Norsk

Unity

Gamereactor vil på denne nettsiden se nærmere på et av de viktigste tekniske kravene for å lage dataspill for alle plattformer, spillmotoren. Men ikke alle motorer er skapt like, og noen utviklere tar det mye lenger, og gir ikke bare motoren, men alle verktøyene til brukeren. Inkludert assets til serverløsninger, som gir en nøkkelferdig løsning til alle med lidenskap og kreative sinn som trengs for å lage et dataspill. Derfor kaller Unity det passende “more than an Engine“, ettersom de er ansvarlige for mer en 50% av spillene du kjenner og elsker.

Unity, en “One Stop Shop“ for spillutviklere

HQ

Betraktet som en av de mest tilgjengelige plattformene for både utviklere og kreative sinn, er Unity stolt av å være “mer enn en motor“. Men hvorfor er dette tilfellet? Det komplette økosystemet som tilbys av Unity sørger for at brukerne er utstyrt med en rekke verktøy og systemer som er i stand til å bringe sin kreative visjon til virkelighet. Det spiller ingen rolle om du bruker Windows, Mac eller Linux, Unity kjører på dem alle.

I motsetning til forskjellige andre programvarepakker som er tilgjengelige, krever Unity bare betaling for tilgang til selve motoren, og kommer ikke med noen inntektsdelingsstrenger; uansett hva motoren blir brukt til å lage tilhører det utvikleren. Videre gjør Unitys funksjoner det mulig for utviklerne å lage 3D-innhold på flerplattformsbasis, noe som bidrar til å spare dyrebar tid og penger på å bringe et spill til hver enkelt plattform.

“Å bygge et spill kan være en betydelig oppgave, og det er før vi tenker på hvilken plattform(er) du skal distribuere til,“ sa Ralph Hauwert, Senior Vice President of Research & Development hos Unity. “I tillegg kan spillutvikling ta flere år å fullføre, og på den tiden kan plattformer endres, nye konsoller lanseres osv. Vi vil at skaperne våre skal føle seg sikre på å vite at Unity har ryggen og vil sørge for at spillet deres er klart for hvilken som helst plattform.“

Evnen til å bringe et prosjekt til så mange plattformer som mulig er et kritisk konkurransefortrinn som gjør at utviklere kan nå publikum uansett hvor de er. Det er flere aktive konsoller i både Xbox- og PlayStation-familiene i dette tilfellet, og så er det Nintendo, PC og til og med mobil å tenke på.

Og når vi er inne på det, medstifter og hoveddesigner i Alta VR (teamet som leverte A Township Tale), Boramy Unn sa: “Unitys fleksibilitet tillot oss å ta på oss de mer skremmende aspektene ved å lage A Township Tale, det vil si porteringen fra PC til Quest... Men vi trengte ikke bekymre oss om hvordan plattformen skulle se ut, vi visste det grunnleggende om APK, men alt det var allerede gjort av motoren.“

Unity ble skapt med tanke på enkelhet og utvidelse. Visuelle skriptverktøy gir ikke-kodere eller de med minimal forståelse av koding muligheter til å puste liv i deres kreative visjoner. Det vil ta tid å mestre, men dra-og-slipp-grafene som fjerner kravet om å skrive kodelinjer er en fin måte å komme i gang med spillutvikling.

“Vi er alle enige om at Unity som en motor gir god kjernefunksjonalitet, og det er veldig enkelt å utvide og tilpasse fordi det er veldig enkelt å bruke redigeringsfunksjonene og plugin-verktøyene,“ sa Xun Zhu, Technical Artist Lead hos 24 Entertainment, teamet bak Naraka: Bladepoint. En forenklet design er ideelt for en spillmotor, ettersom den lar skapere og utviklere fokusere på det som virkelig betyr noe: spillet. Omfanget av Unitys evner betyr også at motoren kan produsere viltvoksende PC- og konsollprosjekter som Fall Guys: Ultimate Knockout, Valheim eller Kerbal Space Program eller mobile titler som League of Legends: Wild Rift. Omfanget av hva Unity er i stand til er kun begrenset av skaperens ambisjon.

Men hva om skaperen er en mer erfaren utvikler, kanskje noen med kunnskap om koding? Unity tilbyr programmeringsspråket C# 8 for å sikre at brukerne har den siste iterasjonen av kodebasen, for å fremme funksjonalitet og fleksibilitet – og dette er til og med tilgjengelig for massene, siden de nevnte visuelle verktøyene er i stand til å manipulere spillkoden på en måte som er relativt lett å forstå.

“Long Term Support (LTS)-utgivelsen er for skaperne som verdsetter maksimal stabilitet og støtte“ tilføyde Unity Senior VP Hauwert. “Den inkluderer forbedringer for å effektivisere kodingsopplevelsen, forbedret testing og profilering og andre forbedringer. For å oppnå mer på kortere tid, alt sammen med en jevnere arbeidsflyt – og lever deretter spillet ditt til et bredest mulig publikum.“

Ettersom det tar mye tid og ressurser å lage videospill, er det avgjørende at prosjektet kan lagres, synkroniseres og deles på tvers av et antall brukere. Unity-økosystemet tilbyr teamstøtte for flere brukere, slik at hvert medlem av teamet, uavhengig av rolle, kan få tilgang til og jobbe med prosjektet. Det er til og med en lokal hurtigbuffertjeneste kjent som Accelerator innebygd for å hjelpe til med å øke nedlatsingshastigheten for kildekode og assets.

Når vi snakker om assets, er Unity Asset Store ypperlig butikk for å lage spill. Enten det er å selge kode eller kunst, eller rettere sagt kjøpe noe fra en annen utvikler, er Asset Store enkel å bruke og har til og med over 6000 gratis assets. Verktøyene og kunsten som kan kjøpes kan være den ideelle måten å bringe en verden til live, og kan variere fra enkle dekorative steiner til forhåndsbygde systemer for vannfysikk eller andre spillsystemer. Muligheten til å kjøpe helt ferdigbygde byer er også der!

“Det er en enorm ressurs for utviklere, vi har over 69 000 pakker i butikken,“ sa Peter O’Reilly, leder for Asset Store. “Over 1,3 millioner 3D-kunstressurser, over 9000 verktøy... den har alt du trenger for å komme i gang og akselerere utviklingen din.“

Unity Asset Store er integrert på en slik måte at alt er fullstendig modulært, og kan justeres og vris for å passe til utviklerens personlige behov – og for å få en idé om hva slags kvalitet som tilbys i Asset Store, brukes de tilgjengelige assetsene ganske ofte av skapere i alle størrelser, fra AAA til indie eller hobbyister.

Unity er en massiv motor med enormt kreativt potensial, så mens vi allerede har utforsket mye av det som tilbys, vil vi dykke litt lenger i fremtiden. Husk å besøke oss igjen om en ukes tid, når vi sjekker ut hvordan du kan gjøre kreativitet om til utviklingsmoment.

For mer informasjon om Unity, dets produkter og tjenester, besøk deres hjemmeside.

Unity, støtte og det å gi et sammenhengende miljø for utviklere

HQ

I neste fase av vårt Unity-dypdykk beveger vi oss bort fra motoren og hvordan den oppmuntrer til mer kreativitet med utviklerne, for heller å fokusere på de spesifikke verktøyene som er designet for å gi skaperne mer momentum.

Vi skal se på de praktiske samarbeidsverktøyene som gjør det lettere å jobbe som et team, eksternt eller på et kontor, samt det store utvalget av støttetjenester for å sikre at skapere alltid har tilgang til en hjelpende hånd. Så, la oss dykke ned i hvordan Unity oppmuntrer og hjelper til med å jobbe som et team.

I en dag og alder når det å jobbe eksternt blir mer vanlig, kan det være utfordrende å koordinere utviklingen mellom et team av individer. Unity tilbyr en praktisk løsning på dette problemet med det kraftige samarbeidsverktøyet Plastic SCM, som er i stand til å sjonglere tusenvis av brukere i en enkelt forekomst, noe som gir mulighet for ikke bare sanntidsinnholdskaping, men også skybasert eksternt eller lokalt arbeid. Så om en utvikler er et to-manns indie-team som jobber fra et skur, eller et multinasjonalt, multikontors AAA-studio, har Unity evnene til å støtte det en skaper trenger for å få liv i prosjektene sine.

”Plastic SCM er en flaggskips-versjonskontrolløsning,” sa Felix Thé, Vice President, Product Management i Unity. ”Det kan håndtere de største depotene, massive binære filstørrelsene og tusenvis av samtidige brukere, samtidig som den støtter distribuerte og sentraliserte lagre. Det har også de mest automatiserte forgreningsmulighetene, så alt du trenger for å lage en arbeidsflyt for innhold i sanntid – enten det er i skyen eller lokalt – støttes av Plastic SCM.”

Det er ingen hemmelighet at spillutvikling er utfordrende, uavhengig av personlig ferdighet eller verktøyene en utvikler disponerer. Det er nettopp derfor det å ha en hjelpende hånd ikke er noe å vike fra. Unity tilbyr støtte på det høyeste nivået til de som kjøper tjenestene, støtte som vil hjelpe brukerne i riktig retning når en hindring i prosessen blir møtt. Støtten skriver ikke koden for skaperne, men det er et flott sted å finne hjelp til feilretting, effektivisering og spillrevisjon for å sikre at et best mulig produkt leveres på slutten av det hele.

Professional Services gir deg tilgang til Unity-eksperter på alle produksjonsstadier, slik at du fullt ut kan dra nytte av velprøvd beste praksis fra start til sltt,” sier Thé. ”Løsninger er skreddersydd for organisasjonen din for å hjelpe deg med å redusere risiko og akselerere utviklingen. Unity Professional Services gjennomfører en grundig analyse av prosjektets kode og assets for å identifisere områder for optimalisering. Vi vil levere en rapport med praktiske anbefalninger basert på Unitys beste praksis for å hjelpe deg med å maksimere effektivitet og ytelse.”

Ettersom spillutvikling ofte er plaget med komplikasjoner, er det tilfeller der en skaper treffer et uforutsett problem som kan virke umulig å løse. Unity kommer forberedt ved å tilby en løsning.

”Utviklere trenger hjelp på forskjellige områder,” sa Thé. Det var fornuftig å splitte støtten vår, for å bedre tilby service til våre kunder på et bestemt område. Noen av disse inkluderer CAP (Code, Assets, Performance) – en tredagers analyse av kode og assets for å avdekke årsakene til ytelsesproblemer og deretter gi en praktisk rapport med anbefalninger om beste praksis.”

For å bygge videre på dette, gir Unity til og med en komplett spillrevisjon om nødvendig.

”Ved å bruke Unity-proprietære spilldata for å sammenlikne spillet ditt, gir vi anbefalninger for å forbedre viktige aspekter ved oppbevaring, inntektsgenerering og spilleropplevelse,” nevnte Thé. ”I tillegg til noen flere du finner på nettstedet vårt, eller gjennom våre kontoadministratorer.”

Og med det, for å finne mer informasjon om Unity, dets tjenester, verktøy og produkter, besøk nettstedet deres Unity.

Flere koblinger

HQ

Multiplayer har vokst seg til å bli en grunnleggende del av videospill. En stor del av moderne spill er utelukkende skapt for å la folk over hele verden samles og spille med hverandre. Å støtte slike verdensomfattende matchmaking-systemer er uansett ikke lett eller billig, uansett om det er utviklere som ønsker å håndtere dette selv eller la en tredjepart ta seg av det. Unity vil lette på denne byrden ved å investere i over 190 datasentere over hele kloden, noe som sammen med Unity sin Multiplay-spillserver gjør matchmaking mer tilgjengelig og finansielt mulig.

“Spillet ditt sin suksess burde ikke avhenge av å ha infrastruktur’, byggeferdigheter eller nok servere,” sa Felix Thè, “Vice President of Product Management” hos Unity. “Multiplay fjerner kompleksiteten fra det å skape og operere grunnleggende teknologi, så du kan fokusere på å skape en engasjerende spilleropplevelse. Med våre cloud-servere vil vi sørge for at det er null nedetid slik at du ikke trenger å bekymre deg for det. Vi har et voksende nettverk av datasentere over 70 regioner, og Multiplay Cloud Platform tilbyr verdensomfattende dekning og støtte 24/7.”

Å skape et matchmaking-system er mer komplekst enn å ha de nødvendige datasenterene. For å hjelpe utviklere med å komme over dette har Unity skapt en løsning kalt Matchmaker, noe som forsikrer at spillerne matches for den beste gameplayopplevelsen som er mulig – både når det gjelder kvaliteten på koblingen med andre spillere og deres respektive ferdighetsnivå.

“Matchmaker handler om å koble spillere basert på hvilket som helst valgt kriterie for å sørge for at de har en glimrende opplevelse på internett,” sa Jeff Collins, “Senior Vice President of Engineering” hos Unity. “Dette inkluderer det å forsikre at spillere fra samme region kobles til en server som vil gi dem minst mulig forsinkelser, samt å finne spillere med lignende ferdigheter slik at det gir en balansert spilleropplevelse for alle spillere på den samme serveren.”

Spilling på internett bringer med seg sine egne utviklingsutfordringer. Bare over de siste årene alene har vi sett hendelser hvor spill har hatt problemer med å skalere infrastrukturen, noe som kan skyldes til de ofte høye spillertallene og dyre prisene på å drive spillservere. Siden disse systemene ofte går på tomgang, men samtidig må tåle krav om korte ventetider og rask fylling av kamper, vil problemer kunne dukke opp.

Det er ganske vanlig i populære multiplayerspill, som for eksempel Destiny 2 og når World of Warcraft får store oppdateringer, at spillerbasen skyter i været, noe som deretter fører til lange tider i kø. Unity sitt multi-cloud-system kan løse disse problemene, ifølge Collins.

“Clouden skalerer seg med pågangen, og kan støtte selv de største spill. Integrert med store offentlige nettskyer og over 190 datasentere er multi-cloud-fremgangen designet for motstandsdyktighet og prestasjon på en skala. Blant mange kjennetegn er det å forsikre seg om at køene er fulle og at spillerne kommer raskt inn i spillene noe av det viktigste med matchmaking. Nøkkelideen er at vi gir skaperne kontroll til å komme på parameterene for hvordan de ønsker at lobbyer skal fylles og la Unity ta seg av koblingen.”

Som med hvilket som helst multiplayerspill er det nødvendig for spillerne å kunne kommunisere med hverandre. Unity kan ta denne jobben fra brukerne hender ved å bruke Vivox-systemer som tilbyr stemme- og tekst-baserte løsninger.

“Vivox er lett å integrere, og viktigst av alt helt til å stole på,” fortalte Thè oss. “Det er en bevist løsning som bruker minimalt med intern overhead for å få beina. Vivox er en dedikert VOIP- og tekst-basert løsning som er klar for utviklere til å plugge inn i spillene sine. Dette betyr mer fokus på forbedret strategisk gameplay med kommunikasjon av topp kvalitet. Vivox stoles på av noen av de største selskapene i industrien, inkludert Riot, Ubisoft og PUBG. Store eller små, Vivox er en løsning som hjelper utviklerne med å levere en pålitelig og fungerende kommunikasjonskanal for spillet deres”

Når det er sagt kan du finne mer informasjon om Unity, service-verktøyene og produktene deres ved å besøke nettsiden Unity.

Unity, gir skaperne de analystiske verktøyene som driver engasjement og inntekter

HQ

I disse dager er det å lansere et spill bare det første og mange steg i livet til et suksessfullt spill. Spillerne og samfunnet forventer støtte etter lansering også, uansett om det er nytt innhold eller noe så enkelt som balansejusteringer og fiksing av problemer. Unity har et utvalg tjenester som hjelper med å drive spillerengasjement og forsikre at skaperne kan generere inntekter etter lansering, noe som i tillegg øker spillets verdi i spillernes øyne.

Spilleranalyser spiller to nøkkelroller for brukerne våre. For det første hjelper det deg med å bedre forstå hvordan man skaper en balansert økonomi i selve spillet,” sa Julie Shumaker, “Senior Vice President of Revenue” hos Unity. “For det andre er det elementer som er spilleranalyser som kan puttes tilbake i R&D-syklusen som finjusterer spillet ditt slik at nytt innhold du lager passer bedre til hvordan spillerne bruker det.”

Utviklere som planlegger å tjene penger på prosjektet sitt, ved å for eksempel bruke butikker eller reklamer, kan bruke en lett turnkey-løsning levert direkte av Unity. Designet som en utvidelse av det komplekse og kraftige analysesystemet fra Unity vil disse identifisere hva en spillers interesser er i spillet og gi informasjonen til utviklerne. Det er deretter opp til utviklerne å bygge på sin kreative plan mens de samtidig bruker data som reflekterer interessen til spillbasen for å vedlikeholde en stabil inntekt som kan brukes som grunnsteinen for det neste prosjektet de har planlagt.

UnityAds har to viktige roller,” sa Shumaker til oss. “Den første er å tjene penger på eiendommen utviklerne skaper i spillet sitt. Den andre er å kunne utnytte den eiendommen til å drive brukerforbruket videre.”

Unity har også tatt seg tid til å vurdere de ulike butikk-mulighetene for IAP som er tilgjengelige på de mange ulike, aktive plattformene i denne moderne eraen av utvikling.

“Vi forener dette i spillet, så du trenger ikke å tenke på de varierte butikkene siden dette blir tatt hånd om i bakgrunnen,” nevnte Shumaker. “Igjen er dette hvordan vi lar utviklere å fokusere på å levere fantastisk innhold til brukerne sine, og vi tar oss av logistikken som gjør det mulig.”

Etter hvert som spill blir stadig mer populære og hverdagslig endres måten spillerbasen nyter dem som et tidsfordriv. Vi ser et skifte fra når folk liker å spille fra helgene til vanlige ukedager. Unity ser ikke bare dette skiftet, men gir skaperne tilgang til slik type informasjon og verktøyene som trengs for å tilpasse og produsere innholdet som forbrukere søker. Uansett om det er gjennom analyser eller inntekter vil Unity hjelpe utviklere med å ikke bare lage spillene de drømmer om, men hjelper dem med å sikre at det overlever etter lansering også.

Når det er sagt kan du finne mer informasjon om Unity, tjenestene, verktøyene og produktene deres ved å besøke Unity sin nettside.

Nyheter

dropdownMenu

Nyheter

Nyeste populære kommenterte

Forspill

Nyeste populære kommenterte

Anmeldelser

Nyeste populære kommenterte

Artikler

Nyeste populære kommenterte
Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.