I morgon slippes spillet Blacksite her i Europa. Tross ganske høye forventninger har spillet fått middelmådige karakterer fra den samlede spillpressen. Vår svenske kollega, Jonas Mäki delte ut en femmer på grunn av blant annet den dårlige spillkontrollen og de dårlige texturene.
Harvey Smith er mannen som jobbet som lead designer på spillet. Han forteller åpent om hvorfor spillet ikke levde opp til potensiale. Det er veldig uvanlig at noen legger kortene på bordet i et så stort prosjekt. Og så nære releasen...
Harvey forteller at temaet for spillet skulle være et politisk budskap rundt krigsapparatene. En satirisk fremstilling av krigen i Irak og hvordan krigsveteranene behandles. Men det var ikke før de siste tolv månedene av spillets utviklingsfase at det politiske budskapet tok form. Det var ikke lang nok tid for å få det godt nok finpusset.
Selve spillet intresserte aldri Harvey spesielt mye. Av de to spillene han var innblandet i samtidig var Blacksite det han brydde seg minst om. At kritikken delvis har vært hard mot spillet er noe han delvis anser som fortjent.
Også tekniske problemer oppstod under utviklingen av Blacksite. Det var mange av våre utviklere som var tvunget til å gjennomgå teknikken gang på gang. Forsinkelser innebar at de var tvunget til å la spillet gå fra beta til alfa-stadie på veldig kort tid. Mange av problemene oppstod på grunn av harde kommersielle krav som sble stilt under utviklingen.
Harvey svarer også på spørsmålet om hvorfor han snakker så åpent om spillets mange problemer. "Jeg tror på personlig ansvar", sier han. Og åpenbart synes han at en del av ansvaret skal bæres på hans egne skuldre.
Undertegnede har spilt Blacksite og jeg synes spillet i og for seg er bra med masse action og har mange gode øyeblikk. Men inne mellom er kontrollene litt vanskelige og da hender det at jeg lett havner i fiendens klør. Stort sett er spillet bra og jeg elsker de forskjellige monstrene...