Ridge Racer

Ridge Racer

Namcos første PSP-spill stinker retro, arkade og bensin lang vei, og Per har vært bortpå å tatt noen skikkelige magadrag.

Det første spillet undertegnede noen gang testet på en PSP-maskin var den japanske versjonen av Ridge Racer, (RR). Og selv om det begynner å bli en stund siden har jeg fortsatt ikke spilt et PSP-spill med så fantastisk grafikk som dette, (Merk! Har ikke testet alle). Det gikk liksom et sukk gjennom forsamlingen da den første PSP-en ble satt på og vi fikk se RR brettes ut på skjermen foran oss. Men nå som jeg har både sett og spilt mye mer, er RR fortsatt så bra som førsteinntrykket skulle tilsi? Ja, for enhver bilentusiast er dette så nær himmelriket at St. Peter egentlig burde dukke opp på skjermen før spillet starter og spørre om du virkelig har fortjent innpass.

RR utnytter virkelig PSPs skjerm med flotte baner og flottere biler. Spillet viser virkelig hva som bor i PSP-en, særlig på det grafiske planet. Gameplayet spillet har å by på er heller ikke til å fnyse av. Du kan spille alene eller sammen med andre, og det bærer ut i både nye og gamle, kjente løyper. Har du spilt Ridge Racer-spill før er ikke navn som Seaside Route 765 eller Crimsonrock Pass ukjente for deg. Alt er tilrettelagt for PSP-maskinen, og resultatet, vel - det er bra. Men en ting må du være klar over. Det er ekstremt mye Ridge Racer i RR. Altså, utviklerne har spillt fullt ut på det gamle RR-konseptet, og ikke gjort noen forsøk på å være nyskapende eller utvidende. Liker du Ridge Racer er jo ikke det noe problem, men har du ikke likt spillene før, vil du ikke like det nå heller. Er du fan, og skal gå ut av butikken med bare ett PSP-spill 1. september, er RR høyt oppe på min anbefalingsliste. Spillets overveldende grafikk kombinert med et gameplay undertegnede alltid har vært fan av, gir et spill som nok vil kreve mer av din fritid enn du kan tilby.

Men jeg skal ikke fortelle så veldig mye om de forskjellige spillemodusene her, da det var en japansk versjon av spillet jeg satt med denne gangen også, og jeg skal ærlig innrømme at jeg fortsatt ikke er helt stødig i japansk. Kjøringen forteller jeg derimot gjerne om. Dette er arkade som det skal være. Det er lett å lære og lett og like, og det er bare å drifte og sladde all over the place, du ender garantert opp med nesa fremover likevel. Med andre ord - Ridge Racer har kjørt fra alt som heter realisme når det kommer til behandling av bilen på veien. I tillegg er du utstyrt med tidenes mest tilgivelige håndbrekk, så det er duket for mer moro enn krevende og tung bilkjøring. Skrensing gir deg også NOS på de tre gasstankene dine, så ikke bare er det moro å sladde, men det lønner seg faktisk også. Og etter hvert - når konkurrentene blir raskere - så må du faktisk drifte så ofte som mulig for å i det hele tatt være med i hovedfeltet. You just gotta love it!

Bilen satt som limt til veien mens jeg skrenset meg gjennom svingene, og dro forbi den ene konkurrenten etter den andre. Et lite feiltrykk på bremsen senere og jeg stod sidelengs i veibanen mens konkurrentene suste forbi. Irriterende? You bet! Men neste gang vi nærmet oss samme sving var leksa lært, og bilen la seg ut med bakenden, nesa vendt inn mot svingkurven. Plutselig var svingen overstått, og bilen lå perfekt i veibanen med nesa vendt fremover og flat pedal. Konkurrentene rakk knapt å vinke farvel der de stod igjen i røyken. Noen intense minutter senere, hvor den eneste tanken jeg hadde i hodet var; "ikke drit deg ut, ikke drit deg ut!", kunne jeg suse alene over målstreken midt i den vakre storbyen jeg nettopp hadde sirkulert tre ganger. Trenger man noe mer for å få et herlig bilspill? Ikke i min bok i hvert fall.

Så, er du ute etter uforpliktende moro hvor tuning og terpe-trening - som mange av de senere bilspillene er gjennomsyret med - er byttet ut med fart og underholdning, så er det liten tvil om at Ridge Racer er ditt spill. Det er med god margin det spillet som har fått mest tid i redaksjonens PSP, og selv om vi har fått en drøss med nye spill, så er det fortsatt RR - som vi har hatt liggende siden juletider - vi spiller i lunchen. Ridge Racer er sammen med Wipeout Pure den raskeste og lekreste duoen du kan skaffe deg 1. september. Dette er porno for en spillentusiast!

----------------------------------------------------------------------------------
Følg med på Gamereactors PSP-spesial!

Les anmeldelsen av Ridge Racer
Les anmeldelsen av NBA Street: Showdown
Les anmeldelsen av Wipeout Pure
Les anmeldelsen av NFL Street 2: Unleashed
Les anmeldelsen av World Tour Soccer
Les anmeldelsen av Need for Speed Underground: Rivals

Ridge RacerRidge RacerRidge RacerRidge Racer
9 / 10
+
Et nydelig bilspill både grafisk og gameplaymessig
-
Alt fansen ønsker seg, men ikke særlig mye å hente for de som ikke allerede er forelsket i Ridge Racer-konseptet

• exenpipp
    Ridge Racer er mitt favorittspill til den lille PSP, og det med grunn. + Nydelig grafikk, deilig kontroll, morsom drifting, bra tidsfordrivelse -... 9/10
  • Jonas A D
    Fakta: Format: PSP Antall spillere: 1-8 (hvis alle har spillet) Sjanger: Arcade racing Anbefalt alder: 3+ Jeg husker den dagen PSPen ble lansert.... 10/10

1
Ridge RacerScore

Ridge Racer

ANMELDELSE. Skrevet av Per Skøien

0
GR TV: R: Racing trailer

GR TV: R: Racing trailer

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Namco har perfeksjonert deres Ridge Racer serie over mange år, til glede for verdens mange arcade-racing-fans. Vi har tatt en kikk på deres nye spill i serien, kalt R: Racing. Se vår trailer innenfor.