Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
artikler
Chrono Trigger

Tidligere Generasjoners Perler: Chrono Trigger

Denne uka tar vi turen 20 år tilbake, for å se på en tidløs klassiker fra Super Nintendo-æraen. Ingar får nesten tårer i øynene hvis noen bare nevner "Chrono Trigger"...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er nok en vakker solskinnsdag anno år 1000. Min mor kommer inn på rommet, trekker gardinene fra vinduet og vekker meg. Hun minner meg om at dette er slettes ingen dag å forsove meg på, i dag er jo tross alt den store festivaldagen i landsbyen. Vi skal markere tusenårsskiftet, og jeg har lovet å være til stede for å se min venn Lucca presentere den nye maskinen sin. Hun er en artig skrue, hun Lucca - et teknisk geni for sin alder, men litt sær også.

Uansett, jeg hopper ut av senga og stikker av sted til festivalområdet nord for landsbyen. Her er det liv og røre som det ellers aldri pleier å være. Folk har kledd seg ut som monstre fra fordums tider for anledningen og løper rundt omkring. Jeg slenger meg ivrig inn i folkemengden, men i iveren glemmer jeg å se meg for. Det er jeg ikke alene om, og plutselig kolliderer jeg med et brak med ei lyshåret jente. I sammenstøtet mister hun et smykke hun bærer rundt halsen, og siden jeg er så snill og omtenksom av natur hjelper jeg henne med å finne det. Jenta, som presenterer seg som Marle, synes tydeligvis at det er helt naturlig for oss å henge sammen resten av festivalen siden vi har støtt på hverandre på denne måten, så vi går sammen videre for å se Luccas presentasjon.

Det teknologiske vidunderet som skal vises frem på festivalen er et imponerende apparat: en teleporteringsmaskin som kan flytte folk og gjenstander øyeblikkelig fra A til B. For å vise at maskinen fungerer som den skal melder jeg meg frivillig til teleportering, for hva kan vel gå galt? Jeg stiger opp på plattform A, og to sekund senere befinner jeg meg på plattform B uten å ta et eneste skritt. Hvilket mirakel, hvilket teknologisk vidunder! Ikke rart at min nye venninne Marle også vil prøve seg på maskinen. Men det er da alt begynner å gå skeis.

Chrono Trigger
Dette er en annonse:

Så snart maskinen starter opp på nytt, reagerer den på Marles smykke. Et rift åpner seg og kaster Marle gjennom tid og rom, og etterlater kun smykket hennes. Når slike uforklarlige og mystiske hendelser inntreffer er det bare én ting å gjøre: gjenta det hele, følge etter Marle gjennom tid og rom og håpe at alt sammen på ett eller annet vis ordner seg ...

Omtrentlig slik kan man gjengi handlingsforløpet i de første femten minuttene av Chrono Trigger, et japansk rollespill som spillere kunne stifte sitt første bekjentskap med i 1995. Nå, 20 år senere, regnes spillet fortsatt for å være en av de største klassikerne innenfor sjangeren, og det fra en æra i spillhistorien som produserte en rekke minneverdige rollespill. SNES-spillet ble riktignok aldri lansert på våre breddegrader, og det var først med DS-utgaven i 2009 at europeiske spillere kunne gi seg (lovlig) i kast med eventyret om Chrono, Marle, Lucca og alle forbundsfellene de møter på veien.

Så, hva er det med Chrono Trigger som fortsatt kan fremkalle en nostalgisk tåre i øyekroken hos gamle, hardbarkede spillere? Mye kan sies, men her er i hvert fall fem gode grunner til at spillet fortsatt er blant de store klassikerne å regne:

1. En reise gjennom tid og rom
Som antydet over er Chrono Trigger mer enn bare et eventyrspill eller ditt typiske rollespill hvor du samler et knippe helter for å redde verden. Joda, verden skal reddes, men det unike er hvordan man må reise gjennom tid og rom for å oppnå nettopp dette målet. Det handler rett og slett ikke bare om å redde verden i dag, men også gårsdagen og morgendagen.

Dette er en annonse:

Som en konsekvens av reisen gjennom forskjellige tidsepoker, får man oppleve samme verden gjennom flere forskjellige perspektiv, tidsaldre og geologiske epoker. Man får reise 400 år tilbake i tid, hvor begivenheter som i Chronos samtid er historie, er i ferd med å utspille seg. Man får oppleve en verden 65 millioner år tilbake i tid, hvor mennesker og intelligente reptiler kjemper mot hverandre. Man får oppleve en futuristisk dystopi 13.000 år før Chronos egen tid hvor menneskeheten skilles i en over- og underklasse. Og man får ikke minst oppleve en fjern fremtid som viser hvor ille det kommer til å gå dersom våre helter skulle svikte i oppdraget.

Chrono Trigger

Tidsreiseproblematikken åpner selvfølgelig også opp for å endre begivenheter i fortiden for å forandre fremtiden, og dette skaper etter hvert en hel del muligheter for deg som spiller. Det skaper riktig nok ikke noen multivers, men det åpner i det minste for en rekke mulige avslutninger. Den originale utgaven av Chrono Trigger til SNES kunne skimte med hele 13 ulike avslutninger, noe som var temmelig nytt og originalt for sin tid (DS-utgaven stiller med én ekstra).

Det som likevel fremhever Chrono Trigger som den klassikeren den er, er nok det faktum at få eller ingen spill har håndtert tidsreise-tematikken like bra som det man får servert i dette eventyret. Tidsreisene i TimeSplitters har en litt annen følelse rundt seg, tematikken i Red Alert-spillene er bare parodisk i sin fremtoning (noe som selvfølgelig også er meningen), og tidsreisene i Final Fantasy XIII-2 er direkte inspirert av nettopp Chrono Trigger. Vil du ha en unik tilnærming til JRPG-sjangeren, er Chrono Trigger med andre fortsatt aktuell.

2. Det "første" Square Enix-spillet
Det er kanskje ikke alle av dagens spillere som vet dette, men selskapet Square Enix, slik vi kjenner det nå, har ikke alltid vært slik. Frem til de fusjonerte den 1. april 2003 var det snakk om to separate spillselskap med hver sin prominente rollespillserie. På den ene siden hadde man Square (også kjent som Squaresoft) med Final Fantasy-serien, og på den andre siden hadde man Enix med sin Dragon Quest-serie. Selv om de to seriene hadde sine fellestrekk og kunne låne endel av hverandre, var det likevel snakk om to separate selskap og serier. Chrono Trigger tok imidlertid det beste fra to verdener, nærmere bestemt et «Dream Team» bestående av tre sentrale personer: Hironobu Sakaguchi, utvikleren av Final Fantasy-spillene; Yuji Horii, en frilansdesigner som sto bak Dragon Quest-serien; og Akira Toriyama, mangategneren mest kjent for Dragon Ball og karakterdesignet i Dragon Quest-spillene. På mange måter kan man karakterisere Chrono Trigger som det første Square Enix-spillet, og det hele åtte år før fusjonen mellom de to selskapene fant sted.

Chrono Trigger

3. Et utsøkt og variert persongalleri
Som rollespill flest avhenger mye i Chrono Trigger av at man identifiserer seg med persongalleriet. Heldigvis treffer spillet godt også her, og det skal mye til for at persongalleriet oppleves som skuffende. Gjennom reisene i tid og rom skaffer Chrono seg forbundsfeller av høyst variert art. Ayla er huleboerdama fra den fjerne fortiden som helst slår først og spør etterpå. Frog er egentlig en væpner som heter Glenn, men som har blitt forvandlet til en antropomorf frosk gjennom en forbannelse. Min personlige favoritt er nok likevel Robo, roboten fra den fjerne fremtiden som viser en uselvisk offervilje for Chrono og vennene hans gjennom hele spillet.

Dynamikken blant følgesvennene er god, og spillet fylles med god dialog og mange varierte personligheter som ikke alltid er helt slik man tror de er. Hvilket bringer meg til fjerde punkt.

4. Skurker som ikke er skurker likevel
Et rollespill uten slemminger å bekjempe hadde ikke vært mye til rollespill, men i Chrono Trigger skal man være forsiktig med den moralske pekefingeren. Ikke alle skurkene i spillet er så skurkeaktige som de fleste tror, og noen av dem har til og med triste bakgrunnsmotiver for handlingene sine. Det er selvfølgelig grenser for hvor mange detaljer jeg kan gå inn på, men Chrono Trigger er et spill man husker like mye på grunn av skurkene som heltene.

5. Musikken. Åh, den herlige musikken!
I min barndom husker jeg at sjokoladen Crispo reklamerte med slagordet «Lyden er halve opplevelsen.» Dette mener jeg stemmer minst like godt for spill som noe annet, og personlig blir jeg ekstra svak for spill, filmer og lignende som kan skimte med god og minneverdig musikk. Da er det kanskje ikke rart at Chrono Trigger plasseres så høyt på pidestallen som det gjør. Her er musikken til enhver tid perfekt, enten man trasker rundt i dystre futuristiske palasser, forblåste postapokalyptiske sletter eller kjemper mot monstre og bosser. Den musikalske kreativiteten til Yasunori Mitsuda trekkes altfor sjelden frem når det er snakk om god spillmusikk, men dette er definitivt et navn som fortjener å nevnes blant de store. Tror du meg ikke? Vel, spill Chrono Trigger, hør deretter på Schala's Theme og fortell meg at du ikke blir det minste sentimental og melankolsk. Jeg utfordrer deg!

Chrono Trigger

Relaterte tekster

2
Musikk i fokus: Chrono Trigger

Musikk i fokus: Chrono Trigger

ARTIKKEL. Skrevet av Tommy Johnsen

RPG-klassikeren Chrono Trigger ble neddrysset av fantastisk musikk fra en annen verden. Vi ser litt nærmere på disse fabelaktige tonene.

2
Chrono Trigger er nå på PC

Chrono Trigger er nå på PC

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

De siste årene har Square Enix blitt stadig ivrigere på å få noen av de klassike konsollspillene sine over til PC, og da gjerne i form av overraskelseslanseringer. Nå er...



Loading next content