Norsk
Gamereactor
forspill
Star Wars Battlefront

Star Wars Battlefront

Da EA inviterte til Battlefront-prøvespilling i Stockholm, var vi ikke vonde å be. The Force is strong in this game...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det svenske utviklerhuset Dice tok på seg en skremmende oppgave da de bestemte seg for å utvikle et nytt spill til den da nedlagte Star Wars Battlefront-serien. Listen over fans som må bli fornøyde før Dice virkelig kan anse rebooten som vellykket, er nemlig farlig lang. Den består av fans av de gamle Battlefront-spillene, deres egne Battlefield-fans og kanskje viktigst av alt, Star Wars-fans generelt. Dice har ikke desto mindre vært selvsikre gjennom hele utviklingsperioden, og av samme grunn inviterte de oss nylig hjem til seg for å la oss prøve på den kommende betaversjonen av nettopp Star Wars Battlefront. De ville vise oss hva de allerede har oppnådd.

HQ

Det aller første du legger merke til når du starter spillet er hvor utrolig vakkert det er. Omgivelsene, våpnene, eksplosjonene, stormtropperne, ja alt sammen viser virkelig kreftene til Frostbite 3-motoren. Å kjøre rundt i snøen på Hoth eller blant vulkanene på Sullust, er en fryd for øyet. Det var faktisk ikke sjeldent at jeg ble stående som en tilskuer av en kamp i det fjerne mellom Star Destroyerer fra The Empire og Cruisere fra The Rebel Alliance, i stedet for å spille selv. Betydelig innsats har også blitt lagt ned i små detaljer, som regnet av gnister som følger et direkte treff med et laservåpen.

I tillegg har vi lyden, som treffer på en blink. Dice har alltid vært flinke med lyddesign, og Star Wars Battlefront er definitivt ikke noe unntak. Alt fra Tie Fighternes ikoniske motorskrik til den velkjente lyden av AT-AT- og AT-ST-robotene som stamper, helt ned til lyden av laserpistolene, er hentet direkte fra filmene. Det er virkelig lyden av Star Wars, det er ikke til å ta feil av.

Dette er en annonse:
Star Wars BattlefrontStar Wars Battlefront

Samtidig er dette et spill, og ikke en film, og derfor må produktet være mer enn bare tro mot kildematerialet. Det må fungere som et spill også, og heldigvis har Dice erfaring når det gjelder actiontitler i stor skala. Under besøket fikk vi teste tre spillmoduser, som alle vil være tilgjengelig i betaen som slippes senere denne uken. De tre er samarbeidsmodusen Survival og flerspillermodusene Drop Zone og Walker Assault. Da vi rotet rundt i menyene la vi dessuten merke til flere spillmoduser som vil være tilgjengelig når spillet slippes, så folk trenger ikke å bekymre seg for manko på innhold selv om "bare" fire planeter er inkludert.

Først ut var Drop Zone på planeten Sullust, en spillmodus der åtte spillere fra The Empire kjemper mot åtte spillere fra The Rebel Alliance. Det gjelder å sikre seg kontroll over en rekke "escape pods" som faller fra himmelen rundt omkring på kartet. Dette førte raskt til riktige så hektiske kamper, ikke minst ettersom belønningen for å sikre en pod er en håndfull spesialvåpen som rakettkastere og digre stasjonære maskingevær. Drop zone er helt klart den raskeste spillmodusen vi testet, og samtidig den der enkeltspilleres ferdigheter gjør mest forskjell.

Star Wars BattlefrontStar Wars BattlefrontStar Wars Battlefront
Dette er en annonse:

Testingen fortsatt med samarbeidsmodusen Survival på Tatooine. Dette er essensielt Star Wars Battlefront sin versjon av horde-modusen vi allerede har sett i utallige andre spill. Man skal altså forsvare seg mot en rekke bølger stadig tøffere motstand, men dessverre var vanskelighetsgraden likevel litt for pysete. Selv om vi spilte på "normal" forventet vi større utfordringer.

Survival var uansett nokså kjente jaktmarker, så vi fortsatt videre med Walker Assault. Her snakker vi store kamper med opptil 40 spillere i aksjon, der spillerne på Rebel-siden skal forsøke å forsvare Echo Base mot imperiets AT-AT-roboter og fotsoldater. Samtidig flyr både Tie Fighters og X-wings rundt, og et av målene for Rebel-soldatene sin del er å beholde nok utposter til å kunne kalle inn flere Y-wings som kan slippe bomber. Empire-soldatene må på sin side jobbe seg gjennom tre nivåer av Rebel-forsvaret, og midt i det hele møtes Luke Skywalker og Darth Vader for en heftig duell. Selv hvis du går glipp av dette øyeblikket er Walker Assault herlig hektiske greier, og det er lite som slår spenningen av å kaste seg ned i en skyttergrav for å unngå å bli knust av en AT-AT.

HQ

Walker Assault er samtidig modusen som krever absolutt mest av spillerne, men bare hvis du spiller på Rebel-siden. Samarbeid er et must for opprørerne, og hvis de ikke klarer å jobbe sammen og beholde utpostene, er seieren uunngåelig seier for The Empire. Dette er nokså vrient, og i løpet av matchene vi spilte klarte faktisk ikke opprørerne å vinne én eneste gang. Om det var på grunn av manglende samarbeid innad i teamet, eller at spillet er litt ubalansert foreløpig, er vanskelig å si. Jeg heller litt mot å tro det sistnevnte, men. Uansett valset i hvert fall The Empires AT-AT-monstre gjentatte ganger gjennom forsvaret rundt Echo Base.

En av de store bekymringene mange har hatt, er hvorvidt Star Wars Battlefront vill bli for likt Battlefield-spillene. Mens skyting naturligvis har likheter på tvers av alle FPS-spill, kan jeg i det minste slå fast at kjøretøyene fungerer veldig annerledes. I stedet for bare å hoppe inn i en parkert X-wing, må du heller finne en av flere "power-ups" som er spredt rundt på kartet. Siden kan disse aktiveres for å forflytte deg over til pilotsetet når du ønsker. Det samme prinsippet gjelder også for heltefigurer som Luke Skywalker, som kun entrer slagmarken når de virkelig trengs. Samtidig må jeg føye til at dette aldri føltes som Battlefield for min del, ettersom Star Wars-vibbene var så sterke.

Star Wars BattlefrontStar Wars Battlefront

Ved siden av å sjekke ut modusene fikk vi også ta en titt på noen av våpnene og verktøyene som du kan låse opp for pengene du tjener underveis. I betaen blir det ikke så fryktelig mye å låse opp, men på listen finner vi et par forskjellige granater, en snikskytterrifle som føltes noe unødvendig og en litt kaotisk jetpack som noen ganger virket litt upålitelig. Man vil heller ikke få muligheten til å skreddersy utseende på spillfiguren sin, men i det fulle spillet vil dette være annerledes. Der vil det også være et vell av våpen å kjøpe etterhvert som man går opp i nivå.

På den mer negative siden kan jeg neve at Star Wars Battlefront, i likhet med alle andre spill, har sine svakheter. Balanseringen Walker Assault er definitivt noe som bør fikses før lanseringen, muligheten til å hoppe ut til tredejeperson virker helt unødvendig, og jeg savnet å kunne legge meg ned på bakken. Mulighetene til å ødelegge omgivelsene er også begrensede, selv om vi lykkes i å sprenge teltet til sandfolket på Tatooine. Mange kommer nok også til å savne at det ikke finnes noen historie å følge, selv om Dice har vært tydelige på at dette skulle være et rent muliplayer-spill. For min del er dette greit, men da må teamet sørge for at flerspilleren fungerer feilfritt ved lanseringen, noe de ikke maktet med Battlefield 4.

HQ

Det store spørsmålet knyttet til Star Wars Battlefront er og blir om spillet vil klare å overgå klassikerne til Pandemic Studios. Med tanke på at det mangler romkamper, samtidig som det ikke finnes noen historiedel, skal jeg være forsiktig med å slå fast noe sikkert om dette. På sett og vis er det vrient å sette spillene i samme kategori. Det som imidlertid er sikkert, med mindre noen dramatisk skjer opp mot lanseringen, er at Dice vil ta serien til nye høyder på mange områder. Kort sagt, har alle fans av både Battlefront, Dice og Star Wars noe spesielt å se frem til i november.

Star Wars BattlefrontStar Wars BattlefrontStar Wars Battlefront

Relaterte tekster

Star Wars BattlefrontScore

Star Wars Battlefront

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Kraften er sterk i Gamereactor. En anmeldelse langt, langt unna. OK, det får være nok ordspill. Her er endelig dommen over Star Wars Battlefront...

Vi spiller Rogue One: Scarif

Vi spiller Rogue One: Scarif

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Gamereactors egen Sam satte seg ned med Star Wars Battlefront siste utvidelse, Rogue One: Scarif, og her kan du se hvordan det gikk. Kanskje blir det også enklere å...

GR Live tester Rogue One: Scarif

GR Live tester Rogue One: Scarif

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Star Wars Battlefront har fått sin fjerde og siste utvidelse i Rogue One: Scarif, og som du kan lese i vår anmeldelse er det et verdig punktum for spillet. I dagens...



Loading next content