Det har gått nesten tre år siden David Goldfarb og en rekke andre som hadde gått lei av å lage Battlefield-spill hos DICE avduket vikingspillet de da bare kalte Project Wight. Nå har de dog fått jobbet med det en god stund, noe som betyr at tiden er inne for en skikkelig oppdatering.
Spillet vil hete Darkborn, og i motsetning til de fleste andre historiefokuserte actionspill med monstere vil vi spille som de snodige skapningene denne gangen. Enkelt sagt høres det ut som en blanding av The Darkness, Middle-earth: Shadow of War og Deus Ex.
Her vil vi starte som en nusselig liten skapning som i hovedsak må beskyttes av sine mer farlige foreldre, men etter hvert vil også vi vokse og bli noe som menneskene bør lære seg å frykte når det er tid for hevn etter år med undertrykkelse. Utviklerne har ikke noe imot å sammenligne spillet med Shadow of War og Shadow of the Colossus selv heller, for Goldfarb sier at Darkborn er som om orkene var de snille i og en fortelling om hvordan kjempene i Team Ico sitt spill levde før Wanderer begynte å jakte dem ned.
Sammenligningen med Shadow of-spillene er også tydelig ved at vi vil kunne se styrkene og svakhetene til menneskene vi møter, noe vi må tenke over om vi skal ha noe som helst håp om å overleve de mest krevende kampene. På toppen av det hele kan vi lære oss noen nye egenskaper ved å studere likene av våre monster-venner, så det høres helt klart ut som om utforskning og valgfrihet står i fokus. Dette ser vi også i den seksten minutters lange gameplayvideoen Game Informer har fått.
Dessverre vet vi fortsatt ikke når Darkborn vil lanseres, men det ser i alle fall ut som om det svenske studioet har noe interessant i ermet.