Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor Norge
nyheter
Far Cry: New Dawn

Far Cry: New Dawn fortsetter der Far Cry 5 slapp i februar

De fleste trodde nok at vi var ferdige med Far Cry for denne gangen da vi fikk de tre utvidelsene til Far Cry 5 tidligere i år, men det viser seg at vi skal tilbake til USA neste år også.

For som lovet avduket Ubisoft et nytt Far Cry under nattens The Game Awards, og det kalles passende nok Far Cry: New Dawn. Selskapet ønsker ikke å kalle det en utvidelse, men i stedet en oppfølger til Far Cry 5. Spillet fortsetter nemlig 17 år etter hendelsene i det forrige spillet, og for å gi dere som ønsker å unngå spoilere sjansen til å slippe unna fortsetter jeg resten av beskrivelsen etter bildet under.

Far Cry: New Dawn

Etter flere år med ekstremt radioaktivite omgivelser har naturen nå som smått begynt å våkne til live igjen, så de gjenlevende personene har også begynt å dukke opp fra skjulestedene sine. Tiden er nå inne for å starte på nytt, og bruke de få ressursene man har til å bygge nye hjem og våpen.

For det er ikke bare noen få utvalgte venner, deriblant babyen du hjalp til verden for 17 år siden, som overlevde bombene, men også en rekke ondsinnede personer som nå ser sin sjanse til å ta kontroll over alt og alle. Gruppen kalles Highwaymen, og ledes av de to søstrene Lou og Mickie. Dermed er det selvsagt opp til oss å samle de godhjertede personene for å ta opp kampen mot den raiderlignende gruppens brutale styre.

Dette gjør du ikke på samme måte som før, men i stedet ved å bygge opp din egen base i noe lignende stil som State of Decay og Fallout 4. Samle inn ressuser og bestem hva de skal brukes til og finn personer som har ulike styrker og svakheter som passer basen din (f.eks leger, skarpskyttere, kokker og lignende).

Slikt blir selvsagt lettere om du tar med deg en venn eller Guns for Hire på turen. Sistnevnte har også gjennomgått en rekke forbedringer. Blant annet vil de nå ha spesielle egenskaper. Skarpskytteren Nana vil for eksempel kunne skyte fiender bak dekning, mens dyrekompanjongene får endelig mulighet til å sitte på mens vi kjører.

Våpenutvalget vil også være ganske annerledes denne gangen. Flere av de moderne våpenene ble ødelagt da bombene fallt, så denne gangen får vi leke oss med noen oppfinsomme våpen som sagblad-skytere, improviserte rakettkastere og mer. Flesteparten av disse kan også oppgraderes, ikke bare modifiseres med ulike sikter og lignende.

Outpost-systemet har også blitt endret slik at det blir lettere å samle ressurser. Ubisoft har nemlig gått tilbake til Far Cry 2 ved at fiendene nå vil ta dem tilbake relativt raskt igjen, noe som gir oss mulighet til å prøve dem igjen for å få enda flere ressurser. Disse blir mer utfordrende for hver gang fienden gjentar dem, noe som også betyr bedre belønninger.

Noe annet som øker gjenspillingsverdien betraktelig er såkalte Expeditions. Disse vil ta oss til såkalte "snatch and grab"-oppdrag over hele USA. Her handler det om å få tak i en bestemt ting i hvert område før man så kommer seg tilbake til helikopteret for henting. Ganske enkle oppdrag, men utviklerne lover at utfordringene vil kunne variere og at vanskelighetsgraden kan økes eller senkes, samtidig som at det er mye rom for å gi oss flere etter lansering. Dette forsterkes av at disse også føles mer rollespillaktig ved at skadetallene vises over fiendene, samtidig som at informasjonen på skjermen er mer oversiktelig og rask.

Med den post-apokalyptiske settingen ser spillet også en del annerledes ut enn Far Cry 5 og kan faktisk minne mer om Rage 2. Derfor er det ekstra interessant at Far Cry: New Dawn vil lanseres den 15. februar, altså noe vi forventer ikke er så veldig lenge før Bethesdas neste spill.

Ønsker du å vite Sam sine tanker om dette spille kan du lese sniktitten hans i morgen.

Skip