Taiko no Tatsujin: Drum Session

Taiko no Tatsujin: Drum Session!

For første gang får europeerne prøve seg på Taiko no Tatsujin-serien. Er det rom i det vestlige spillmarkedet for japanske stortrommer?

Skip

Dersom du noen ganger tar turen til Japan og stikker innom en arkade, er det et par titler jeg virkelig anbefaler deg å sjekke ut. Mario Kart Arcade GP DX og Star Wars Battle Pod er temmelig selvskrevne titler som jeg tviler på behøver noe særlig mer introduksjon, men min umiddelbare go-to-tittel er en særjapansk arkadetittel som man finner i så å si alle arkadehaller i Japan. Tittelen jeg sikter til er Taiko no Tatsujin, som løst oversatt betyr taiko-mesteren.

En taiko er en tradisjonell japansk stortromme som angivelig kan spores så langt tilbake i tid som det sjette århundre f.Kr. Som regel er en taiko så stor og tung at den må stå på et stativ, og trommeslageren slår enten midt på trommen eller på kantene. Man skulle ikke tro det, men det er utrolig hvor mye musikk, rytme og dynamikk man kan skape bare med to måter å slå på en tromme.

Taiko no Tatsujin: Drum Session
Endelig er det Europas tur til å prøve seg på det erkejapanske spillet Taiko no Tatsujin!

Taiko no Tatsujin er en arkadeserie fra Bandai Namco som siden 2001 har brukt taiko-stortrommen som grunnlag for sitt enkle, men samtidig svært underholdende spillkonsept. Selve arkademaskinen består av en stortromme, to trommestikker og en skjerm. På skjermen får spilleren opp røde eller blå symboler, som indikerer om man skal slå på midten eller kanten av trommen. Små symboler indikerer slag med én trommstikke, mens store symboler betyr at man skal slå med begge. Taiko no Tatsujin dukker opp som spillbart arkadespill i Yakuza 5, og gamle Gamecube-eiere husker muligens Donkey Konga, som også ble utviklet av Bandai Namco og baserte seg på samme grunnkonseptet. Det er et enkelt konsept som er lett å skjønne, og ikke minst er det kjempeunderholdende, særlig hvis man finner noen kjente titler som man alltid har drømt om å spille stortromme til.

På det vestlige markedet har vi ikke akkurat vært bortskjemte med Taiko no Tatsujin-titler, verken til arkade eller konsoll. Europa har aldri fått en ordentlig lansering, og det er over ti år siden det amerikanske markedet fikk spille Taiko: Drum Master til PlayStation 2 i 2004. Nå har derimot Bandai Namco bestemt seg for å skjemme oss bort med en Switch-versjon og PS4-versjonen som ble lansert i Japan i fjor. Versjonene er imidlertid såpass forskjellige i låtvalg og struktur at de behøver hver sin anmeldelse, og PS4-versjonen er herved først ut.

Taiko no Tatsujin: Drum Session
I spillet får man mange muligheter til å utforme sin egen versjon av maskoten Don-chan.

Den største forskjellen mellom de to versjonene er at PS4-versjonen, som denne anmeldelsen tar for seg, kun lanseres digitalt her i Europa. Mangelen på fysisk lansering betyr også at spillet lanseres uten trommetilbehøret man kan kjøpe for litt ekstra cash i Japan. Nå kan man selvsagt argumentere for at ekstrautstyr som kun kan brukes til et par spill er dyrt, plasskrevende og unødvendig (vi har alle noen plastgitarer fra Guitar Hero-dagene stående i kjelleren), og de som absolutt vil ha en taiko til PS4 kan fortsatt importere denne, men faktum er at en enorm del av moroa med Taiko no Tatsujin forsvinner når man tar bort trommeelementet. Å hamre løs på en PS4-kontroller krever fortsatt at man har de rytmiske egenskapene sine på plass, men det er ingen tvil om at dette er et spill hvor fraværet av et plastikkinstrument skaper et tomrom. Trommevirvler kan dessuten være svært vanskelig å få til på kontrollert og effektivt vis på en PS4-kontroller, uansett hva slags knappeoppsett man benytter seg av.

Taiko no Tatsujin: Drum Session
Taiko no Tatsujin: Drum Session