Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
forspill
Anno 1800

Vi har tatt en liten titt på Anno 1800

Ubisofts historietunge samfunnssimulator er tilbake - denne gangen med et fokus på den industrielle revolusjon.

  • Tekst: Kim Olsen (Oversatt av Odd Karsten Svartaas)

Skip

Anno-serien er definert som et RTS, eller kanskje heller en bybyggesimulator. Hvis du nå sitter og tenker "Sim City, bare med hester?" så er det ikke så langt unna! For dere av den litt eldre garde kan også Caesar IV fungere som et godt sammenligningsgrunnlag, bare at Anno 1800 har bedre grafikk og mer variasjon.

Så hva er det da? Jo, det er en simulasjon av en historisk periode uten et militært aspekt, hvor en bygger opp et samfunn fra bunnen av omtrent på 1800-tallet. Denne blir behjulpet med en historie verdig en BBC-miniserie om bedrageri, svik, og harde kår, og ikke minst hvilke nye muligheter England kunne se frem til under industrialiseringen - som steinstøvlunge og arbeiderslummer.

Kampanjen, eller historiedelen om man vil - som kun var tilgjengelig i begrenset omfang da jeg prøvde spillet - er reelt sett en avansert introduksjon til spillmekanikkene i forkledning med hatt og bart. For som med alle større RTS-simulasjonsspill så er det fryktelig mye informasjon og mekanikk å sette seg inn i.

Anno 1800

Jeg fikk prøvd litt av alt. Jeg fikk fisket, felt skog, lagd handelsvarer, oppgradert små bondehytter til arbeiderbrakker, etablert handel, og ikke minst desperat forsøkt å kontrollere tilbud og etterspørsel uten å styrte hele det lille imperiet mitt. Heldigvis kan man alltids bare jevne arbeidernes hjem med jorden om det blir for mange av de som går arbeidsløse - de fattige får klare seg selv.

Det er naturligvis en del begrensninger i en slik forspillsutgave, og mange muligheter var med overlegg låst for meg. Det er derfor en del detaljstyring jeg ikke fikk tilgang til, som skattelegging, prioritering av arbeid og annet - men igjen så var det utfordring nok å sikre nok bomull til arbeidsklær, nok griser til bacon på bordet, og kanskje viktigst av alt - poteter nok til å lage dram! Grafikken er pen å se på, og den lettanimerte stilen passer godt med denne polerte fortellingen om industrialiseringens solside og hvor mange firmaer som ble etablert i denne perioden.

Anno 1800

Anno-serien har hatt en lang pause, eller rettere sagt så har de hoppet fremover i tid med Anno 2070 og Anno 2205. Dette er dog ikke et problem, da Anno-serien ikke er kjent for å holde seg til en strikt kronologisk rekkefølge. Så det gjør ingenting når spillene er såpass velfungerende.

Gameplayet jeg fikk se er av natur ensformig, men grunnet kompleksiteten blir det ikke repetitivt. Ikke minst på grunn av de forskjellige og konstante utfordringene det er å fordele ressursene i et samfunn og rette opp i feil. Har du ikke nok lagerplass? Da stopper produksjonen fordi de ikke har noe sted å sende varene. Er det for lite bomull tilgjengelig så kan du ikke bygge arbeiderbrakker - eller kanskje verst av alt; har du glemt å bygge brannstasjoner så opplever du nok snarest at dine hus og hoteller brenner.

Anno 1800

Det irriterer meg at Anno 1800 nok ikke får den oppmerksomheten det fortjener når det kommer ut. Spillet er allerede velpolert og det var ingen tekniske eller spillmessige problemer å spore, selv om det er vanlig i "preview builds" av spill.

Utover dette så husker jeg også hvorfor jeg sluttet med denne typen spill - de er ekstremt vanedannende. Jeg spilte gjennom alt forspill-utgaven hadde å tilby i én omgang, noe som absolutt ikke var planen. Og når jeg tenker tilbake til min fortid med denne typen spill så fremstår de som en avhengighet vennene ens griper inn for å ta hånd om.

Skip
Skip

Jeg kommer til å spille Anno 1800 når det kommer ut i april, og selv om det nok trekker oppmerksomheten bort fra både jobb og familie så serjeg likevel frem til det å bygge en by og et forretningsimperium fra bunnen av - det blir så herlig!