I hjemstaten Ohio tester hurtigmatkjeden Wendy's ut en ny teknologi. I samarbeid med Google lager de en AI-chatbot som forstår hvordan kunder vanligvis legger inn bestillinger i drive-thrus, og som vil reagere deretter og ta imot bestillingen på en samtalepreget måte.
Wendy's mener at noen kunder kanskje ikke engang er klar over at de snakker med en AI-chatbot, ettersom de håper å gi en lignende opplevelse som en bemannet drive-thru. Hvis de er ute etter en slik opplevelse, kan man anbefale at de bare fortsetter å bruke mennesker, men det er en debatt vi helst ikke vil involvere oss i.
Wendys informasjonssjef sa at tidlige tester av AI-chatboten gir lovende resultater. Han sa: "den er minst like god som vår beste kundeservicerepresentant, og den er sannsynligvis i gjennomsnitt bedre."
Menneskene bak chatboten har også programmert den til å selge mer, slik at du blir spurt av en robot om du vil supersize måltidet ditt, legge til ekstrautstyr og alt annet som irriterer deg ved en drive-thru.
Hva synes du om at en AI tar bestillingen din?