Norsk
Gamereactor
forspill
Xcom: Enemy Unknown

Xcom: Enemy Unknown

Firaxis' gjenoppliver den klassiske UFO/X-COM-serien og det ser veldig lovende ut. Kim har prøvespilt...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg husker det gamle spillet som om det var i går, det er på mange måter en av mine beste minner fra barndommen. Det hadde mange kule finurligheter som å bygge en base, skyte ned UFO-er, stoppe invasjoner i byer over hele verden, og forske på teknologi for å gjøre menneskene bedre utstyrt mot trusselen der ute.

Xcom: Enemy Unknown
Maurkolonien din er hvor alle soldatene slapper av etter oppdrag, og dine forskere og ingeniører gir deg ny teknologi.

Xcom: Enemy Unknown låner mye fra forgjengeren. Mye av det som gjorde det første så utrolig bra er intakt i nylanseringen også. Du må fange romvesener for å forske på teknologien deres, for hvis du dreper dem så sprenger også utstyret de bruker. Du har en base du må bygge på. Forskjellen fra det første spillet er at du ikke ser basen fra topp og ned, men fra siden som en maurkoloni.

Kampsystemet er turbasert. Du kan enten gjøre to ting på en gang (for eksempel løpe mot et sted, og så skyte en fiende), eller du kan bevege deg over en større avstand. Velger du sistnevnte må du vente med å skyte. Noen ting som å skyte med snikskyterrifle krever at du først beveger deg, så må du vente en omgang før du kan fyre av. Man må tenke taktisk og lære seg å forutse hva fienden kommer til å gjøre. Dette er ikke alltid lett, men det blir lettere med tiden.

Dette er en annonse:
Xcom: Enemy Unknown
Kampsystemet er turbasert, så du har en oversikt over hele situasjonen og kan bruke god tid på å tenke ut ditt neste trekk.

De har også lagt til en modus kalt Iron Man. Denne gir deg kun tilgang til én lagringsplass. Så hvis en av dine soldater dør, eller du mislykkes i et oppdrag, så kan du ikke gå tilbake til en tidligere lagret posisjon.

- Mange spillere ønsker å spille Iron Man, som er noe vi systematisk må tilrettelegge i spillet. Du har kun én lagringsplass for alt du gjør. Det eneste du kan gjøre selv er å lagre og så avslutte spillet, sier Jake Solomon hos Firaxis.

- Vi har så klart lagt til en mulighet for å skru det av om man kommer til et punkt hvor det blir litt for mye for spilleren. 'Vil du skru av Iron Man nå', du vet, 'Er du ferdig? Har du lyst til å skru av Iron Man og fortsette å spille normalt?', forsetter Solomon.

Dette er en annonse:
Xcom: Enemy Unknown
Varierte områder som byer og skoger er med på å gjøre spillet mer levende. Du kan også bruke omgivelsene til din fordel. Bare husk at romvesnene kan det samme.

Dette viser en slags filosofi Firaxis har når det kommer til Xcom: Enemy Unknown. De ønsker ikke endre det for mye fra hvordan det gamle spillet var (som var utrolig vanskelig). Så i stedet for å gjøre spillet for lett, legger de til rette for at veteraner skal ha det moro også.

Du velger oppdrag fra et hologram av jorden. Her dukker trusler opp og du sender enten fly for å skyte dem ned, eller soldater i transportfly for å angripe fiendene. Her får du også se hvor mye det er igjen av ting du forsker på eller prøver å produsere. Du får ofte flere oppdrag å velge mellom, oppdraget du tar (om du klarer det) senker panikken i det landet. De andre landene du ikke dro på oppdrag til får økt panikk. Dette har direkte innvirkningen på hvor mye penger du får, hvor mange soldater du har tilgang på og mye annet. Så det er viktig å tenke godt gjennom hvor du ønsker å dra. Du har også en global panikkmåler som viser den totale panikken i hele verden.

Du kan skifte navn og kallenavn på alle soldatene i spillet. Da jeg selv spilte, brukte jeg navnet til folk i redaksjonen. Det var regelrett trist hver gang en av dem døde, så det kunne hende jeg gikk tilbake til en tidligere lagring for å redde dem. Noen brydde jeg meg mindre om, så klart.

Oppdragene du får er varierte og omgivelsene du blir møtt meg er flotte. Du må tenkte på ting som høyde og hvordan du flanker motstanderen veldig nøye. Det lønner seg ikke å leke Rambo. Soldatene får en bonus om de er ved siden av gjenstander som kan beskytte dem. Å ha dem i åpne omgivelser er utrolig dumt da det er lett for romvesenene å knerte soldatene dine. Det er flere klasser i spillet. Du har såkalte Heavy som får bonus på rakettkastere, snikskytter som får bonus når de er høyt oppe og har oversikten, samt bonus på det å sikte. Det gjelder å velge riktig folk til oppdraget du tar på deg.

Xcom: Enemy Unknown
Oversiktskartet: Her ser du hvor lang tid du har igjen på det du forsker på samt oppdrag og hendelser rundt om grin på jorden.

Hver klasse har også en bråte med egenskaper du må velge mellom. Noen gir bonus for bestemte våpen, mens andre gir bonus ved bestemte omgivelser og lignende. Soldatene blir også skadet, noe som gjør at du ikke kan bruke dem før etter et visst antall dager. Om du skulle være uheldig og en av dem dør, så er de døde. Du har et minnesmerke i basen hvor navnet på alle dine soldater som har dødd på oppdrag er skrevet opp. Derimot kan du alltid erstatte den tapte soldaten ved å leie inn nye.

Det morsomme med spillet er dog å utvikle ny teknologi. Dette kommer i form av våpen til soldatene og flyene dine, samt beskyttelsesutsyr, granater, laservåpen, radiostyrte mini-tanks og mye annet. For å kunne få tak i alle disse godsakene må du fange romvesener og deres teknologi eller ta med deg likene tilbake så vitenskapsfolkene kan finne ut hvordan de fungerer. Dette er også med på å finne svakheter slik at det blir lettere å drepe fienden. Teknologien vil kreve flere forskere og ingeniører som gjør at du trenger en større base. Basen må utvides ved at du først graver ut et område, og så bygger det du ønsker der, for eksempel et nytt laboratorie eller hva med en ny radarstasjon? Valget er ditt.

Xcom: Enemy Unknown
Det viktigste man lærer i spillet er å bruke omgivelsene mot fienden. Som snikskytter er det viktig å få oversikt slik at du lettere kan stoppe evt. trusler mot dine andre soldater.

Xcom: Enemy Unknown ser ut til å bli nok en klassiker, og spillet er i gode hender hos Firaxis. Spillet lanseres til Xbox 360, Playstation 3 og PC den 12. oktober.

De har også lagt til en flerspillermodus vi ikke fikk testet, dessverre.

Xcom: Enemy UnknownXcom: Enemy UnknownXcom: Enemy UnknownXcom: Enemy Unknown

Relaterte tekster

7
Xcom: Enemy UnknownScore

Xcom: Enemy Unknown

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

Skaperne bak Civilization går fra sivilisasjonsbygging til invasjon av romvesener. Men er det bra? Kim har svaret...

0
Kommer Xcom: Enemy Unknown til PS Vita?

Kommer Xcom: Enemy Unknown til PS Vita?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det kan se ut til at Xcom: Enemy Unknown er på vei til Sonys håndholdte konsoll, PS Vita, og det ville vært en match som høres ut som hånd i hanske etter vår mening. Det...

2
Se gameplay fra Xcom Enemy Within

Se gameplay fra Xcom Enemy Within

NYHET. Skrevet av Kenneth Flage

Firaxis og 2K Games har publisert en trailer som viser hvordan nyhetene i Xcom: Enemy Within vil fungere i praksis. Denne demoen ble vist på Gamescom, og gir oss en god...

5
Xcom: Enemy Unknown til iOS

Xcom: Enemy Unknown til iOS

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

Firaxis' kritikerroste strategispill skal slippes i ny drakt. Til sommeren skal kampen mot romvesenene utkjempes på iPhone eller iPad.



Loading next content