Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
hardware-tekster

Test: Steelseries Rival 710

Ikke helt perfekt, men prisen hjelper på.

  • Tekst: Kim Olsen (Oversatt av Odd Karsten Svartaas)

Steelseries sin Rival-serie er, i prisklassen, stort sett uten rivaler. Selv om vi nå har kommet til 2. generasjon av Steelseries kablede toppmodell - Rival 710, arvtageren til Rival 700 - så foreligger det ikke mange forandringer, og det med god grunn. Rival-serien er bygget på flere fundamenter. For det første er de billige, relativt sett iallefall, og der hvor Rival-serien slutter starter de andre. De er alle godt utformet ergonomisk sett, med et skrånende design, og byggekvaliteten er fornuftig høy.

Dette har Steelseries forsåvidt endret litt på med X50-serien i form av Rival 650 Wireless som både er bedre, men også dyrere enn de andre Rival-modellene.

Rival 710 har ikke de store forskjellene, rent kosmetisk, fra den originale 700. Den har en OLED-skjerm ved venstre musetast som kan brukes til... Vel den er der iallefall, og den ser fancy ut. Logoen har full RGB-belysning, som kun kan sees når en ikke bruker musen, så vel som i musehjulet. De er pene og subtile dog, og blant de mer dempede på markedet.

Steelseries Rival 710


Musen kommer med en rumble-motor som funker utmerket - bortsett fra at man må programmere den selv. Dette kan man gjøre via Steelseries Engine-programmet, men jeg skulle ønske at Steelseries hadde forhåndsinstallert profiler for de siste tre-fire års topp 20-spill. Det er rett og slett litt for uvørent å sette opp for hvermannsen, noe som er ergerlig - for idéen med taktil tilbakemelding i en mus er jo egentlig god.
Og ja, jeg vet at man via "Engine Apps" har tilgang til profiler for hele to-tre spill, dog uten masse funksjonalitet. Counter-Strike: Global Offensive er egentlig det største spillet blant disse, så her føler jeg at det er et tapt potensiale.

De gjenværende nevneverdige forskjellene er at overflaten nå er kledd i et lett gummiaktig belegg, som gjør at man får et fantastisk grep. Musen bruker også en TrueMove3-sensor istedenfor Pixart 3360.

Her er dog et lite problem. For ett av poengene med Rival 700 var at den var modulær - noe 710 forøvrig også er. Man kan få en utbyttingspakke med en TrueMove3-sensor til litt over 200 kroner, eller man kan bytte den ut med en lasersensor til rundt hundrelappen. På samme måte kan man kjøpe nye gummipaneler til sidene, og man kan skifte ut overdelen på musen. Man kan faktisk få kjøpt en glatt overflate som på forgjengeren, og den gummigaktige "soft touch" overflaten følger med i pakken om en kun trenger en reservedel.

Steelseries Rival 710


Men nevnte jeg at det var et problem? For hvor stor er forskjellen mellom Pixart 3360-sensoren og TrueMove3? Stor nok, viser det seg. Pixart produserer nemlig også TrueMove3-sensoren, som faktisk er en 3360-sensor med tilpasset fastvare som reduserer digital støy når følsomheten er satt høyere enn 3500 DPI/DPI. Nå vil ikke spesifikt dette utgjøre en stor forskjell for de som spiller skytespill, men det er likevel irriterende.
Men det er dessverre noe som vil gjøre det, for lift-off fungerer ikke optimalt på Rival 710.
Her kan man virkelig merke forskjellen om man tyvlåner en kollegas Rival 650 Wireless, som har en sensor dedikert til å håndtere lift-off. Ja, den er omtrent 25% dyrere, men forhåpentligvis går mesteparten av prisforskjellen til vektsystemet og de trådløse egenskapene. Så her synes jeg at Steelseries kunne spandert på seg en ordentlig sensor til lift-off i premium-produktet sitt.

I tillegg virker musehjulet litt svakt. Det klikker jo bra, men når en snurrer på det oser det ikke akkurat av god byggekvalitet av motstanden.

På en annen, og mer positiv side, så er sideknappene ganske gode. De har også hver sin lyd så man kan skille de ad. Museknappene er av en dobbelstøpt type, som Steelseries selv kaller for "Split Trigger". De er mekaniske, lik de man kjenner fra tastatur og skal holde til rundt 60 millioner klikk.

Men det beste med musen er vekten og den fysiske motstanden når man beveger på den. Kombinert med de gode ergonomiske egenskapene, og egenvekten på 135 gram, så får man en mus som er akkurat helt passe for de fleste - selv om noen sikkert synes den er hakket for tung.

Steelseries Rival 710


Jeg er ikke helt tilfreds med bryterne under museknappene, eller rettere sagt, evnen deres til å returnere til utgangsposisjonen sin etter de har blitt trykket ned. Det er ikke all verdens til problem, men om man spiller mye med semiautomatiske våpen hvor hvert enkelt klikk teller så merker man det tydelig. Selve nedklikket er stabilt og solidt, men den er for treg på returen.

Så er Rival 710 en massiv oppgradering fra forrige modell, til det punktet hvor en bare burde kaste ut 700-musen og oppgradere? Nei. Den er tung, men presis, og med forbannet god ergonomi. OLED-skjermen er bare en gimmick, og den taktile tilbakemeldingen i musen funker greit nok - men det er altfor tungvint å sette den opp. Det enkleste her blir nok å hyre inn en kar fra Mitt Anbud til å programmere inn favorittspillene dine.
Bryterne i musen kunne godt vært raskere når en dobbeltklikker, men "soft touch"-belegget og de myke gummipanelene på sidene gjør at Rival 710 er veldig behagelig å bruke over lengre perioder. Den er kanskje dyrere enn 700, men er fremdeles blant de billigste premium-musene der ute.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene