Tetris Effect

Tetris Effect

"Man kan ikke finne opp hjulet igjen" er noe enkelte liker å si, men nå viser Enhance Games at dette bare er tull. Tetris Effect tar nemlig en velkjent oppskrift til nye høyder.

De aller fleste har spilt eller i alle fall sett Tetris før, for gjennom de siste trettifire årene har vi sett hundrevis av tolkninger av det mange betrakter som verdens mest innflytelsesrike spill. Nå til dags er det derfor fort gjort at annonseringen av et nytt Tetris forsvinner i skyggen av Call of Duty, The Elder Scrolls og andre storheter. En av grunnene er nok at det har blitt vanskelig å innovere når konseptet er såpass enkelt, så mange holder seg heller til utgavene de har. Ingen kan da finne opp hjulet på nytt? Det viser seg at Tetsuya Mizuguchi, skaperen av blant annet Lumines og Rez, faktisk vet hvordan man gjør det, for Tetris Effect er uten tvil det beste Tetris-spillet som finnes der ute. Faktisk er det kanskje et av de beste spillene, punktum.

Tetris Effect

Enhance Games har nemlig klart å tilføre noe nytt og spennende til nærmest alle aspekter av Tetris i Tetris Effect. Det grunnleggende konseptet er selvsagt det samme. Brikker kalt tetrominoer må spinnes og flyttes slik at de passer inn i et loddrett rektangel. Hvordan i alle dager kan man forbedre noe slikt nevneverdig? Vel, la oss starte gameplaymessig. Hovedmodusen kalles Journey, og her får man servert tjuesju brett, hvert med unike omgivelser, tetrominoer, sanger, lydeffekter og vanskelighetsgrader. Det mest spesielle med denne delen av spillet i forhold til resten er den nye Zone-funksjonen. Ved å fjerne linjer vil du bygge opp en måler som lar deg fryse tiden når den aktiveres. Alle rekkene du fjerner i løpet av disse sekundene fraktes ned til bunnen mens du forhåpentligvis fortsetter å bygge opp antall linjer og kombinasjoner. Når måleren er tom vil tiden gå som normalt igjen, mens linjene du har klarert vil forsvinne i en eksplosjon av farger og partikler. På denne måten kan Zone både kunne redde en ut av en knipe eller bare bygge opp sinnsyke kombinasjoner om brukt til rett tid. En flott nyvinning som forbedrer opplevelsen både for nybegynnere og eksperter.

Nyttigheten av denne er nok også grunnen til at den ikke kan brukes i de femten Effect-modusene som er tilgjengelige. Flere av disse fungerer nemlig som spesielle utfordringer hvor Zone ville ødelagt for det grunnleggende konseptet. Med klassikere som Marathon og Focus hvor det handler om å fjerne et bestemt antall linjer så raskt som mulig eller tjene så mange poeng som mulig på et bestemt tidsrom er sjansen stor for at din favoritt er her. I tillegg til dette har vi hjernetrimmoduser som krever at vi tømmer et brett ved å plassere et bestemt antall tetrominoer riktig, overlever så lenge som mulig mens tilfeldige effekter som enorme tetrominoer, speilvendte kontroller og lignende plutselig dukker opp og mer. Om du bare er ute etter en rolig runde med Tetris er det også avslappende spillelister enkelt nok kalt Relax hvor du ikke kan få game over. Du skal altså klare å finne en modus som passer perfekt uansett hvilket humør du er i. Presentasjonen gjør også sitt for at følelsene kanskje til og med vil ta overhånd.

Mizuguchi er jo kjent for å lage spill hvor både lyd og bilde er en essensiell del av opplevelsen, og det er dette som gjør at Tetris Effect virkelig fortjener navnet sitt. Som sagt har vært eneste brett sine helt egne design, tetrominoer, lydspor og lydeffekter, så det er ufattelig at kvaliteten er ekstremt høy på alle sammen. Jeg har vært omringet av delfiner under vann som lager lyder hver gang jeg fullfører en linje, gått rundt i jazz-by, sett astronauter kjøre rundt på månen, svevet rundt i en ørken med kamelkaravaner og besøkt en rekke andre steder hvor både lyd og bilde drar meg inn i opplevelsen. Noe av dette skyldes uten tvil et absolutt fremragende lydspor som reagerer på hver eneste ting jeg gjør også. Å spinne eller flytte tetrominoer skaper lydeffekter som passer perfekt til musikken du hører på og hva du ser på skjermen. Lyden av vanndråper i en regnfylt skog, et piano i jazz-byen og føtter som går over sand i ørkenen. Alle gjør de sitt for at alt annet rundt meg bare forsvinner når jeg spiller Tetris Effect. Og da har jeg ikke nevnt muligheten til å spille i PlayStation VR engang.

Tetris Effect