hardware-tekster

Xbox Series S-anmeldelse

Vi finner ut om Microsofts mer kostnadsbevisste konsoll representerer en levedyktig oppgradering til neste generasjon.

Vi visste mer eller mindre fra starten av at Microsoft planla to versjoner av neste generasjons konsoller. På den ene siden finner vi «Anaconda», som er flaggskipet med de kraftigste musklene, og på den andre siden finner vi «Lockhart», som er den mer kostnadsbevisste konsollen. Disse vil selvsagt henholdsvis gå under navnene Xbox Series X og Xbox Series S. Etter to uker med spilling på begge konsollene må jeg si at jeg er mest nysgjerrig på Series S.

Hvorfor? Først og fremst reiser det et interessant spørsmål rundt kompatibilitet, og hvorvidt utviklere kommer til å fortsette å støtte to forskjellige Xbox-konsoller i fremtiden eller om det blir mer til hinder enn fordel i lengden. For det andre er dette også Microsofts første virkelige separate konsollplattform uten diskdrev. Xbox One S ble riktignok utgitt i et såkalt digital-format, men den diskdrevløse karakteren til Series S er bakt inn i kjernen, dens identitet.

Så var spørsmålet da: er den verdt å kjøpe fordi det er den billigste neste-generasjonskonsollen med god margin, enten som din hovedkonsoll eller som et supplement til en Series X? La oss finne ut av akkurat det.

Utseendemessig er Series S en nytelse. Den glemmer ikke sin opprinnelse, og etablerer seg som en naturlig etterfølger av Xbox One S. Hvitfargen er nøyaktig den samme, de perforerte inntakene har nøyaktig samme mål, og til og med den sentrale ventilasjonen definert av den mørke sirkulære formen på toppen har sine røtter i den sirkulære ventilasjonsutskjæringen på One S. Videre er det en USB-A-port i front sammen med synkroniseringsknappen til kontrollen. På baksiden har den en inngang for en ekstern SSD fra Seagate på 1TB, strøminngang, to USB-porter og en nettverksport.

Xbox Series S-anmeldelse
Microsoft

Enkelt og greit er portene de samme som på Xbox Series X som seg hør og bør, og med unntak av en USB-C-port for grunnleggende fremtidssikring er det ingenting som savnes. Det viktigste er imidlertid at Xbox Series S er liten. Veldig liten. Som i mindre enn du tror, basert på inntrykkene du får ved å se videoer av den.

Inne i boksen finner vi følgende spesifikasjoner:

CPU: Åttekjerners 3.6GHz (3.4GHz med SMT) custom AMD 7nm
GPU: 4 teraflops at 1.565GHz
RAM: 10GB GDDR6
Bildeoppdatering: Opptil 120 FPS
Oppløsning: 1440p med 4K oppskalering
Optisk: Inget diskdrev
Lagring: 512GB NVMe SSD

Hovedforskjellen sammenlignet med Xbox Series X blir plutselig synlig. De åtte kjernene klokker inn til lavere hastighet, skjermkortet produserer en tredjepart av hestekreftene til Series X, klokker også inn på lavere hastighet og må «ta til takke med» bare 10GB med GDDR6-minne. Internlagringen har akkurat samme spesifikasjoner som den i Series X, men halve størrelsen.

Det er lett å bemerke at neste generasjons konsoll har mindre «T-flops» enn konsollen den erstatter siden Xbox One X sitt skjermkort har 6 teraflops, men hovedpoenget her er; spiller det noen rolle?

Jeg har i hovedsak anmeldt konsollen med spillene vi har fått tilsendt fra Microsoft som er Gears Tactics og Dirt 5 hvor begge kjører på 1440p/60fps, og Yakuza: Like a Dragon som kjører på 1440p/30fps. Som du kan lese ut fra oppløsning og bildeoppdateringen ovenfor er det tydelig hvor Microsoft ønsker å posisjonere Series S, nemlig hos de som enda ikke har en 4K-TV, men som fortsatt ønsker en skarp opplevelse med neste-generasjonsspill. Konsollen er ikke for de aller mest kravstore entusiastene, men snarere en billig inngang for de som ikke bryr seg så veldig om oppløsning eller er villige til å nedskalere litt fordi det er en sekundær enhet.

Xbox Series S-anmeldelseXbox Series S-anmeldelseXbox Series S-anmeldelse

Series S har med andre ord noen spørsmålstegn som henger over hodet siden Microsoft har en klar ide om hva de ønsker å gjøre med konsollen. Dette er umiddelbart synlig når man ser på oppløsningen og bildeoppdateringen, men når det er sagt føles ikke Series S som forrige-generasjons nyheter i en neste-generasjons pakke. Fra design og oppdatert brukergrensesnitt til attpåtil forbedrede lastetider føles Series S responsiv og rask. Takket være den lille størrelsen er den lettere å transportere, og diskret på en måte Series X aldri vil kunne være.

Microsoft sørget i alle fall for at Series S har de samme egenskapene og systemene som Series X, så du får både Quick Resume, mulighet til å utvide lagringsplassen, 3D-lyd og den mye omtalte Velocity-arkitekturen. Dette betyr i bunn og grunn at det vi kjenner fra Xbox tidligere er med videre. Blant annet kan du bytte kjapt mellom opptil fem spill, og selv om vi håpet at det skulle være enda kjappere enn de rundt ni sekundene det tar nå er den langt raskere enn tidligere, og akkurat like rask som Series X.

Grensesnittet til Series S har fått samme oppdatering som Series X og de andre Xbox-konsollene. Først og fremst kjører det nye grensesnittet silkemykt på Series S. Inn og ut av spill, inn i Microsoft Store og Game Pass. Alt virker smertefritt og forsinkelsen på noen sekunder er så godt som borte. Det er fortsatt litt uintuitivt, og det er fortsatt noe rot å finne som delvis reklame for kjøp i spill eller oppfordringer til å forhåndsbestille. Dette burde de klare å holde unna hovedmenyen. Når det er sagt, kan du tilpasse guiden din etter eget ønske, og takket være nye tilskudd som egenskapte, dynamiske temaer er det lettere å gjøre dashbordet til ditt eget. Det jeg er ekstremt skuffet over er hvor mye plass dashbordet spiser av den 512 GB store SSD-en. Jeg registrerte kun 361,6 GB ledig plass etter en ny installasjon, og dette gir meg muligheten til å bare ha noen få spill installert. Hvis filstørrelsene fortsetter å vokse vil det ikke ta lang tid før størrelsen blir et problem, og du blir bedt om å investere mye i ekstern lagring.

Xbox Series S-anmeldelse

Den er altså liten, pen og billigere enn alle sine konkurrenter, inkludert Xbox One X, men presterer den? Vel, la oss se litt nærmere på det. Mesteparten av tiden jeg testet la jeg min lit til spill som ikke hadde låst bildeoppdatering siden det kanskje ville fortelle mer nøyaktig om systemet kunne holde tritt med det forventede 1440p / 60fps-målet i de fleste nyere spillene. I tillegg vil spill uten låst bildeoppdatering presse systemet mest, og gi meg et tydeligere bilde av hvordan den er i forhold til støy og varme.

Dirt 5 og Gear Tactics som begge kjører 1440p med 60fps, samt Watch Dogs: Legions i dynamisk 1080p, var spillene jeg testet maskinen med. I tillegg testet jeg Hitman 2 og The Witcher 3: Wild Hunt i bakoverkompatibilitetsmodus siden disse ikke har låst bildeoppdatering. Generelt sett er kjerneopplevelsen med spilling på Series S som forventet, selv med de åpenbare ofringene utviklerne har måttet gjøre. Selv om ytelsesmål er overalt med noen utviklere som velger oppløsninger opp til 4K, noen går helt ned til 1080p og noen hopper over ray tracing fungerer Xbox Series S som annonsert. Mens Watch Dogs: Legion ser ut til å ha ofret både pikselklarhet og generell skarphet oppleves spill som Dirt 5, Yakuza: Like a Dragon og Gears Tactics å flyte langt jevnere, og ser også mer ut som et neste-generasjonsspill. Watch Dogs: Legion er imidlertid en visuell anomali, som tilsynelatende ofrer alt for å kjøre på systemet. En generell mangel på pikselklarhet, svak skarphet og dempede farger fikk meg til å sette spørsmålstegn ved Series S sin evne til å håndtere neste-generasjonstitler, men det ser ut til å være Legion generelt som er dårlig optimalisert på dette stadiet før lanseringen.

Etter å ha kjørt systemet hardt med en miks av ulåste neste-generasjonstitler med dedikerte Xbox Series S-oppdateringer og bakoverkompatible spill som Hitman 2 fikk jeg bekreftet akkurat det vi er blitt lovet i form av varme. I likhet med Series X er Series S designet med formål om å ventilere mesteparten av varmen gjennom viften i midten, og sant deres ord viser temperaturmålinger opptil 50 grader rundt åpningen med et gjennomsnitt rundt 48 grader. Dette mens maskinen praktisk talt var stille uansett om det var Gears Tactics, Dirt 5 eller tidligere nevnte Hitman 2. Sammenligner jeg med Series X ligger temperaturen på rundt 49 grader på de samme spillene, og på Xbox One X rundt 52 grader. Drar jeg det et steg videre og sammenligner cross-platform målte PlayStation 4 Pro høyeste temperatur på 68,7 grader ved lansering. Det er derimot for tidlig å si noe om resultatene for PlayStation 5 er som sagt både stillere og kjøligere enn forgjengeren.

Til slutt har du prisen. Til 3299,- er det den billigste konsollen på markedet. Med den prisen, og med den størrelsen er det vanskelig å ikke anbefale den til målgruppen ettersom den ikke består av entusiaster som ser på hver minste piksel for å ha best mulig kvalitet. Den er ment for familier som skal ha en ny konsoll under TVen i stua, den som skal ha en konsoll på siden av kontorskjermen på hjemmekontoret eller tidligere nevnte entusiaster som vil ha med seg konsollen på ferie. Series S er mer praktisk på en måte Series X ikke kan være det, og på grunn av det skinner den som solen.

9 / 10
+
Fantastisk design, utrolig liten, solide varme- og lydnivåer, nesten alle funksjonene til Series X, konkurransedyktig pris.