Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Hitman

Vi har prøvespilt Hitman

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg er vanligvis ikke av den oppfattelse at spill gjør folk voldelige, men når jeg går ned mot Themsen via en smal bakgate i London lurer jeg litt på om det kan ligge noe det likevel. Jeg passerer den bakre inngang til et teater hvor det blir båret inn nye varer samtidig som søppelsekker blir slept ut. Hvis jeg nå skulle ha sneket meg inn for å myrde en forbryterkonge som nyter kveldens forestilling, så ville det vært enklest å uskadeliggjøre søppelmannen og gått inn iført hans uniform. Kanskje jeg kunne tatt oppvaskeren, plukket opp en kasse med frukt og gått inn på den måten? Hjernen min kverner gjennom disse problemstillingene, og grunnen er at jeg nettopp har testet det nyeste Hitman.

HQ
HitmanHitmanHitmanHitman

Etter mye frem og tilbake rundt lanseringstidspunkt og i hvilken form det skulle slippes, falt til slutt valget ned på et episodeformat med start 11. mars. Da slippes prologen og området Paris, og det er nettopp dette jeg fikk teste i London.

Dette er en annonse:

Denne modellen kan virke merkelig, men IO Interactive-sjef Hannes Seifert har selvfølgelig en forklaring. Han forklarer at de har utviklet kun fem spill i serien på 15 år, og etter Blood Money brukte de seks år på Hitman: Absolution. Hannes sier at den lange utviklingstiden ga dem muligheten til bedre å lytte til spillerne, og deretter gjøre endringer i tråd med de mest vanlige ønskene. Dette var også første gang de prøvde seg på en slags flerspiller (Contracts), noe som ble langt mer populært enn forventet. Dette ga dem ideen om å gjøre ting litt annerledes, og dermed slippe spillet episodisk slik at kan utvikle spillet fra episode til episode. Spillerne har uttrykt størst entusiasme for å det å reise rundt i verden i det forrige spillet, og derfor har utviklerne ønsket å raffinere dette i konseptet World of Assassination.

HitmanHitmanHitman
Hitman

World of Assassination er en slags åpen verden hvor spillerne kan leke seg. Spillet er ikke åpen verden i samme forstand som GTA, men man har et verdenskart med ulike destinasjoner man kan velge mellom. Denne verdenen vil ha et levende element hvor utviklerne vil slippe løs oppdrag og hendelser som du kan bryne deg på. Det vil eksempelvis dukke opp det de kaller elusive targets, som er mål du kun vil finne i løpet av et vindu på 48 timer. Det vil være mye prestisje knyttet til å ha tatt ut alle disse målene innen første sesong er over. For deg som ikke er like hardcore vil det også finnes andre alternative oppdrag.

Dette er en annonse:

Vi får også en videreføring av Contract Mode fra Hitman: Absolution. I tillegg til oppdragene laget av communityet vil IO Interactive også by på det de kaller escalation contracts. Som navnet antyder er det snakk om oppdrag med økende vanskelighetsgrad, og du blir belønnet for rask og kreativ gjennomføring. Belønningen er poeng du kan bruke til låse opp nytt utstyr, og dette gjør det litt enklere for deg når du skal planlegge neste oppdrag. Du kan nemlig se an oppdragene og velge våpen og utstyr før du drar, og det er nyttig med flere strenger å spille på.

HQ

Denne formen har satt historien litt i andre rekke i forhold til Hitman: Absolution, som jo var veldig drevet av historien. Spillet vil ha en historie, men den vil være mer overordnet i formen. Alle brettene du passerer inneholder deler av fortellingen, og du kan møte viktige personer eller tjuvlytte på interessante samtaler for å finne ut hva som skjer. Foreløpig er dette live-elementet kun et løfte, og ikke noe vi har fått teste, men det høres ut som en interessant berikelse til spillet.

Det jeg derimot fikk teste, var som nevnt introduksjonspakken. Prologen skrur tiden tilbake 20 år, altså til den gangen Agent 47 begynte sitt arbeid for The Agency. Her møter vi Diane for første gang, og gjennomgår en tutorial kamuflert som 47s trening. Her plasseres vi på et filmsett hvor vi skal gjenskape berømte (fiktive) snikmord fra historien. Gameplayet er klassisk Hitman, men det blir raskt tydelig at de har lagt mye vekt på spillernes muligheter til å eksperimentere med brettene. Fremgangsmåtene varierer fra åpenbare til ikke fullt så åpenbare, og det er gøy å prøve seg frem. Den nye funksjonen opportunities hjelper meg med å finne mer kreative måter å ta ut målet på, og denne funksjonen finner du på ulike måter i brettene. Jeg får i oppdrag å drepe Jasper Knight, og idet jeg overhører et par mekanikere snakke om at Jasper skal teste et jagerfly får jeg opp meldingen «opportunity revealed». Jeg bedøver en mekaniker og tar antrekket hans før jeg avsikrer katapultsetet i flyet. Deretter henter jeg Jasper som motvillig går med på å sikkerhetssjekke flyet, og jeg får ham til å sette seg til rette og teste knappen til katapultsetet. Denne skal naturligvis ikke være aktiv på dette tidspunktet, men jeg har jo nettopp sørget for at den er nettopp det. Jasper forsvinner i hvert fall i flere retninger, og jeg har ryggen fri. Opportunities fungerer bra for de som ikke nødvendigvis vil finne ut alt på egenhånd, og de kan enkelt deaktiveres av de som vil ha en større utfordring.

Etter prologen er det klart for nåtidens Paris. Her har en av moteverdens største aktører, Viktor Novikov, satt opp et show hvor de heteste musikerne er på plass. Viktor er dessuten medlem av det internasjonale spionnettverket IAGO, og de har stjålet en NOC-liste som igjen fører til at Agent 47 må ta ham ut. Prologen ga oss et utvalg av mulige fremgangsmåter, men det er ingenting i forhold til hvordan det ser ut nå. Oppdraget utspiller seg i et stort herskapshus som er til vanlig er drevet som et museum. Huset er omgitt av en stor hage fylt med supermodeller, pressefolk og sikkerhetsvakter. Jeg trenger ikke å bevege meg langt før jeg begynner å se forskjellige fremgangsmåter. Modellen med det store egoet, Helmut Kruger, skaper problemer for Viktor, og jeg bestemmer meg for å følge etter ham for å se etter en potensiell åpning. Kanskje skal jeg velge å bli modell? Så langt kommer jeg imidlertid ikke, for på veien gjennom huset hører jeg en servitør snakke om Viktors yndlingscocktail. Jeg stjeler oppskriften, finner en annen servitør som ikke lenger trenger uniformen sin og går ned til kjøkkenet for å blande en cocktail ispedd litt rottegift. Alt vel. Dessverre blir jeg overmodig og begynner å tukle med vaktenes overvåkningsutstyr. Jeg, Agent 47 eller kelneren blir tatt på fersken, og vaktene har ingen motforestillinger mot å skyte meg.

HitmanHitmanHitman
Hitman

Det ser ut til å være mange muligheter i dette oppdraget, og Hannes beskriver hvert brett som en hullete ost - det er alltid en annen vei inn og ut enten det er en luftesjakt, en forkledning eller noe helt annet. Dessverre er koden jeg tester i dag så ustabil at jeg ikke får testet en fremgangsmåte helt ferdig. Paris viser uansett at de er på rett vei, og det blir absolutt bra hvis dette er standarden på brettene.

Min innledende tankelek var naturligvis bare en spøk, men Hitman utfordrer den kreative delen i hjernen min. Det er utallige måter man kan angripe oppdragene på, og alle er som små puzzles med sin egen historie. Ikke alle jeg tester i dag er like gode, men mye skyldes den uferdige koden. Det som er tydelig, er at IO Interactive ligger an til å lage sitt beste Hitman-spill til nå. Nå gjenstår det bare å se om episodeformatet er valgt for å gagne spilleren eller utvikleren og utgiveren.

HQ

Relaterte tekster

9
Sesongstart: HitmanScore

Sesongstart: Hitman

ANMELDELSE. Skrevet av Robin Høyland

Hitman er tilbake, denne gangen i episodeformat, og vi har fulgt Agent 47 til Paris for å sette karakter på starten av det nye eventyret hans...

0
Prøv Hitman gratis på PlayStation 4

Prøv Hitman gratis på PlayStation 4

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Danske IO Interactive har vist seg å være ganske gavmilde de siste årene med flere muligheter for å få deler av både Hitman og Hitman 2 for en billig penge eller helt...

1
Hitmans tredje episode er nå gratis

Hitmans tredje episode er nå gratis

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

IO Interactive har allerede tilbydd oss de to første episodene av Hitman gratis, men de har sannelig ikke tenkt å stoppe der. Nå kan det danske studioet nemlig avsløre...



Loading next content