Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Trials Rising

Trials Rising

Trials lover å være bedre enn noen gang.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Finske RedLynx har vært en del av spillbransjen siden 1999 da de slapp det første Javabaserte Trials-spillet. Dette enkle og svært avhengighetsskapende "2,5D"-spillet har siden fått flere oppfølgere, og blitt populært over hele verden. Det seneste spillet i serien, Trials Fusion, kom ut i 2014, og har senere blitt etterfulgt av spin-offen Trials of the Blood Dragon i 2016. Nå er tiden inne for et nytt tilskudd til serien. Under E3 i 2018 ble Trials Rising annonsert, og spillet kommer til PC, PlayStation 4, Xbox One og Nintendo Switch 26. februar 2019. Gamereactor tok turen til Helsinki, og fikk se hva det nye Trials-spillet handler om.

Antti Ilvessuo viste frem spillet til pressen, og han kunne informere om at Trials Rising allerede har vært i utvikling i to år. Han lovte oss at spillet skal være minimum litt bedre enn de tidligere Trials-spillene. Å distribuere spillet sammen med Ubisoft har tilsynelatende vært en suksess, og spillet er oversatt til mange forskjellige språk. Det språket som hevet øyenbrynene mine mest var nok arabisk. Jeg fikk prøve spillet i 2-3 timer, og jeg fikk i løpet av denne tiden prøve alle de forskjellige spillmodusene; vanlig historiemodus, banebygger, flerspillerdel og lokal party-modus. Tandem er et helt nytt tilskudd hvor to stykker plasseres på motorsykkelen for å kjøre sammen. Testingen ble i hovedsak utført på PlayStation 4, mens Party-modus og Tandem ble testet på Nintendo Switch versjonen.

Trials RisingTrials RisingTrials RisingTrials Rising

Historiemodusen er denne gangen inspirert av virkelige steder rundt om i verden. Dette vises tydelig ved å velge baner fra et stort kart som representerer hele verden. Testen inkluderte baner fra nesten hvert kontinent, og mer vil bli lagt til etter lansering. Ved utgivelse vil det være ca 120 baner, og det kommer minst to tilleggspakker som DLC. Det vil også komme noen online-arrangementer som er å forvente i moderne spill nå til dags. Banene jeg fikk prøve meg på var alle morsomme og innovative i forhold til kjøring, og hva som foregår i bakgrunnen. Jeg fikk kjøre i Pripyat (Ukraina), Seoul (Sør-Korea), Sibir(Russland), Roma (Italia) og så videre. Favorittbanen min lå i Frankrike, og dette var mest sannsynlig fordi den var ganske lett å kjøre.

Kjernen i spillet er akkurat så lett og morsom som den alltid har vært. Du lærer kontrollene på mindre enn tyve sekunder, men det tar lang tid å mestre hvordan sykkelen oppfører seg. Trials er et klassisk eksempel på lett å lære, vanskelig å mestre. Etter noen få åpningsbaner vil det også bli en liten tutorial tilgjengelig. Disse korte utfordringene er å anbefale både dersom du er ny til spillet, eller om det er noen år siden siste du spilte Trials. Hovedpoenget med spillet er å ha det gøy, og derfor bøyes til tider fysikkens regler for å oppnå nettopp det. Likevel oppfører det meste i spillet seg ganske realistisk.

Trials er selvsagt ingenting dersom vi ikke får lov til å tilpasse sjåføren vår. Dette gjøres i tilpasningsmenyen, og her finnes det mange valgmuligheter. Med muligheten til å legge til opptil 200 «klistremerker» til sjåføren din er det praktisk talt ingen to sjåfører som ser likedan ut i spillet, med mindre man virkelig går inn for det selvsagt. Forskjellige poseringer og emotes er også tilgjengelig, som igjen er med å gjøre figuren unik. Det vil uten tvil legges til flere tilpasninger etter utgivelse.

Trials RisingTrials RisingTrials RisingTrials Rising

Å spille historiemodusen er en veldig tradisjonell Trials-opplevelse. Ved å kjøre gjennom baner låser jeg opp nye baner, og jeg kan alltid kjøre banene igjen for å forbedre resultatet. Nå låser jeg også opp nye sponsorer på jevnlig basis, som igjen gir meg nye utfordringer å fullføre. Disse utfordringene varierer fra å fullføre en bane innen en viss tid, til å gjøre spesifikke triks mens jeg kjører og så videre. Spillesekvensen går i melodien «Spill, få høyere nivå, lås opp». I tillegg til baner, er det flere forskjellige motorsykler å velge mellom. Det så ut til å være seks sykler tilgjengelig ved utgivelse, og to av de var tilgjengelig ut av startblokka.

Baner er delt opp ut fra en vanskelighetsgrad som går fra lett til ekstrem. Etter at man feiler kan man gå tilbake til banen med et enkelt trykk på en knapp. Spillet fortsetter umiddelbart enten fra begynnelsen eller fra det siste checkpointet. Dette bidrar til at frustrasjonsnivået senkes til det absolutte minimum, ettersom det er så kjapt og enkelt å starte på nytt. RedLynx sin løsning ligner det vi ser i Super Meat Boy for eksempel. At RedLynx har lang erfaring med å lage Trials-spill kommer til syne veldig fort. Kjernespillmotoren har vært på plass i flere år, og det har gitt de tid til å fokusere på andre ting. For eksempel kan du se ekorn i en snøslede i bakgrunnen på en av banene.

Trials RisingTrials RisingTrials RisingTrials Rising

Det er masse innhold i enspillerdelen, og vi kan fortsatt sammenligne resultatene våre med andre på topplistene. Topplistene fungerer på tvers av plattformene, i likhet med både nye baner som lages via banebyggeren. Tradisjonell online-spilling er derimot fortsatt begrenset til hver individuell plattform.

Banebyggeren er som nevnt tilbake igjen. Her kan vi bygge baner ved bruk av 8000 forskjellige objekter, og de offisielle banene i spillet er bygd med det eksakt samme verktøyet. Journalistene ble fortalt at lange og rette seksjoner burde unngås. Baner som er bygd av spillsamfunnet sørger for at det i praksis er ubegrenset antall baner å spille. Litt som i Mario Maker eller Little Big Planet. Det finnes noen regler og restriksjoner vi må følge for å dele banene med andre via banebyggeren, men vi fikk ikke noe mer informasjon om hva disse reglene gikk ut på.

Online multiplayer lar opptil åtte spillere møtes i en turnering, som består av tre runder. Hver bane bestemmes via en avstemming. De andre spillerne vises som ghosts samtidig som man kjører slik at man kan se hvordan man ligger an. Vinneren avgjøres av hvem som kommer først i mål, men faktorer som hvem som starter på nytt ved checkpoints færrest ganger er også med på å avgjøre en vinner. I løpet av testperioden opplevde vi ingen problemer med flerspillerdelen. Jeg vil faktisk påstå at flerspillerdelen er den kjedeligste delen av Trials Rising enkelt og greit fordi det er såpass tradisjonelt og lite overraskende.

Trials Rising

Lokal party-modus er for to til fire spillere og dette er rett og slett morsomt. Dette fungerer som det alltid har gjort med én bane og fire forskjellige filer. Med andre ord ser man alltid motstanderen fysisk på samme skjerm. Her kan man også gjøre innstillinger som å redusere tyngdekraften, eller at vi har dobbelt så høy fart som vanlig. Som forgjengerne er nok Trials Rising på sitt aller beste når man spiller lokalt sammen med andre. Legger man til interne veddemål som å ta oppvasken, ta klesvasken, lage middag eller noe i den duren, blir det naturlig nok ekstra interessant å konkurrere. Utviklerne sa at deres idé er ta spillet til den virkelige verden med disse små dagligdagse gjøremålene.

Trials RisingTrials RisingTrials Rising

Tandem, som jeg allerede nevnte, er en ny modus hvor to individuelle spillere kjører på samme sykkel. Hver spiller har sin egen kontroll over kroppsbeherskelse og gasspedal. Her er det ekstremt viktig med kommunikasjon samtidig som man kjører. Det er utrolig lett å feile totalt om man for eksempel lener seg motsatt vei grunnet manglende kommunikasjon, og det samme gjelder for bruk av gassen. Å spille Tandem var ekstremt morsomt, og etter min mening det mest morsomme med hele pakken.

Trials Rising er av «game as a service»-modellen, som betyr at utvikler RedLynx sikter på å utgi et bra spill, men som vil bli enda bedre etter utgivelse med mer innhold og flere justeringer basert på tilbakemeldinger. Antti Ilvessuo brukte Rainbow Six: Siege som eksempel: det var et bra spill ved lansering, men med tiden har det bare vokst seg enda bedre. Dette gjør oss jo selvsagt nysgjerrig på det store spørsmålet rundt mikrotransaksjoner, og dette har de ikke helt bestemt seg for enda. Det er to forskjellige valutaer i Trials Rising i form av det man tjener ved å spille spillet, og en form du kan kjøpe for virkelige penger slik at man ikke kan kjøpe seg til toppen av resultatlistene. I likhet med mange andre spill nå til dags er det kun kosmetiske endringer som kan gjøres ved kjøp av denne virkelige valutaen. Ved å spille spillet låser man også opp gearboxes som inneholder diverse kosmetiske ting.

Visuelt sett er Trials Rising fargerikt og detaljert. Basen til spillemekanismen er enkel slik at utviklerne har hatt masse tid til å få spillet til å se bra ut, og det imponerer. Det er verdt å ta en ekstra titt på omgivelsene samtidig som du kjører. Det hender at spillet kan fryse litt i innlastningsskjermen, men dette skjer aldri under kjøring, og det er da det er viktigst med god flyt. Innlastningstiden kan til tider være i overkant lang. Lydbildet er som vi kjenner det fra Trials, med motorlyder, utblåsninger og eksplosjoner som før. De har hatt en gylden mulighet til å ha med litt stemmeskuespill i spillet, men dette er fraværende, noe som er litt skuffende. Musikken i spillet er godt tilpasset situasjonene. Underveis hørte jeg både hip hop, jazz og heavy metal som passet perfekt inn i settingen i spillet.

Alt i alt er det klart at Trials Rising vil være en ny kvalitetsutgivelse i serien. Spillet vil med 120 baner og nok spillmoduser ved utgivelse være mer enn nok for de fleste, og etter utgivelse vil det bare komme mer innhold og oppdateringer. Det er fortsatt noen spørsmålstegn i forhold til mikrotransaksjoner, men vi får bare vente å se hva som skjer når 26. februar kommer.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Relaterte tekster

Trials RisingScore

Trials Rising

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Andersen

Daniel har satt seg på motorsykkelen, og falt av motorsykkelen gang på gang i det nyeste Trialsspillet.

Se oss spille Trials Rising

Se oss spille Trials Rising

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Trials Rising ble lansert i går og Sam feiret dette ved å kaste seg ut i spillet i gårsdagens utgave av GR Live. Hvis du gikk glipp av det er det ingen grunn til tårer,...

Klokken 16 på GR Live - Trials Rising

Klokken 16 på GR Live - Trials Rising

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Trials Rising skrenser inn på en konsoll eller PC nær deg i dag, og hvis du vil vite hvordan det gikk da Daniel skulle prøve seg på spillet, så kan du lese anmeldelsen...

Loading next content