant den rette følelsen, for meg.
.
Bremsen, som gassen, er jevn og har en veldig lineær motstand som aldri blir knirkete eller knirkende som mange pedaler som er basert på fjærer og gummipakninger, noe jeg selvfølgelig setter pris på. Hvor hele lufttrykk-tingen begynner å miste seg selv, er imidlertid i følelsen av at du virkelig presser ned luft og ikke væsker gjennom rør (som får bremseklave til å klemme rundt bremseskiven). Her tror jeg at SRP-GTR kan være litt for glatt og ikke tilstrekkelig "mekanisk", noe som, spesielt i rallyspill som Dirt Rally 2.0, betyr at noe av rallyfølelsen forsvinner. Etter min mening fungerer disse pedalene mye bedre for Assetto Corsa Competizione og GT3-bilene vi kjører i den, samt Formula racing i iRacing eller Automobilista 2, der denne jevne, jevne følelsen av lufttrykk er mer passende.
SRP-GTR Pedals er et veldig fint produkt som gjør ting teknisk som ingen av de store produsentene gjør, og skaperen David bør applauderes for det. Lufttrykksteknologien er utrolig "glatt", kan stilles inn etter eget ønske, og design og byggekvalitet her er intet mindre enn strålende. Jeg, som er mer en rallysjåfør enn en banesjåfør, synes de er litt for glatte og foretrekker til slutt Heusinkveld Ultimate Plus (fremfor alt annet, fremdeles), men det betyr ikke at Davids innovative premiumpedaler ikke fortjener en høy vurdering, for det gjør de.