
Vi lot oss imponere da vi stakk innom Rebellion på fjorårets E3-messe for å se Strange Brigade, så vi tok turen i år også. Der fikk vi snakke med spillets "creative director, Jason Kingsley, noe som ikke akkurat dempet forventningene. Strange Bridage har nemlig noen interessante inspirasjonskilder, samtidig som planene for spillet har blitt kraftig utvidet siden sist vi så det.
"Hovedinspirasjonen for Strange er lørdags-matineen. Dette filmformatet var på en måte den første populære sjangeren. Det er virkelig her videospill kommer fra om du tenker på det. Det er en actioneventyr-historie du vil gjenta flere ganger. Gutter og jenter betalte for å gå på kino og se et show som varte en time, og ideen var at showet ville avsluttes med en cliffhanger. Det er her uttrykket cliffhanger kommer fra, for det var da du ble overtalt til å komme tilbake uken etter for å se enda en."
Samtidig kommer Kingsley selvsagt ikke utenom at spillet også er inspirert av Indiana Jones, og i nyere tid Tomb Raider-spillene.
"Jeg fortalte gjengen at jeg ønsker å gå tilbake til kildematerialet. Jeg ønsker å analysere det for å se om vi faktisk kan lage et videospill som på en måte vil gjøre det samme som disse ved å blant annet ha en upålitelig forteller."
Disse planene har på toppen av det hele utvidet seg kraftig siden forrige gang vi snakket med dem.
"Vi fikk så mange positive tilbakemeldinger til Strange under forrige E3 at vi følte at dette var noe vi kunne bygge videre på og utvide, noe som har vært verdt det. Spillet skal altså komme i slutten av august - så veldig snart - og det er nesten ferdig, så vi har selvsagt fortsatt mye småtteri å gjøre. Det har uansett allerede vært en stor suksess for oss. Vi har fått mye mer oppmerksomhet enn vi trodde vi ville få, for dette er et helt nytt spill for oss. Man kan aldri være sikker på hvordan noe blir mottat av publikum, men det er utrolig godt å se at folk liker det veldig godt foreløpig."