Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Star Wars Jedi: Fallen Order

Vi har prøvd Star Wars Jedi: Fallen Order

Med forsiktig optimisme satte vi oss ned under E3 for å prøve Respawn Entertainments kommende Star Wars-spill.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Helt siden det ble avslørt at Respawn jobber på et offisielt Star Wars-spill har hype-faktoren sakte, men sikkert steget, og mange spekulerte på hva for en slags opplevelse vi hadde i vente. Nå som E3 er over kan vi med sikkerhet si at vi har svarene på de spørsmålene vi hadde etter den første traileren, samt gameplay-demonstrasjonen på E3, og disse kan vi nå presentere dere for. Det er på tide å finne ut presis hvilken størrelse Star Wars Jedi: Fallen Order egentlig er.

Star Wars Jedi: Fallen Order er et singleplayer-orientert action-eventyr som foregår imellom tredje og fjerde Star Wars-film, altså etter at republikken gikk under, og hvor imperiet begynner å ta form. Du spiller som en av de siste overlevende fra Jedi-ordenen, som har overlevd den forferdelige Order 66, hvor klonehæren masseutrydder de mange Jediene. Du heter Cal Kestis, og du gjør det som skal til for å overleve i denne barske nye verden, og det betyr å unngå imperiet uansett hva.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

Og nå er det på tide å dykke ned i noen av de mer presise narrative detaljene. Da vi befant oss på E3-messegulvet fikk vi nemlig muligheten til å prøve spillet en del, og her rotet vi rundt med mekanikkene i et treningsområde av spillet. Nei, vi fikk ikke prøve hele den spillbare demonstrasjonen, men vi så og spilte nok til å danne oss et samlet inntrykk av hvordan mekanikkene samles til én kombinert spillopplevelse.

Ulik balansen mellom Jedi og Sith i DICEs Battlefront-opplevelser, så handler Fallen Order om strategi, hvor det er nødvendig å tilgå hvert eneste kampscenario med en frykt for livet. Du kan faktisk ikke, selv om demonstrasjonen hentydet til det, kaste deg hodeløst inn i kamp og forvente å knuse alt på din vei, for det betyr mest sannsynlig den sikre død. Spillet handler om å være en Jedi, og det betyr å agere på gjennomtenkt vis, og kun ta kalkulerte risikoer - og viktigst av alt forbli rolig i ellers intense situasjoner.

Fallen Order gir spilleren muligheten til å bevege seg fritt rundt, og du kan rolig utforske all kriker og kroker av spillets verden, men selve bevegelsesmønsteret er designet for å være allsidig, og det gjelder både i og utenfor kamp. Du kan unngå angrep ved eksempelvis å stupe unna, og du kan også låse deg fast på fiender for å gjøre en duell så autentisk som mulig. Utover det kan du, bare ved å holde L2-knappen nede (på PlayStation), sende laserskudd tilbake mot dem som har avfyrt dem. Dette beskytter mot de mest grunnleggende angrepene, men du kan kun benytte denne løsningen et begrenset antall ganger før du må senke det igjen. Dessuten kan Cals lille droide heale, men kun et begrenset antall ganger, og prosessen kan avbrytes av et angrep. Du er aldri helt sikker.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order

Når man først beskuer kampene i Star Wars Jedi: Fallen Order, så ser man umiddelbart et klassisk hack n' slash-system, men ser du litt lengre, og dykker ned under overflaten av opplevelsen, så skjer det altså noe helt spesielt og er ganske annerledes enn forventet. Du kan parere kommende angrep, men kun ved å aktivere evnen i splitsekundet innen det treffer, og det handler hovedsaklig om timing, akkurat som i de gamle Assassin's Creed-spillene eller i Sekiro: Shadows Die Twice, hvor det handler om å være oppmerksom på fiendens bevegelser, og agere deretter. Det er dog verdt å nevne at ingen av disse tingene virker alene, og spilleren må benytte samtlige defensive mekanikker for å overleve.

Utover det er det to angrepstyper, et standardangrep og et mer kraftig og tungt angrep. For å kunne benytte den tyngre varianten må spilleren også benytte Force, og dette fås kun ved å angripe fiender, eller når man er helt ute av kamp. Disse kan bryte en fiendes blokkeringer, men de er langsomme, og du kan fort selv bli sårbar for angrep på denne måten.

Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen Order
Star Wars Jedi: Fallen OrderStar Wars Jedi: Fallen Order