Helt siden det ble avslørt at Respawn jobber på et offisielt Star Wars-spill har hype-faktoren sakte, men sikkert steget, og mange spekulerte på hva for en slags opplevelse vi hadde i vente. Nå som E3 er over kan vi med sikkerhet si at vi har svarene på de spørsmålene vi hadde etter den første traileren, samt gameplay-demonstrasjonen på E3, og disse kan vi nå presentere dere for. Det er på tide å finne ut presis hvilken størrelse Star Wars Jedi: Fallen Order egentlig er.
Star Wars Jedi: Fallen Order er et singleplayer-orientert action-eventyr som foregår imellom tredje og fjerde Star Wars-film, altså etter at republikken gikk under, og hvor imperiet begynner å ta form. Du spiller som en av de siste overlevende fra Jedi-ordenen, som har overlevd den forferdelige Order 66, hvor klonehæren masseutrydder de mange Jediene. Du heter Cal Kestis, og du gjør det som skal til for å overleve i denne barske nye verden, og det betyr å unngå imperiet uansett hva.
Og nå er det på tide å dykke ned i noen av de mer presise narrative detaljene. Da vi befant oss på E3-messegulvet fikk vi nemlig muligheten til å prøve spillet en del, og her rotet vi rundt med mekanikkene i et treningsområde av spillet. Nei, vi fikk ikke prøve hele den spillbare demonstrasjonen, men vi så og spilte nok til å danne oss et samlet inntrykk av hvordan mekanikkene samles til én kombinert spillopplevelse.
Ulik balansen mellom Jedi og Sith i DICEs Battlefront-opplevelser, så handler Fallen Order om strategi, hvor det er nødvendig å tilgå hvert eneste kampscenario med en frykt for livet. Du kan faktisk ikke, selv om demonstrasjonen hentydet til det, kaste deg hodeløst inn i kamp og forvente å knuse alt på din vei, for det betyr mest sannsynlig den sikre død. Spillet handler om å være en Jedi, og det betyr å agere på gjennomtenkt vis, og kun ta kalkulerte risikoer - og viktigst av alt forbli rolig i ellers intense situasjoner.
Fallen Order gir spilleren muligheten til å bevege seg fritt rundt, og du kan rolig utforske all kriker og kroker av spillets verden, men selve bevegelsesmønsteret er designet for å være allsidig, og det gjelder både i og utenfor kamp. Du kan unngå angrep ved eksempelvis å stupe unna, og du kan også låse deg fast på fiender for å gjøre en duell så autentisk som mulig. Utover det kan du, bare ved å holde L2-knappen nede (på PlayStation), sende laserskudd tilbake mot dem som har avfyrt dem. Dette beskytter mot de mest grunnleggende angrepene, men du kan kun benytte denne løsningen et begrenset antall ganger før du må senke det igjen. Dessuten kan Cals lille droide heale, men kun et begrenset antall ganger, og prosessen kan avbrytes av et angrep. Du er aldri helt sikker.
Når man først beskuer kampene i Star Wars Jedi: Fallen Order, så ser man umiddelbart et klassisk hack n' slash-system, men ser du litt lengre, og dykker ned under overflaten av opplevelsen, så skjer det altså noe helt spesielt og er ganske annerledes enn forventet. Du kan parere kommende angrep, men kun ved å aktivere evnen i splitsekundet innen det treffer, og det handler hovedsaklig om timing, akkurat som i de gamle Assassin's Creed-spillene eller i Sekiro: Shadows Die Twice, hvor det handler om å være oppmerksom på fiendens bevegelser, og agere deretter. Det er dog verdt å nevne at ingen av disse tingene virker alene, og spilleren må benytte samtlige defensive mekanikker for å overleve.
Utover det er det to angrepstyper, et standardangrep og et mer kraftig og tungt angrep. For å kunne benytte den tyngre varianten må spilleren også benytte Force, og dette fås kun ved å angripe fiender, eller når man er helt ute av kamp. Disse kan bryte en fiendes blokkeringer, men de er langsomme, og du kan fort selv bli sårbar for angrep på denne måten.
Utover de mest grunnleggende angrepsformene, så lar Fallen Order deg også inngå i mer luftbåren kamp, hvis du ønsker det. Nei, det likner ikke noe av det vi for eksempel ser i Devil May Cry-serien, men du kan fortsatt hoppe opp og holde deg i luften med noen få slag med lyssabelen. Og når vi nå er inne på det med å hoppe, så er det verdt å nevne at Fallen Order ikke er den type Star Wars-spill hvor du kan hoppe hundrevis av meter på en gang; du får muligheten til å "dobbelthoppe", og du kan bruke en rekke klatreteknikker for å komme deg dit du skal, som den ikoniske Respawn-veggløpingen.
Det mest ikoniske verktøyet i Jedi-karakterens arsenal er naturligvis The Force, og det er et uhyre mektig og nyttig våpen i Fallen Order. her er det nemlig en rekke teknikker du kan bruke for å øke effektiviteten i kamp. Aller først har du muligheten til å trekke noe mot deg med Force Pull. Dette kan brukes til å manipulere objekter eller fiender. Utover det har du naturligvis også Force Push, som kan brukes til å skape avstand mellom Cal og de mange fiendene, eller bare å flytte et objekt fra et sted til et annet. En annen evne som er spesielt brukbar i intense kampsituasjoner er Force Stasis, som gjør det mulig å bremse ned tiden, så du har mer tid til å tenke deg om. Hver eneste av disse kreftene krever The Force, og du har kun en begrenset mengde.
Før vi ser nærmere på noen av fiendene du vil møte i spillet, så vet vi at mange er nysgjerrige om muligheten for å kaste lyssabelen, og den gode nyheten er at Fallen Order ikke skuffer i dette departementet. Hvis du har nok Force tilgjengelig, så kan du kaste våpenet igjennom enhver fiende foran deg, men det er en farlig evne å bruke, da du i ganske lang tid er helt åpen for angrep.
Star Wars Jedi: Fallen Order vil by på et gigantisk galleri av spennende fiender, og noen av disse er immune for Force-evner. Det er typiske soldater med laserrifler, og det er dessuten oppgraderte generaler som enten er trent til nærkamp eller har flammekaster og bazookaer. Vi løp inn i to typer droider, hvorav den ene fløy rundt (som på Hoth i Episode V) og avfyrte skudd på oss. Dessuten var det større menneskelige droider (som i Rogue One), som tilsynelatende krever en del skade før de går ned på kne.
De vanskeligere fiendene er ikledd sorte, mystiske klær, og bruker nærkampsvåpen akkurat som lyssabeler. Disse dukket opp under vår tid med spillet fra tid til annen, og er ikke bare vanskelige å beseire, men oppfører seg markant annerledes, da de er mer kalkulerte, og angriper kun når det riktige tidspunktet melder seg - akkurat som spilleren selv. Her var det avgjørende å ha øvd på å parere, og vi døde flere ganger. Dessuten skulle vi opp mot en gigantisk AT-ST, som så sannelig var den mest imponerende kampen under hele demonstrasjonen. Her var målet å skjære løs på benene, inntil den store maskinen endelig gikk ned på knærne, og etterlot piloten sårbar. Det var et stort øyeblikk, og det viste hvordan Fallen Order benytter Uncharted-liknende cinematisk historiefortelling, men hvor du har litt mere styring.
Fallen Order er ikke blitt presentert helt som det burde ha blitt, om du spørr oss. Men det betyr ikke at du helt skal avskrive det, for alt tyder på at Respawn har laget et narrativt fokusert og uhyre velsammensatt eventyrspill, som vet nøyaktig hva det skal gjøre.