The Batman

The Batman

Matt Reeves' tolkning av den ikoniske karakteren er markant annerledes enn det du har sett før, og det er en god ting.

Hvis du tenker deg om så er Batman-karakteren rent fortsettelsesmessig i en litt merkelig posisjon. Ja, ikonografien taler for seg selv et sted, men i disse dager legges det stor verdi til filmuniverser, sammenhengskraft og lagdelte, vevde fortellinger. Ben Affleck gled fra sin egen solofilm, som han egentlig skulle ha skrevet, produsert og regissert, og etterlot DC Comics' filmunivers i en litt merkelig tilstand. De både ønsker frittstående filmprosjekterer samtidig som at de vil konkurrere direkte med Marvels verdensomspennende "MCU".

Regissør og forfatter Matt Reeves, som fikk i oppgave å samle opp vrakrestene fra Afflecks utgang, har tydeligvis ikke hatt interesse i dette rotteracet i det hele tatt, og har i The Batman ikke bare skapt sin helt egen virkelighet uten påvirkning fra andre DC-baserte bevegelser, han har også skapt en superheltfilm som egentlig ikke stemmer overens med det vi har blitt opplært til å forvente av sjangeren.

The Batman

Ikke misforstå, det er elementer av heroisme, av oppløftende arketyper og en klassisk helt-mot-skurk-narrativ her, så det er ikke helt fremmed, men i brede trekk henter The Batman mer inspirasjon fra David Finchers Seven, Fight Club og spesielt Zodiac, og er mest av alt et morderisk puslespill som gradvis løses, både av ganske brutale handlinger og en Batman som først for sent begynner å forstå omfanget av den psykopatiske flaggermus-etter-skurken-leken han er en del av.

Filmen har en PG-13-rating, men selv om den kan merkes er The Batman en mørk, dyster, brutal og nærmest depressivt kjølig film. Enhver god gjerning blir overskygget av en flom av korrupsjon, løgner og manipulasjon.

Jeg skal prøve så godt jeg kan å ikke spolere noe, så la oss bare starte med det vi vet fra trailerne og den offisielle synopsisen. En maskert morder herjer i Gothams gater, men går ikke etter tilfeldige, uskyldige borgere, men spesifikt etter byens elite. Batman (Robert Pattinson), som bare har vært i jobben i to år, er fortsatt ikke anerkjent bredt av noen andre enn Gordon (Jeffrey Wright), og sammen setter de seg ned for å avdekke Riddler-mysteriet, ett voldsomt drap om gangen.

Alle leverer helt fantastiske prestasjoner her, hvor den eneste reelle anken er at selv med over tre timer til rådighet, er det noen som tar baksetet for å gi mer plass til de få sentrale hovedpersonene. For eksempel er Andy Serkis' Alfred fremragende realisert, og stjeler enhver scene han er med i, men mangler likevel litt plass til å etterlate seeren med et varig inntrykk. Det samme kan sies om John Turtorros Carmine Falcone.

The Batman

Utover det, en lettere oppblåst spilletid og noen enkelte realiseringer hvor oppklaringen av det sentrale mysteriet virker litt tilfeldig, er dette en mesterlig teknisk bragd i scenekomposisjon, tematisk sammenheng og med et fullstendig, fast grep om kildematerialet. The Batman vet hva den er, hva den vil, og går helt inn i sine egne makabre premisser.

Takket være Reeves' fantastiske øye, og spesielt Michael Giacchinos mesterlige komposisjon, er det en fryd å både se og høre The Batman, og det er nesten ikke en eneste replikk som treffer litt skjevt.

Det må sies at den generelt begår samme feil som så mange andre storfilmer i dag, nemlig at den er langt bedre til å åpne og holde tempoet gjennom andre akt enn den er til å avslutte i tredje og siste akt. Men her snakker vi bagateller.

The Batman

Hvis du elsker superheltfilmer, godt koreograferte kampscener og å se Batman ha fullstendig kontroll på sakene sine og skape frykt hos sine ofre, så er dette ikke en film for deg. Den handler fremfor alt om detektivarbeid, om gradvis overgivelse av det gode til det onde, om mennesker og deres mørke skjebner. Joda, det er action her også, disse scenene er veldig gode og noen er direkte mesterlige, men det er ikke som sådan en actionfilm. Den er en noir-thriller mer enn noe annet, og det vil utvilsomt plage noen.

Men for meg er dette et sårt tiltrengt friskt pust som står nesten trassig i sterk kontrast til Marvels mer tegneserieaktige designfilosofi. Jeg elsker den for akkurat det. Batman er tilbake, og det var absolutt verdt ventetiden.

9 / 10

0
The Batman