film-anmeldelser
Body Of Lies

Body Of Lies

Sir Ridley Scott teamer opp med Leonardo DiCaprio og Russell Crowe i Midtøsten.

Regissør Sir Ridley Scott har opparbeidet seg en solid CV spekket med gode actionfilmer, øverst finner vi blant annet American Gangster, The Gladiator og ikke minst Blade Runner. Når han i Body of Lies, som er basert på en roman av David Ignatius, har fått med seg Leonardo DiCaprio og Russell Crowe sier det seg selv at vi burde jekke opp forventingene et par hakk. Så spørsmålet er hvorvidt det erfarne laget leverer varene?

I Body of Lies foregår handlingen på to fronter, hovedperson og CIA-agent Roger Ferries (Leonardo DiCaprio) innehar en ledene rolle i et team som jakter på islamistiske terrorister i Midtøsten. I det vi hopper inn i handlingen er det jakten på Al-Saleem som har øverste prioritet. Al-Saleem er lederen av en terroristenhet og like mye en myte som en mann. Det er med andre ord ingen enkel oppgave den unge og begavede Ferris har foran seg, men den størst utfordringen ligger likevel hos hans samarbeidspartnere. En amerikanske agent i Midtøsten må for all del ikke forulempe de lokale myndighetene. Dessverre for Ferris er hans sjef av en litt annen oppfatning, for i CIAs hovedkvarter i sagnomsuste Langley sitter den kompromissløse Ed Hoffman (Russel Crow) og tar valg som fort blir skjebnesvangre for Ferris' undercoveroperasjon. I et spill der utradisjonelle samarbeidspartnere må stå sammen kan du tilsynelatende stole på alle og ingen.

Handling, plott og temaet i Body of Lies er i Hollywood-målestokk en dusinvare, men jeg føler likevel at filmen belyser noen områder som sjelden kommer til overflaten. USA blir gjennom CIA-sjefen Hoffman fremstilt som skruppelløse og egenrådige, mens personene i kontaktnettet til Ferris gir de sivile i problemområdene et ansikt fritt for fordommer og latterlige hijabdiskusjoner. Leonardo Di Caprio står også igjen på plussiden, han er troverdig, dyktig og beviser igjen at han faktisk er en av de bedre mannelige skuespillerne i Hollywood-sirkuset

Den første halvdelen av filmen kan bli litt langtekkelig, men for å få fullt utbytte av den spennende avslutning er den avgjørende som historiebygger. Body of Lies vil ikke stå igjen som en av de store filmene i nyere actionhistorie, den har sine svakheter og små perioder med dødtid, men som velspilt actiondrama med thrillerelementer er det absolutt en anbefaling hvis du er fan av sjangeren.

Body Of LiesBody Of LiesBody Of LiesBody Of Lies
7 / 10

5