Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
forspill
Borderlands 3

Vi har spilt Borderlands 3 i flere timer

Vi tok en tur til Los Angeles for å delta i Gearbox' gigantiske event, og for å spille Borderlands 3.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Den store Borderlands 3-avsløringen under PAX East-messen tidligere i år fikk mange fans til å hyle av glede, fordi mange av de snart har ventet på dette tredje kapitlet... ja, helt siden det andre kom i 2012 på PlayStation 3 og Xbox 360. Vi alle vet nå at Borderlands 3 kommer til å skje, og vi vet faktisk allerede ganske mye om spillet, som kommer ut 13. september.

Vi ble nemlig invitert hele veien til Los Angeles for å se nærmere på spillet, og vi fikk prøve det i hele 180 minutter, og etter å ha utforsket, skutt, sjekket ut våpen og lært mer om diverse karakterer, så har vi en del informasjon å dele med dere alle.

Vi ankom bygningen tidlig på morgenen, og det var allerede litt av en opplevelse da hele stedet var blitt tildekket med Psycho-masker fra gulv til loft. Herfra ble vi ledet til våre tildelte plasser, og herfra skulle vi være vitne til den store gameplay-avsløringen. Her så vi karakteren Amara, en mektig Siren begynne fra starten i spillet, og her fikk hun raskt selskap av Commander Claptrap, som er akkurat like sjarmerende... og irriterende som alltid.

Borderlands 3
Borderlands 3

Etter å ha vendt seg til basiskontrollene, dro Amara avgårde for å infiltrere en festning styrt av en fraksjon ved navn Children of the Vault, og det ble dessverre i selskap av vår unyttige robotvenn. Denne kulten er ganske interessant, for den har en forbindelse til spillets antagonister, som er post-apokalyptiske livestreamere (eller live-screamere som de heter i Borderlands 3). Ja, du hørte riktig - skurkene i spillet er ondskapsfulle fremtidsversjoner av livestreamere og YouTube-influencere, med dette som slagord; "Don't forget to like, comment and obey". Disse vil du støte på igjennom spillet, og spesielt anser de mange Vaults som er spredt på tvers av universet som deres rettmessige eiendom. Dog, som profesjonell Vault Hunter kan du naturligvis ikke la dem gå og tro det. Som Amara slutter du deg til en ny gruppe ved navn Crimson Raiders, som er ledet av Borderlands-veteranen Lilith, og selv om Calypso-tvillingene ser ut til å være flinke til å skape kaos, så er våre Crimson Raider også det.

Under gameplay-demonstrasjonen så vi Amara sparke Psycho-rumpe med en rekke helsprø våpen, og hun skiftet dem faktisk ut stort sett hvert femte minutt, for la oss være ærlig - når det gjelder fete våpen så er mer... ja, bare mer.

Det er tydelig at disse våpen er blitt designet skikkelig, og de er skikkelig gjennomtenkt. Faktisk er mer avanserte design tydeligere her etter relativt kort tid enn i hele Borderlands og Borderlands 2. Et eksempel på dette er at mange av våpnene for eksempel har alternative avfyringsmåter, og hvor noen lar deg skifte i mellom automatisk og semi-automatisk, så kan andre plutselig skifte ammunisjonstype, skulle du gå tom for en bestemt type. Et annet våpen kunne kanskje tilby granater som den ene typen, og varmesøkende missiler som den andre. Vår favoritt var en rifle som når den lades, danner en klone av seg selv som spilleren kaster foran seg, som så blir til en turret som skyter på alt den ser. Det er tydelig at det er mange, mange forskjellige våpentyper, og vi kan nesten forsikre dere om at Borderlands-fans ikke vil bli skuffet.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Og når vi snakker om saker og loot, så fant vi ut av litt mer om det helt nye systemet, som avgjør hva som dropper og når. Andre spill i serien har foretrukket delt loot i mellom spillerne, men Borderlands 3 gir oss friheten til å velge selv. Det er naturligvis dårlige nyheter for alle de loot-ninjaene vi vet eksisterer der ute. Det nye systemet gir hver eneste spiller gruppen separat loot. Det betyr at en karakter i høyt nivå fortsatt får ting tilsvarende sitt eget nivå, og det samme gjelder gruppemedlemmene i lavt nivå.

Å spille kooperativt er dog ikke tvunget, og du kan spille og nyte hele spillet selv om du ønsker det, og skulle du få bruk for lokal hjelp kan spillet også spilles i split-screen. Vi fikk faktisk ikke muligheten til å teste co-op under vår tid med spillet, men det ser ut til å være den optimale måten å oppleve Borderlands 3 på, som sannsynligvis ikke kommer som en overraskelse for noen. Gameplay-demonstrasjonen bød også på to utviklere som sammen skulle opp i mot Children of the Vault, og de spilte to forskjellige karakterklasser som fungerte glimrende sammen.

Og nå tilbake til Amara. Utover våpnene selv er det naturligvis morsomme evner å leke med, og de fikk vi muligheten til å se nærmere på. Amara, som er Siren, har tre separate Skill Trees, eller distinkte sub-klasser om man vil, og hver av disse tillater deg å skifte Ultimate-evner, oppgraderinger og endringer. Hovedevnen for en Siern er Slam, hvor Amara hopper opp i luften og kaster seg ned mot jorden og gjør skade på alle rundt henne. Hun kan også innkapsle fiender en slags sfære, for så å kaste dem bort, og hun kan kaste seg fremover via en slags Charge-evne. Du kan oppgradere visse evner og hennes grunnverdier i hennes diverse Skill Trees, og samtidig kan du oppgradere med passive "buffs". Det er dessuten verdt å poengtere at selv om Amara kun kan ha én evne tilknyttet om gangen, så kan en annen karakter, Xane, ha to.

Når man i kamp, som forøvrig føles dynamisk og intenst, skyter du hodene av bandittene, kaster deg rundt for å unngå fiendtlige skudd og sparker tønner fylt med merkverdig Elemental-materiale mot fiendene. Dessuten kan du destruere det meste av dine omgivelser, så fiendtlige områder kan du fort ødelegge. Du kan også ødelegge rør fylt med olje, som fører til ild og kaos. Spillernes bevegelser virker flytende, og mer av dine omgivelser kan nå benyttes til å skape variasjon i kampene. Det er masser av nye og interessante mekanikker her.

Borderlands 3
Borderlands 3

Et annet interessant og innovativt aspekt i det kommende spillet er huben, eller basen din om man vil, og grunnen til at denne er ute i rommet. Sanctuary 3 er faktisk et gigantisk romskip hvor du møter alle dine gamle og nye venner. Du kan også henge ute i dine private kamre og dra ut på oppdrag. Når vi snakker om oppdrag du tar fra Sanctuary 3, så foregår ikke disse bare på Pandora. Borderlands 3 lar deg reise i mellom flere planeter, og selv om vi ikke vet nøyaktig hvor mange det er snakk om, så kan man med sikkerhet si at Borderlands 3 ekspanderer seriens normale grenser, både i forhold til størrelse og innovasjon.

Miljøene du utforsker er, nettopp fordi de foregår på forskjellige planeter, ganske visuelt varierende. Selv om vi kun så en håndfull lokasjoner så vi både neon-fylte cyberpunk-byer, ødemarker, teknologisk avanserte fabrikker og religiøse kirkesamfunn. Det er ingen tvil om at Borderlands 3 sikter etter å gi deg masse forskjellige og minneverdige steder å utforske, og men du er der kan du kjøre i diverse kjøretøy, finne samleobjekter, innta festninger og utføre hover- og sideoppdrag. Det hele er dessuten pakket inn i en kosmisk tone, og i en ganske flott celshading-grafikk.

Begivenheten var i alt ganske imponerende, og etter en hel dag i selskap med Borderlands 3 er vi ganske sikre på at det tredje kapitlet blir verdt ventetiden.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Relaterte tekster

Borderlands 3Score

Borderlands 3

ANMELDELSE. Skrevet av Odd Karsten Svartaas

Borderlands 3 er endelig her, og Odd Karsten som er skikkelig Borderlands-fan har nå spilt igjennom det. Lever det opp til forventningene?



Loading next content