Caterham har kunngjort planer om å komme inn på elbilområdet, og vil gjøre det ved å levere en helelektrisk versjon av bilmodellen Seven. Denne bilen sies å være bare 70 kg tyngre enn den vanlige Seven, og vil derfor veie mindre enn 700 kg totalt, samtidig som den oppfyller 20-15-20-løftet, som betyr 20 minutter på banen, 15 minutters lading og deretter 20 minutter til på banen.
Bilen vil også være lovlig på veien, og Caterham har bemerket at den allerede kan bygge en bil som er i stand til en "søndag morgen kjøretur", men har til hensikt å også lage en bil som du vil rage rundt den lokale racerbanen, noe som betyr at den vil trenge et kraftigere og mer effektivt batteri og elektrisk motorsystem, som sies å være produsert av Swindon Powertrain Ltd.
Bob Laishley, administrerende direktør i Caterham, sa: "Enhver fremtidig EV-modell vi produserer må være tro mot DNA-et til en Caterham: lett, morsom å kjøre og førerfokusert. Hovedmålet for dette prosjektet er å utvikle et kjøretøy med et vektdelta på ikke mer enn det som tilsvarer å ha en passasjer om bord. Vi kommer aldri til å lansere en Seven på ett tonn - vi vil helst ikke gjøre det."
Vi blir fortalt at denne bilen vil tilby en maksimal effekt på 240 hk, maks dreiemoment på 250 Nm, har en 51 kWh batteripakke som er nedsenket kjølt og kan hurtiglades når den er koblet til likestrøm, som alle vil tillate EV Seven å klokke ut på 130 mph og oppnå 0-60 mph på 4.0 sekunder.
Bilen vil debutere på Goodwood Festival of Speed i juli, og når det gjelder når den vil begynne å sende og være tilgjengelig for forbrukerne, har Caterham ikke spesifikt nevnt det. Bilprodusenten la imidlertid til at den har et andre helelektrisk sportsbilkonsept i arbeid som vil bli avslørt senere i år.