Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Dirt Rally

Vi har prøvd Dirt Rally på konsoll, og vi elsket det!

Codemasters er nøye med å understreke at Dirt Rally er en simulator og ikke en arkaderacer. Spillet er likevel noe for alle som liker bilkjøring, sier nå vi...

Det er slett ikke uvanlig i sjangeren. Racingsimulatorer av den omfattende sorten kan ofte virke avskrekkende for spillere som helst vil ha enkel moro, og derfor velger de heller noe mer tilgjengelig som passer under arkade-knaggen. Ulempen med dette er at det ofte er i simulatorene det egentlig er mest moro å hente, så lenge man tar seg tid til å lære seg spillet å kjenne. Dette gjelder ikke minst for Dirt Rally. Det er krevende, det er dypt og det kan være frustrerende, men pokker så bra det er også! Jeg har aldri vært borti et spill som bedre formidler følelsen av ekte rally, der man suser forbi trær og bukser i 150 km/t, på veier hovr vanlige folk kjører i 40.

Det er altså ikke uten grunn at vår kollega og racingekspert Petter Hegevall fa Sverige tildelte spillet tittelen som "tidenes mest realistiske rallyspill" da han anmeldte PC-versjonen i desember. Nå som vi har fått testet PS4-versjonen, med et Thrustmaster-ratt og pedaler til og med, kan vi bekrefte at kvaliteten har blitt med over til konsoll. Vi vil ha mer, rett og slett!

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser
Dirt RallyDirt Rally

Dette er nemlig et spill der du virkelig kan kjenne hvordan de fire hjulene oppfører seg. Du kan føle underlaget, og du merker tydelig forskjell på asfalt og grus. Det er åpenbart at teamet hos Codemasters har brukt enormt med tid og krefter på terrenget og fysikkmotoren, for å virkelig få frem råskapen til rallysporten. Alt som fungerte så bra i PC-utgaven er dessuten tilstede her.

Nå må du ikke misforstå og tenke at undertegnende gjorde rent bord da Codemasters tok med seg spillet sitt til Madrid. Jeg merker kvalitetene til spillet, men jeg innehar ikke kjøreferdigheter som matcher dem. Tvert imot tilbrakte jeg mye tid i grøfta. Jeg studerte floraen i skogen nærgående, og testet grensene til bilen langt forbi hva sikkerhetsteamet til enhver rallyfører ville vært komfortable med. Samtidig merket jeg en bedring. Jeg klarte med museskritt å tilpasse meg tilbakemeldingene fra bilen og underlaget. Jeg tok mine første skritt mot å utvikle racinginstinkter, og det føltes både naturlig og deilig.

Ettersom jeg har spilt mest racingspill på bane var overgangen til rally voldsom for meg. Her kjører man ikke gjennom de samme kurvene gang på gang, men må heller takle terreng og hindringer som endres hele veien start til mål. Det kan være krevende selv for erfarne spillere, og derfor har Codemasters laget en rekke tutorial-videoer der man får hendige tips fra profesjonelle rallyførere. Faktisk har de laget så mye som 21 forskjellige videoer, og for å ta et eksempel lærte jeg masse av "how to approach crests and leaps"-videoen. Alt handler om å ha rikitg balanse i bilen, om å holde farten under kontroll, bremse på de rette stedene og se fremover mot neste hinder før du er ferdig med svingen du er inne i. Skal du bli skikkelig god må du også ha blind tillit til den trofaste kartleseren din.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

På den tekniske siden både ser og føles spillet ut omtrent som PC-versjonen, bare med litt under maks innstillinger. På PS4 kjører dessuten spillet med 1080p-oppløsning og 60 bilder i sekundet, slik det bør være for et racingspill. På Xbox One skaleres oppløsningen ned til 900p der det er nødvendig (dynamisk nedskalering), men ettersom dette må til for å sikre bildeoppdateringen synes jeg det er en riktig avgjørelse. Det samme gjelder avgjørelsen om å tone ned detaljene i grafikken litt, for å sikre at kjørefysikken fungerer knirkefritt hele tiden. Det er tross alt dette som gjør spillet, og man har jo ikke tid til å se på utsikten uansett.

Etter å ha spilt en halvtimes tid var tidsfristen ute, men det var fortsatt rom for å se en av Codmasters-folkene vise oss hvordan man skal kjøre. Han startet med å snakke om konsepter og systemer som "real roads" og "surface depths simulation", før vi spurte ham om en litt mer praktisk demonstrasjon. Dette angret vi ikke på. Fyren, Chief Game Designer Paul Coleman, visste hva han drev med og det var imponerende å se hva som er mulig å få til hvis man har lagt ned nok timer i spillet. Coleman danset gjennom løypa som en ekte rallyfører, fullstendig fri for de høye skuldrene resten av oss fremdeles satt med fra den foregående halvtimen.

Mens det var begrenset med fartsetapper å prøve på dette arrangementet, vil fullversjonen ha rikelig med innhold. Man får 39 biler og over 70 fartsetapper fordelt over seks rally, ved siden av drøssevis av tilpasningmuligheter for alle bilene. Dessuten har spillet lisensiert World Rallycross-innhold, nye Classic Mini- og Super 1600-klasser, Pikes Peak-grusbanen og flere referanser og høflige hilsener til rallylegender som Colin McRae og Sebastien Loeb (deriblant en dokumentar om førstnevnte).

Konklusjonen er dermed nesten klar, selv om vi ikke har testet fullversjonen ennå. I likhet med PC-utgaven kommer konsollversjonen av Dirt Rally etter alt å dømme til å bli aldeles strålende. Gjennom Codemasters RaceNet-system får man alle online-funksjonene man kan tenke seg, og selve kjørefysikken i dette spillet setter en ny standard for sjangeren. Vi ser ingen grunner til å styre unna når Dirt Rally ankommer Playstation 4 og Xbox One den 5. april, med mindre du allerede spiller PC-utgaven da...

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser
Dirt RallyDirt RallyDirt RallyDirt Rally
Dirt RallyDirt Rally
Dirt Rally
Dirt RallyDirt RallyDirt RallyDirt Rally

Relaterte tekster

Dirt Rally (konsoll)Score

Dirt Rally (konsoll)

ANMELDELSE. Skrevet av Daniel Andersen

Å kjøre i 200 kilometer i timen på smale veier gjennom de finske skoger har aldri vært mer skummelt, men det har aldri vært mer moro heller!

Dirt RallyScore

Dirt Rally

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Gamereactors egen racingfører har brukt 2015 på å forelske seg i Codemasters på nytt. Etter over 100 timer med Dirt Rally er karakteren klar...

Her er Dirt Rally-vinnerne!

Her er Dirt Rally-vinnerne!

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

Gamereactor hadde nylige en stor Dirt Rally-konkurranse der rekordmange deltok på tvers av plattformene i hele Norden. Målet var å bruke kortest mulig tid på banen Pike's...

GR Live spiller Dirt Rally

GR Live spiller Dirt Rally

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Vår Dirt Rally-konkurranse er godt igang, og du kan delta ved å søke for enten "GamereactorPS4", "GamereactorXB1" eller "GamereactorSteam" i fanen med ligaer. I et forsøk...

GR Live presser grensene i Dirt Rally

GR Live presser grensene i Dirt Rally

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Dirt Rally-konkurransen vår er i full gang, og ved å søke opp "GamereactorPS4", "GamereactorXB1" eller "GamereactorSteam" i ligaens faner kan du melde deg på med din...

Disse leder i Dirt Rally-konkurransen

Disse leder i Dirt Rally-konkurransen

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

Vår Dirt Rally-konkurranse spoler avsted, og mens du leser dette sitter det noen og forsøker å få ny bestetid på Pike's Peak-banen. Hvorfor? Fordi man kan vinne ratt,...

Vinn ratt og pedaler i Dirt Rally

Vinn ratt og pedaler i Dirt Rally

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

Dirt Rally er omsider ute til PC, PS4 og Xbox One, og som en slags markering for det glimrende racingspillet har vi satt sammen en konkurranse hvor du kan vinne kule...



Loading next content